Jonny Karlsson 14.10.2005 INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 (14.11.2005) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Advertisements

F2 - Intro till Java1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): • Vad behövs för att kunna programmera? • DrJava • Java •
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
Anders Sjögren Lagringsklasser •en variabel i C har två attribut –type( int, float, char..... ) –lagringsklass( auto, extern, register, static ) •lagringsklassens.
Programstruktur: C för enchipsdatorer
Funktioner och programorganisation
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
De fundamentala datatyperna
Datatyper C# C/C++ Java VB Fortran Pascal bool boolean Boolean
Operatorer.
Föreläsning 2. Operatorer Tilldelning Kodblock { } if – satsen Logiska uttryck Att programmera.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Programmering B PHP Lektion 2
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Anders Sjögren Selektion i C ”vägval” if och switch - satserna.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Pekare och speciell programstruktur i inbyggda system
Ali Ghodsi Variabler En variabel är en sorts behållare som man kan placera data i Man måste ange typ och namn för alla variabler.
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Programmering B PHP Lektion 2
Programmering B PHP Lektion 3
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Matematik A - Introduktion
Deklarera en struct som kan användas för att representera en rät linje Använd den I main för att deklarera en variabel som du initierar så att den representerar.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 4 ( ) INNEHÅLL: -Logiska opertorer -Poster.
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Grundläggande programmering
Anders Sjögren Mer om datatyper. Anders Sjögren const det finns ett elegantare sätt att skapa konstanter i C än sättet med makro som vi använt tidigare.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Jonny Karlsson GRUNDKURS I PROGRAMMERING MED JAVA Föreläsning 9 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller av klassobjekt -Användning av Java API specifikationen.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Objektorienterad programmering i Java
Objektorienterad Programmering i C++ I
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Problemlösningsmetodik
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Repetitionssatser: do-satsen och for-satsen -Operatorer:
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Anders Sjögren Deklarationsområde och funktioner.
Föreläsning 2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 2 2D1312 Introduktion till Python Kap 1 och 2 i kursboken.
Progteknik I, vt2011: Lektion 1, del a - Intro till DrJava och Java 1 Lektion 1, del a – Intro till DrJava och Java Målsättning med lektionen: Bekanta.
Algoritmer och interaktiv Python
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Programmeringsteknik för K och Media
Kronljusströmställaren 0, 1, 2, 3
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Mer om operatorer logiska operatorer bit-operatorer adress-operatorn ”komma”-operatorn punkt - operatorn.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
Anders Sjögren Mer om datatyper. Anders Sjögren const det finns ett elegantare sätt att skapa konstanter i C än sättet med makro som vi använt tidigare.
Anders Sjögren Operatorer. Anders Sjögren Operand(er)
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Python.
Presentationens avskrift:

Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska uttryck -Matematiska standardfunktioner -Utmatning av variabelvärden -Inmatning av data från tangentbordet

Jonny Karlsson Variabler Vad är en variabel? Ett utrymme i datorns arbetsminne som används av ett program under programmets exekvering. Det data som lagras i en variabel kallas för variabelns värde Varje variabel som används i C har ett unikt namn.

Jonny Karlsson Datatyper Varje variabel i C skall vara av en viss datatyp. Nedan en lista på vanliga datatyper i C: DatatypBeskrivnig Utrymme i minnet Värden intheltal/integer 4 byte till floatdecimaltal/flyttal 4 byte till doubledecimaltal/flyttal 8 byte till long double decimaltal/flyttal 12 byte till chartecken 1 byte ett ASCII tecken

Jonny Karlsson Variabeldeklarationer För att kunna använda variabler i C-koden måste man först reservera en plats i minnet för variabeln och ge den ett unikt namn. Detta kallas för en variabeldeklaration. Exempel: Deklarera ett heltal och ge detta namnet ”mittTal”: int mittTal; /* Detta reserverar en plats i minnet (4 byte) för variabeln ”mittTal” */ /* som är av typen integer/heltal */ Variabeldeklarationer placeras i början av huvudfunktionen (main) före utförandet av övriga operationer.

Jonny Karlsson Variabeldeklarationer main(){ int heltal; /* deklarerar ett heltal */ int heltal; /* deklarerar ett heltal */ float flyttal; /* deklarerar ett flyttal/decimaltal */ float flyttal; /* deklarerar ett flyttal/decimaltal */ char tecken; /* deklarerar ett tecken */ char tecken; /* deklarerar ett tecken */ }

Jonny Karlsson Tilldelningssatser I en tilldelningssats ger man ett värde åt en variabel. En tilldelningssats på en variabel kan utföras först efter att variabeln är deklarerad, ex: float flyttal;/* deklarerar en flyttalsvariabel */ flyttal = 5.5;/* tilldelar flyttalsvariabeln ”flyttal” värdet 5.5 */ OBS! i C använder man ”.” för kommatecken, inte ”,”. En tilldelning kan även utföras i samband med variabeldeklarationen. Detta kallas för att initialisera en variabel, ex: int heltal = 5.5;/* deklarerar en flyttalsvariabel och initialiserar den till */ /* 0 /*

Jonny Karlsson Aritmetiska uttryck Med aritmetiska uttryck menas uttryck som har operander av aritmetisk typ och som ger ett resultat av aritmetisk typ. Exempel på operander är: +addition -subtraktion *mutiplikation /division Exempel på aritmetiska uttryck: int heltalA = 2; /* deklarerar ett heltal som initialiseras till 2 */ int heltalB = 3;/* deklarerar ett heltal som initialiseras till 4 */ heltalA + heltalB /* utför ett aritmetiskt uttryck/aritmetisk operation */ /* som beräknar summan av värdena i heltalA och heltalB */

Jonny Karlsson Aritmetiska uttryck Operatorprioriteten är lika som i matematiken, dvs. * / % har högre prioritet än + - Detta betyder att om man vill utföra t.ex. addition före multiplikation måste man använda parenteser. Exempel: (heltalA + heltalB) * (heltalA – heltalB)/* beräknar summan av heltalA och */ /* heltalB multiplicerat med */ /* subtratktionen av heltalA */ /* och heltalB */ Resultatet av ett aritmetiskt uttryck kan användas för att tilldela en operator. Exempel: int tal = heltalA – heltalB;

Jonny Karlsson Sammansatta tilldelningsoperationer Exempel: int tal = 0;/* deklarerar ett heltal som initialiseras till 0 */ tal = tal + 5;/* ökar värdet i variabeln tal med 5 */ Ovanstående exempel kan också skrivas om på följande sätt: int tal = 0; tal += 5;

Jonny Karlsson Matematiska standardfunktioner Matematiska standardfunktioner kan användas i aritmetiska uttryck för att utföra matematiska beräkningar. Inkluderingsfilen math.h innehåller bl.a. följande matematiska standardfunktioner: sin(x)Beräknar sinusvärdet av variabeln x som är ett flyttal angett i radianer cos(x)Beräknar cosinusvärdet av variabeln x som är ett flyttal angett i radianer tan(x)Beräknar tangenten av variableln x som... sqrt(x)Beräknar kvadratroten av variabeln x pow(x, y)Beräknar variabeln x upphöjt i variabeln y För mera information om funktionerna i math.h se t.ex:

Jonny Karlsson Matematiska standardfunktioner Exempel på användning av matematiska standardfunktioner: #include #include main(){ int heltalA = 4; int heltalB = 2; double resultat = 0; resultat = pow(heltalA, heltalB); /* beräknar heltalA upphöjt i heltalB och */ resultat = pow(heltalA, heltalB); /* beräknar heltalA upphöjt i heltalB och */ /* resultat tilldelas variabeln resultat */ /* resultat tilldelas variabeln resultat */}

Jonny Karlsson Utmatning av variabelvärden Datavärden som finns lagrade i olika variabler kan skrivas ut på bildskärmen bl.a. med funktionen printf printf-funktionen kan användas i två olika former: printf(”teckensträng”)skriver ut den teckensträng som finns mellan ”” på bildskärmen eller printf(”formatsträng”, uttryck1, uttryck2,...,uttryckN); där formatsträng = Vilka/vilken datatyper/datatyp som kommer att visas på skärmen och i vilken ordning Utrryck =Den variabel vars värde skall visas på skärmen. Uttrycken sätts i samma ordning som formatsträngen.

Jonny Karlsson Utmatning av variabelvärden I formatsträngen kan man bl.a. använda följande betäckningar för att ange vilken datatyp som skall skrivas ut på bildskärmen: %dheltal (int) %fflyttal (float) Exempel: int heltal = 3; float flyttal = 5.56; printf(”Heltalet är: %d och flyttalet är: %f”, heltal, flyttal); Kodexemplet ovan skulle resultera i följande skärmutskrift: Heltalet är: 3 och flyttalet är: 5.56

Jonny Karlsson Inmatning av data Funktionen scanf kan användas föra att läsa in data som skrivs från tangentbordet och spara det inlästa datat i en variabel. Denna funktion finns, liksom printf, i inkluderingsfilen stdio.h. Funktionen scanf används enligt följande: scanf(”formatsträng”, &variabel1, &variabel2,....&variabelN); formatsträng = Vilka/vilken datatyper/datatyp som skall läsas in från tangentbordet och i vilken ordning variabel =Den variabeln dit man vill spara det data som lästs in från tangentbordet. Vid inläsning av flera datavärden med samma scanf- sats anges variablerna i den ordning man vill läsa in dem från tangentbordet och i samma ordning som de angetts i formatsträngen. OBS! vid inläsning av tal bör tecknet ’&’ alltid sättas framför variabelnamnet i scanf- satsen. Tecknet ’&’ betyder här att man läser in till minnesadressen för angiven variabel.

Jonny Karlsson Inmatning av data Exempel: int heltal; float flyttal; scanf(”%d”, &heltal); /*läser in ett heltal från tangentbordet och*/ /*sparar detta heltalsvärde i heltalsvariabeln tal*/ scanf(”%f”, &flyttal);/*läser in ett flyttal från tangentbordet och */ /*sparar detta flyttalsvärde i variabeln flyttal*/ Exemplet ovan kan skrivas om på följande sätt: int tal; float flyttal; scanf(”%d %f”, &heltal, &flyttal); /*läser frånt tangentbordet först ett heltal, sedan ett flyttal och dessa värden */ /* lagras i variabeln tal och i variabeln flyttal*/

Jonny Karlsson Inmatning av data scanf-satsen läser in data från tangentbordet ända tills man trycker på ”enter” tangenten eller ”space” tangenten. Exempel: Om man kör ett program som innehåller följande kodrad: scanf(”%d %f”, &heltal, &flyttal); och trycker på följande tangeter på tangentbordet: tilldelas variabeln ’heltal’ heltalet 445 och varabeln ’flyttal’ flyttalet 4.5