Statistik och sannolikhetslära i undervisning och utvärdering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Matematik med föräldrar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Om konstruktion av problemuppgifter
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Problemlösning i matematikundervisningen
FL3 732G81 Linköpings universitet.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
FL2 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
F11 Olika urvalsmetoder, speciellt obundet slumpmässigt urval (OSU)
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottslig utbildning för Gymnasiet, Uppsala Välkomna! Välkomna!
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Skattningens medelfel
Att tillsammans påverka!
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Egenskaper för punktskattning
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Väl valda uppgifter ger kvalitet i matematikundervisningen LB
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 3 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Grundläggande statistik ht 09, AN
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Statistik Datorer
Fysikexperiment, 5p1 Random Walk 36 försök med Random walk med 1000 steg. Beräknad genomsnittlig räckvidd är  1000  32. Visualisering av utfallsrum.
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
1 Fler uträkningar med normalfördelningstabell Låt X vara Nf(170,5). Beräkna Lösning:
Formare 2015 Motivation.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Data och att presentera data
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Grundl. statistik F2, ht09, AN
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Presentationens avskrift:

Statistik och sannolikhetslära i undervisning och utvärdering Lars Burman

Föreläsningens innehåll * En liten jämförelse mellan Norge och Finland: gymnasiekurserna i Statistik och Sannolikhetslära * Exempel och erfarenheter från ett försök med problemuppgifter och projektarbete i matematikundervisn. * Kompletterande tankar ... om utvärdering m.m.

När det gäller ramar och miljö ... (metadiskussion) Det som jag presenterar är säkert en funktion av den miljö där de uppstått och förklaras delvis av de ramar som gäller där ... => Antagligen kan det inte direkt appliceras i en annan miljö där det finns andra ramar men ev. kan det modifieras ... eller ge idéer ...

EN LITEN JÄMFÖRELSE ...

Gymnasiematematiken i Finland Gymnasiet är en teoretisk skola med stark betoning på språk Matematiken är indelad i lång och kort kurs Lång kurs 10 kurser (30-35 h) + ev. tilläggskurser (3-4 språk) Kort kurs 6 kurser (30-35 h) + ev. tilläggskurser (4-6 språk)

Kurs 6: Sannolikhet och statistik 1. Tabeller och diagram 2. Lägesmått och spridningsmått 3. Mängdlära och kombinatorik 4. Sannolikheter, räkneregler 5. Statistisk, klassisk, geometrisk sann. 6. Fördelningsteori, karakteristikor 7. Kontinuerlig, normal fördeln. Fördj.: Korrelation och regression

Om kort kurs i Finland ... En obligatorisk kurs i Sann. och Stat.: 1. Sannolikheter: addit. och multipl. 2. Kombinatorik: produktprincipen, antalet delmängder o. binomialsann. 3. Statistik: frekvenser, spridningsmått, normalfördelning och samvariation

Om kort kurs i Finland ... (forts.) En tilläggskurs i Sann. och Stat.: 1. Behandling av statistiskt material 2. Sannolikhetsfördelningar: binomial-, geometrisk-, exponential- och normalfördelningen 3. Statistist slutledning: konfidens- intervall och medelvärdestest

En liten jämförelse 1. Norge betonar sannolikhetslära och Finland betonar statistik 2. Binomialsannolikheter centrala 3. Finland betonar fördelningarna 4. Norge har mera om matematiska modeller, regression o. prognos 5. De som har kort mat. har mera S o S än de som har lång mat. (F)

ETT FÖRSÖK I VASA ...

EMU-projektet vid Vasa övningsskola Lärarutbildningen på svenska i Finland handhas av Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, Vasa. Vid Vasa övningsskola sker den största delen av övningsundervisningen Effektiv Matematik Undervisning - utvecklings- och forskningsprojekt

Hur göra undervisningen mera effektiv? Utöka elevernas engagemang och det ansvar de tar för sin egen inlärning Analysera stoffet och de grundläggande metoder som kurserna innehåller Utveckla arbetsmetoderna, främst med problemlösning och projektarbete Gör elevutvärderingen mer mångsidig

Med ett utökat inslag av problemlösning ... Försökets huvudidéer 1. Minitest 2. Projektarbete Med ett utökat inslag av problemlösning ...

1. Minitest kräver 20 – 30 minuter innehåller två (eller tre) uppgifter en basuppgift (eller två) en litet mer krävande uppgift en metodbeskrivning en problemlösningsuppgift ger eleverna övning ger en försmak av kursprovet

Exempel: sannolikhetslära, statistik Medelvärdet av sju olika stora positiva hela tal är 23 och medianen är 20. Hur stort kan det största av de sju talen vara? Talen m och n väljs på måfå ur mängden {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9}. Bestäm sannolikheten att ekvationen x2 + mx + n2 = 0 har åtminstone en reell lösning. Ett lag i ”Fångarna på fortet” måste för att befria en lagmed-lem fördela tio vita kulor och tio svarta kulor i två askar. Sedan väljer fångvaktaren på måfå ut en av askarna och drar en kula ur den asken. Om kulan är vit blir fången fri annars inte. Hur skall laget fördela kulorna så att sanno-likheten att befria lagmedlemmen blir så stor som möjligt?

Några exempel till ... En dator får slumpmässigt välja ut ett tal i intervallet 1 – 2000. Bestäm sannolikheten att talet är delbart med 2 eller 5. Fröken Jeanne d’Art kastar en pil som träffar en vanlig (numrerad från 1 till 10) piltavla. Vi är intresserade av med vilken sannolikhet hon a) får minst 5 b) får precis 5 Rita två bilder som hjälper oss att uppfatta problemen rätt och beskriv med ord hur man skall göra för att beräkna sannolikheterna.  

2. Projektarbete Modelleringsprojekt med fem stadier: 1. Idealisering 2. Matematisering 3. Arbete inom den matematiska modellen 4. Tolkning 5. Validering Elevgrupperna utökar sin rapport efter varje stadium efter att ha fått feedback.

Projektarbetets roll projektrubrikerna kan väljas från ele-vernas intresseområden och från det ”verkliga livet” projektet ger möjlighet att lösa problem som inte går att lösa på några minuter projektarbetet ger träning i hela modelleringsprocessen projektarbetet ger träning i att lösa problem i grupp (jämför arbetsgrupper!)

Exempel på projektrubriker * Formel 1 * Nivåbyten i mat. * Går rökande i arv (statistisk analys) * Vem ser på TV? * Vem far med bussen? * Vem går mot rött ljus? * Vem köper chips? * Hur ofta äter man? * Har pojkar större skor? * Sommarjobb?! (beskrivande statistik) * Börskurser * Ishockeymål * Födelsetider (extremvärden)

Statistisk analys (fördjupning för el.) anpassning av en regressionslinje med minsta-kvadratmetoden (vid en utveckling i tiden) undersökning om två stickprov är tagna från samma (normal)fördelning med t-test undersökning av samband i korstabell (t. ex. en fyrfältstabell) med 2-metoden OBS! Eleverna kunde inte själva välja lämplig analysmetod, utan typen blev en konsekvens av det tema elevgruppen hade valt! Jag hade lovat att de skulle klara sig med två sidor A4.

I vilka kurser passar det att ta in modelleringsprojekt ? Matematiska modeller Statistik Beskrivande statistik Statistisk analys Specialkurser Differentialkalkyl Varje gymnasist borde få delta i åtminstone ett modelleringspro-jekt under sin gymnasietid ...

Vad sa eleverna om problem och projekt? (minitest och projekt)

Elevernas respons på minitest Man tvingas följa med i kursen bättre Bra att minitesten kan höja kursvitsordet Det blir lättare att klara kursprovet Bra att på förhand få se vad man kan Minitesten är bra för självförtroendet Bra tillfälle att få öva (inför kursprovet)

Elevernas respons på projekt roligt omväxling stressigt utmaning annorlunda lärorikt svårt fick ta ansvar intressant nyttigt

TANKAR OM UTVÄRDERING M.M. I FÖRENING MED S O S

Om utvärdering av eleverna ... Utvärdering inom matematikkurserna i Finland styrs (alltför) mycket av den traditionella studentexamen där man skall välja 10 uppgifter av 15 och klara av dem inom 6 timmar Inom EMU-projektet ville jag pröva en breddning av underlaget för bedömningen av eleverna (två vitsord) Inom S o S lyckades breddningen bäst

Varför mera problemlösning? Inom de ramar jag gjorde EMU-försöket kunde jag inte göra stora förändringar utan ”tog små steg i rätt riktning” och ... Breddning av underlaget för utvärdering och en satsning på mera ”higher-order thinking” gjordes bäst genom att jag tog in ”mera element av problemlösning”

Det som utvärderas är viktigt ... Minitesten, kanske 4 x 2 uppgifter per kurs, kan vägas in i elevernas kursvitsord på olika sätt men den indirekta effekten var kanske större Projektarbetet kan jämställas med 1-2 provuppgifter i kursprovet Tack vare att båda hade betydelse för kursvitsordet jobbade eleverna Det som utvärderas upplevs viktigt

Standards for School Mathematics Students should leave secondary school with the ability to judge the validity of arguments that are based on data, such as those that appear in the press.

Standards for School Mathematics The idea that individual events are not predictable but that a pattern of outcomes can be predicted is an important concept that serves as a foundation for the study of inferential statistics.

Idé från senaste ProMath-konferens Fermi-questions: ett exempel Hur många människor sitter det och väntar i en 6 km lång bilkö på en trefilig motorväg?