Lektion 1 – Dataflödesdiagram (DFD)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Åbergs DataSystem AB presenterar
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Ny kommunikationslösning för licensansökningar
Översikt för ny kommunikationslösning för licensansökningar Bättre stöd och säkrare hantering med nytt IT-stöd Uppdaterad
Vad är en databas? “En databas är en delad samling logiskt relaterade data som designats för att möta informationsbehovet i en organisation eller för.
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Informationshantering
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Betalningsformer vid utlandsaffärer
Konferens och evenemang
Konsten att göra bra inköp
IFLA:s internetmanifest och integritet Konferensen Att leva och andas IFLA:s biblioteksmanifest Stockholm den 19 mars 2014 Caroline Fellbom Franke, jurist.
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Workshop för GIS samordnare
Kravspecifikation och IT-upphandling
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Regler vid bokning och/eller boende på hotell
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
Inköpsrutiner.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Exder makes you do business Christer Rygaard. Exder makes you do business © Expert Systems Development 2004 Kort om Expert Systems ● Specialiserade på.
Affärssystemet SystemQ Attestering av leverantörsfakturor.
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Databashantering MS Access 2003 Lektion 2
Intressententmodellen.
Medieplanering Falköping. Övergripande mål: Ett mediebestånd som är aktuellt och anpassat efter politiska mål och lokala behov och önskemål Som ett resultat.
Lösningsförslag 0-nivå Kontextnivå föreläsa examinera Lektioner
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Verksamhetsprocesser F4
Bilreparationsverksamhet KundBil rep. Betalning 2. Verkstad 5. Lager 4. Ekonomi Kund 1 Kund- tjänst. Repuppdrag(bil) rekvi- sition Följesedel(delar) Info.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
System arbetssystem informationssystem
Utgift – utbetalning - kostnad
Sidnummer Möjliga vägar för KB efter förstudien John Augustsson
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Region Värmland | Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland RV Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Bibliotek
Verksamhetsprocesser F4
Fyra år med flytande bestånd Erfarenheter från Norra Bohuslän Linda Oderbrant.
Organisationer och logistik
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Anita Finne Grahnén, LIF
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Konsumenträtt Kap. 8.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Skriv ut med Princh.
Intressententmodellen.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Sundsvalls kommun process struktur
… … Fysiska element Kundens resa genom en tjänst
Såhär fungerar BABS-maskinen
IT Databas Göran Wiréen
Tekniska system.
Kreativitetssession Presentatörens namn.
Självbetjäningsterminal i primärvården
Att sluta avtal.
Kund- och leverantörsstyrda lager
Leverantörskanban Inköpssystem Inköps- order L.kanban Kanban- låda
Såhär fungerar BABS-maskinen
LEKTION 1 DOMÄNBESKRIVNING OCH KRAV PÅ INFORMATIONSSYSTEMET
Presentationens avskrift:

Lektion 1 – Dataflödesdiagram (DFD) Representerar flödet av data mellan olika processer i ett system Beskriver vad användare gör snarare än vad ett IT system gör Fokuserar bara på informationsflödet – ej fysiska ting så som produkter Hjälper till att hitta problem, brister i de verksamhetsprocesser som finns Uppenbarar ansvarsförhållanden (eller brist på) i en organisation, avslöjar olika förståelse av en process och dess flöden inom organisationen || Det som man vill visualisera med ett DFD är hur flödet av data/information går mellan olika processer i ett system, exempelvis en verksamhet. || En DFD beskriver vad deltagarna i en process gör och inte vad ett IT-system gör. ||| Fokus ligger på informationsflödet, inte saker. Det är information om en produkt som är intressant ej den fysiska produkten i sig, exempelvis är inte en leverans av produkter som man visar i diagrammet utan följesedeln som bär på informationen om produkterna. || Genom att försöka modellera en verksamhets olika processer kan man hitta problem, brister – exempelvis ineffektivitet|| Vid en modellering av en verksamhet kan ansvarsförhållanden som finns i verksamheten bli tydligare. Dessutom kan förståelsen av hur en verksamhetsprocesser går till kan skilja sig mellan de olika människor. Genom att tillsammans försöka beskriva vad som händer kan man tydligare formulera dessa olikheter.

DFD - Notation Process - omvandlar inputs och outputs, oftast ett verb – köpa, sälja, skapa Extern entitet - Person eller organisation (andra processer) som tillhandahåller data till en process eller tar emot data från en process. Datalager - där man lagrar data/information VERB Externaktör Arbetsmoment D5 || Process – beskrivs med ett verb, omvandlar eller tar hand om det som kommer in i processen och skapar en output.|| Externa aktörer är de som interagerar med processen, de befinner sig alltså inte inne i processen utan skickar in eller tar emot data . || Datalager är ett fysiskt ställe där processen lagrar datan. Det kan vara en en pärm, ett register av något slag, eller elektronisk enhet som tar hand om informationen på något sätt och lagrar den. || Pilen beskriver själva dataflödet mellan alla processer, lager, aktörer samt riktningen. Dataflöde - representerar rörelse av data mellan processer, datalager, och externa entiteter

DFD - nivåer Börjar med kontextdiagram – stora avgränsade processer Bryter ner i nollnivådiagram – subprocesser Om möjligt (och intressant) kan varje subprocess brytas ner i delprocesser – fördjupingsnivå Osv.…

Övning 1 – Mack - kontextdiagram Inf om inlämnad bil Utlämningskvitto Mack- processer Bilreparationsbeställning Extern följesedel Betalning Leverantör Kund Kvitto Extern beställning Faktura Utlämningsbevis Beställningsbekräftelse

Övning 1 – Mack - nollnivådiagram Utlämningskvitto Betalning Övning 1 – Mack - nollnivådiagram Kund Inf om lämnad bil Beställnings-bekräftelse Kvitto Faktura Bilreparations-beställning Utlämnings- kvitto D1 Boknings-uppgifter 1 Butikspro-cesser Verkstads-processer 2 D2 Kundpris- uppgifter D4 Kund- uppgifter Intern följesedel Intern beställning Fakturaunderlag Extern följesedel Extern beställning D3 Leverantörs- uppgifter Leverantör D5 Artikeluppgifter

Övning 1 – Mack 1-fördjupningsnivå; verkstadsprocesser Butiksprocesser Leverantör Kund Intern följesedel Fakturaunderlag Intern beställning Extern följesedel Inf om inlämnad bil Bilreparations-administrera 2.1 Bilreparera 2.2 Tidsplan Arbetskort Rekvisition res.del D1 Bokningsuppg Arbetsmoment D5 D2 Kundprisupp- gifter

Övning 2 – Mejeriföretag - kontextdiagram Medlem-mar Postgiro Veckoleverans Dagsleverans Medlemsutbetalning Mjölkin- leverans- process Kossor & Lönebesked Chaufför

Övning 2 – Mejeriföretag - nollnivådiagram Medlem-mar Postgiro Veckoleverans Dagsleverans Medlemsutbetalning Avlasta 1 Kossor & Underlag för avräkning Trptsedel 2 Mjölkin- leverans- process Bokföra 2 Kossor & Körrapport D 3 Registerkort Mjölkin- leverans- process Löneräkna 3 Kossor & D1 Trptsedel 2 Lönebesked Chaufför D2 Trptsedel 1

Övning 2 – Mejeriföretag 1-fördjupningsnivå; bokföring Medlem-mar Postgiro Veckoleverans Medlemsutbetalning Kossor & Kontrollera 2.1 Mjölkin- leverans- process Avräkna Kossor & 2.2 D1 Trptsedel 2 Underlag avr Trptsedel 2 Avlastning D4 Veckoleveransuppgifter

Övning 3 – Bibliotek - kontextdiagram Lånekort Reserverad bok finns Påminnelse om återlämning Information om reservation Mjölkin- leverans- process Låne-process Låntagare Information boklån Låntagare information Låneönskemål Lånekort Begäran om lånekortsinformation Reservationsönskemål

Övning 3 – Bibliotek - nollnivådiagram D4 Reservationsuppgifter Övning 3 – Bibliotek - nollnivådiagram Reserverad bok finns Mjölkin- leverans- process Reservera Bibliotek 2 Information om reservation Reservationsönskemål Låntagare Lånekort Utlån av reserv bok Påminnelse om återlämning Information boklån Begäran om lånekortsuppgifter Lånekort Låne- önskemål Låntagare information D1 Låntagar- uppgifter Mjölkin- leverans- process Utlåne-process Bibliotek 1 D2 Bokuppgifter D3 Låneuppgifter