Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Agenda Olika sorters lyhördhet Olika lyssnare Lyhörd produktion och ekonomi Verktyg för lyssnande Lyhördhet och värde Lyhördheten och juridiken
Web 2.0 (Källa Tim O´Reilly)
”Lyhörd” Adj. Som lätt uppfattar och tar hänsyn till ngt; där ljud lätt hörs (SAOL)
Det lyhörda nätet
Olika sorters lyhördhet
Lyhördhet 1 – page rank
Lyhördhet 2 – kommentarer I
Lyhördhet 3 – kommentarer II
Lyhördhet 4 – rykte I
Lyhördhet 5 – rykte II
Lyhördhet 6 – wikiwiki
Lyhördhet 7 - sorl Källa: BBC & Erik Stattins mymarkup.net
Olika sorters lyssnare
Lyssnare 1 – politikern
Lyssnare 1 - politikern
Lyssnare 2 – marknadsförare & forskare Källa: Gruhl et al 2004 ”Mining new media”
Lyssnare 3 – journalister & bloggare
Lyssnare 5 – alla andra
Lyhörd produktion & affärer
Lyhörd produktion
Lyhörda affärsmodeller
Yochai Benkler
Benkler ”…consumers changing into users…” –Användare är inte tysta, lyssna till dem ”…the model of user innovation has been integrated into the business model of innovative firms…” –Hur vill dina användare förändra din affärsmodell? Lyssna till dem. ”…economic standing and social standing…” –Vad innebär det att få göra sig hörd?
Verktyg för lyssnande
”Pladder”
Pladder igen…
Prognoser Källa: Guha 2005
Vem lyssnar vi till?
Källa: Gruhl et al
Vem lyssnar vi till?
Tentativ slutsats Det finns ett betydande innovativt utrymme när det gäller verktyg för lyssnande – en del av värdet i web 2.0 är fortfarande helt oexploaterat. Hur bygger man ett sorlraffinaderi?
Lyssnande och värde
Värdet?
Forskningsfråga Hur många procent av en bloggs värde ligger i kommentarerna? Hur många procent ligger i posterna själva? Hur många procent av en wikis värde ligger i ursprungsversionen av texten? Kan man applicera Metcalfes lag på olika web 2.0 fenomen?
Metcalfe’s law & web 2.0 Blogg: värdet på en blogg växer med kvadraten på antalet kommentarer Wiki: värdet på en wiki växer med kvadraten på antalet redigerare Social networking et cetera…
Lyhördheten och juridiken
Det lyhörda nätet och skapandet På det lyhörda nätet är sorlet (remix- kulturen) det förhärskande mediet för skapande. På det lyhörda nätet kan du välja vilka grannar du lyssnar till, och trender sprids snabbt.
Lyhört skapande
Lyhörd konsumtion
Lyhördheten och integriteten Internet är lyhört – allt du gör hörs. Viskningsleken och frågan om verklig personlig integritet.
Lyhördheten och historien
Snabb dövhet…
Sluttanke Just lyhördheten är en viktig del av web 2.0, och kanske den största utmaningen för innovatörer. Hur kan man skapa bättre teknik för att lyssna, anpassa sig och förändras? ”Publishing to participation to pausing and listening…”