Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn Göteborgs Hamn AB Eric Nilsson, Vice VD Nässjö 06-05-04
Globala trender som påverkar hamnar, transporter och logistik Fokus på regioner istället för länder Enhetsberedningen fortsätter Stor blir större ”Hub and Spoke systems” Krav på frekvens i transporter och kostnadseffektivitet i terminaler Globala operatörer Delad information – integrerade system Samverkan
Från Shanghai till Nässjö: Några viktigare personer och avgörande händelser Malcom McLean Stig Axelsson Holger Jonasson
Malcom McLean Skapade containern för 50 år sedan Fick utmärkelsen “en av de tio viktigaste upp-finningarna under 1900 talet”, “one of the few men who canged the world” Revolutionerade världshandeln Fraktkostnadsandelen har gått från 25% till <5% 95% av de förädlade varor som transporteras på haven går idag I container Världens största containerfartyg lastar idag 9200 TEU, imorgon 13000!
Stig Axelsson Legendarisk Hamndirektör I Göteborg “Upptäckte” containern i USA och insåg dess framtid Förmådde ändra hamnsstyrelsens beslut från att bygga en bulkhamn till att istället bygga Europas första conttainerterminal - Skandiahamnen
Holger Jonasson Skapade tillsammans med sina kollegor Nässjö Näringsliv och förvandlade en järnvägsort till ett av Sveriges ledande logistikcentra. Fick Göteborgs hamn att inse att Nässjö skulle bli en prioriterad ort och framtida Dry Port
Endast två hamnar i Östersjöområdet har möjlighet att serva det nya Super Post Panamax tonnaget Århus och Götebor Gemensamt EU projekt för “a North European Hub” Kapacitet finns I de två terminalerna för att klara framtida tillväxt Etablerade hubbar för Östersjö och Översjötrafik En marknad på idag 6 000 000 TEU Betydande besparing I jämförelse med omlastning på kontinenten
Dessutom kan Göteborg erbjuda Högfrekvent roro trafik på Europa Ett väl utvecklat system med järnvägspendlar Lång erfarenhet av industriella system CSI, ISPS, ISO 9002/14001 certification In business since 1620
Pendeltåg för godstransporter Dessutom –systemtåg för papper, stål, bilar och petrolium ”On-dock rail” i alla terminaler 37% av GHAB´s containertrafik går med järnväg 18% årlig tillväxt, 5 år i rad
Rederiers och logistikens kriterier vid val av terminal Godsunderlag Landinfrastruktur Logistikmark Produktivitet Kostnadseffektivitet 24h/7d ”Låg” byråkrati
Varför Dry Port i Nässjö? Logistiskt bra placerat “Billig” mark Bra infrastruktur Arbetskraft Aktiv kommun
Tyvärr räcker inte infrastrukturen Götalandsbanan R 40 Importlager Utökad kapacitiet i combiterminalen
Nästa steg - Utveckla en komplett Dry Port Tullklarering Importlagring Integrerad EDI One stop shop – manifestet säger ”från Shanghai till Nässjö via Göteborg”