Reklamkampanj Marknadsaktiviteter
Sätt upp mål Vilket/a är kampanjens mål? Vilket/vilka tema/n ska kampanjen ha? Vilka målgrupper ska den rikta sig mot? Vilka kommunikationskanaler vill vi använda? Vilka är våra huvudargument? När ska kampanjen genomföras och hur länge den ska pågå? Hur ska kampanjens mål kunna mätas? Hur ska kampanjen kunna utvärderas?
Välj kommunikationskanaler Diskutera vilka kommunikationskanaler som kan nå målgruppen. Många tips i K9. Några förslag kan vara att starta FB-konto, Twitter, Blogg. Be vänner länka till Bloggen. Starta en app för smartphone. Arbeta fram annonser, reklamblad, pressrelease, SP-åtgärd. Tag reda på kostnaden för att annonsera i några olika tidningar. Spela in en reklamfilm och ladda upp den på Youtube om det är för dyrt med TV. Gör radioreklam.
Organisera arbetet Fördela arbetet i gruppen. Alla behöver inte göra allt. Någon öppnar FB-konto Någon gör film Någon gör annons Någon skriver pressreleaser etc. Se till att allt samordnas och blir enhetligt.
Vad kostar det? Lägg först upp en budget och se vad kampanjer beräknas kosta. Ta in verkliga siffror. Fråga en reklambyrå vad det kostar att ta hjälp för produktion av en annons. Vad kostar en annons i de medieval ni har valt? Det är viktigt att ni redovisar varifrån ni har fått uppgifterna och gör en tydlig redogörelse för era källor.
Tidsplan Genomför en detaljerad tidsplan för kampanjen.
Källa S. Fürst & L Siggelin. Marknadsföring, Gleerups.