Föräldramöte årskurs 6 2 mars
Dagordning Arbetslaget presenterar sig Läxtid, blogg, veckobrev Föräldrainbjudan till våra klassrum Nationella prov Utveckling och betyg Inför 7:an Föräldrarepresentanter
Vilka är vi? En presentation Sofie Tina Felix My Vida
Gott och blandat Gå gärna in och kolla bloggen för veckobrev, viktig information, läxkalender. Lärarbloggar; My och Sofie har lärarbloggar där information finns om man t.ex. är sjuk eller behöver ta ikapp. Veckobrevet behöver man gå in och läsa. Det läggs upp fredag morgon. Vi skapar en bok av de dikter och bilder som eleverna gjorde före jul. Alla elever får en bok. Vecka 10 är det skapande skola. Vi gör en tidning tillsammans med KP.
Inbjudan till våra klassrum Vecka 12 på utvalda tider är föräldrar välkomna till våra klassrum. Vi har ett schema som det går att skriva upp sig på. Man mailar My när man vill komma.
Datum för nationella prov i vår Alla prov börjar 08.30. Samling 08.00 på skolan!! Ämne Vecka Provdatum matematik 13 tis 24 mars 2015 matematik 13 tor 26 mars 2015 engelska 16 ons 15 april 2015 engelska 16 fre 17 april 2015 SO 18 tis 28 april 2015 SO 18 ons 29 april 2015 NO 19 tis 5 maj 2015 No 19 tor 7 maj 2015 Ingen ledighet kommer beviljas under nationella prov. Vissas datum är spikade från Skolverket. Muntliga prov lägger lärarna ut själva under terminen.
Att vårda – att inte släppa ifrån sig saker som ”heta potatisar” – Knep att bli bättre Att utveckla – kommande slides Att vårda Att våga Att vårda – att inte släppa ifrån sig saker som ”heta potatisar” – Många elever släpper ifrån sig uppgifter för snabbt utan att egentligen kolla igenom - Språk Stringens Att det är utvecklat Att man svarat på rätt fråga [läsförståelse] Att våga [prata engelska på lektionen, sjunga på musiken, säga saker högt i klassrummet, svara fel ] Räcka upp handen och inte enkom säga kortare meningar/fraser Att ta platser i gruppdiskussioner Att misslyckas och pröva att säga något –
Utvecklad beskrivning Välutvecklad beskrivning Förbättringsområden Ordet utveckla finns i många elever mål vare sig det handlar om NO, SO, SV, ENG. Detta beror på att ordet förekommer i många kunskapskrav - resonemang går oftast från det enkla – till det utvecklade [mer underbyggda] – till det väl utvecklade. Detta måste de allra flesta elever arbeta vidare med. Exempel från Jesper Grönlund och Gömma nyckeln. Enkel beskrivning Nycklarna finns någonstans på Fridaskolan och på våning 3 Utvecklad beskrivning Nycklarna finns någonstans på Fridaskolan och på våning 3. De finns i salen ”Aten”, på den högra delen av rummet från tavlan sett. Välutvecklad beskrivning Nycklarna finns någonstans på Fridaskolan och på våning 3. De finns i salen ”Aten”, på den högra delen av rummet från tavlan sett. De ligger på första raden, under en blå tröja med Niketryck. Jämföra MA – bara visa stegen (bara ge fakta SO) + utveckla med exempel högre nivå
Hur blir man bättre på att utveckla? Resonemangens kompisar – INNEHÅLL som ska blir utförligare! exempel och fakta – att kunna använda sig av fakta och exempel för att stärka sitt resonemang t.ex Ninni i osynliga barnet blir mer osynlig när hon är rädd t.ex. när hon tappade krukan och trodde mamman skulle blir arg på henne. Kunna använda fakta i SO för att förklara varför saker sker. flera perspektiv konsekvenskedjor – Många gånger måste man kunna visa på varför saker sker, och vad som kommer bli konsekvensen av detta. Om man får dålig lunch i skolan äter man inte och kommer bli trött på eftermiddagen, vilket kan leda till att man får svårt att koncentrera sig. I slutändan kan detta leda till sämre resultat och således sämre betyg.
Att utveckla - vidare filmtips https://www.youtube.com/watch?v=DFkVpauvU_s - resonemang http://bloggar.ur.se/orkaplugga/category/kunskapskrav/ - att förstå kunskapskraven i olika ämnen
Inför 7:an Nu kunskapskrav 4 - 6. Nästa termin är det 7 -9. Kraven höjs nästa termin – betyg kan sjunka.
Föräldrarepresentanter