Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix 020061013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSS Medias digitala medier
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Varför är inte multisjuka äldre välkomna på sjukhus?
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6.
Webb 2.0 för företag – med fokus på wiki’s Rickard Hansson, VD Mindroute Sofware AB.
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
Innehåll  Vår historia  Om familjen och våra vänner  Vår affärsidé och vision  Våra erbjudanden  Pergo et Perago!
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Miljarder möjligheter på en plats!
Källkritik På internet.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
•Malin •Erik •Drabbade Presentation. Vem & var? •Viktiga personer –Ex. presidentkandidater, företag, journalister, politikerpresidentkandidaterföretagjournalisterpolitiker.
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
Blogg! Nicklas Lundblad. Agenda •Inledning, ordförklaringar och exempel •Bloggar i politiken •Bloggen och samhället •Att leva i bloggosfären.
När blir ett ord svenskt då?
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
School of Economics and Management | Xxxxxxxxxxxxxxxx | Xxxxxxxxxxxxxx | (D) D Month YYYY Varför tillväxt är farligtVarför tillväxt är farligt? FRÉDÉRIC.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
PAUL NEMES Regionala projekt med gräns- överskridande samarbete – att växla upp erfarenheter och resultat från internationella projekt
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Nya förutsättningar för lärande
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Turismens historia kapitel 2.
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
IdrottOnline Mobilapp.
Bloggar – en introduktion Berghs ”How big are blogs? Try Johannes Gutenberg out for size.” - Business Week.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Kommunikation OL108A.
Du har FRÅGAN Vi har SVARET. Communication leads to community, that is, to understanding, intimacy and mutual valuing. Rollo May, Psykolog.
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Användar profiler Analytiker Informationsanvändare Specialistfunktioner 5-10% av användarna 15-25% av användarna 65-80% av användarna Reporting Services.
Blogg! Nicklas Lundblad. Agenda Inledning, ordförklaringar och exempel Bloggar i politiken Bloggen och samhället Att leva i bloggosfären.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Datscha Bank & Finans Outlook April Vad är Datscha? Webbaserad tjänst Kommersiella fastigheter Information och värdering användare 300 bolag.
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
THE START OF THE ERP STORY
Politisk kommunikation I
User generated content
COMPARE: diskussionsyta för experter
Hur beter sig den digitaliserade kunden?
Presentationens avskrift:

Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix

Agenda Olika sorters lyhördhet Olika lyssnare Lyhörd produktion och ekonomi Verktyg för lyssnande Lyhördhet och värde Lyhördheten och juridiken

Web 2.0 (Källa Tim O´Reilly)

”Lyhörd” Adj. Som lätt uppfattar och tar hänsyn till ngt; där ljud lätt hörs (SAOL)

Det lyhörda nätet

Olika sorters lyhördhet

Lyhördhet 1 – page rank

Lyhördhet 2 – kommentarer I

Lyhördhet 3 – kommentarer II

Lyhördhet 4 – rykte I

Lyhördhet 5 – rykte II

Lyhördhet 6 – wikiwiki

Lyhördhet 7 - sorl Källa: BBC & Erik Stattins mymarkup.net

Olika sorters lyssnare

Lyssnare 1 – politikern

Lyssnare 1 - politikern

Lyssnare 2 – marknadsförare & forskare Källa: Gruhl et al 2004 ”Mining new media”

Lyssnare 3 – journalister & bloggare

Lyssnare 5 – alla andra

Lyhörd produktion & affärer

Lyhörd produktion

Lyhörda affärsmodeller

Yochai Benkler

Benkler ”…consumers changing into users…” –Användare är inte tysta, lyssna till dem ”…the model of user innovation has been integrated into the business model of innovative firms…” –Hur vill dina användare förändra din affärsmodell? Lyssna till dem. ”…economic standing and social standing…” –Vad innebär det att få göra sig hörd?

Verktyg för lyssnande

”Pladder”

Pladder igen…

Prognoser Källa: Guha 2005

Vem lyssnar vi till?

Källa: Gruhl et al

Vem lyssnar vi till?

Tentativ slutsats Det finns ett betydande innovativt utrymme när det gäller verktyg för lyssnande – en del av värdet i web 2.0 är fortfarande helt oexploaterat. Hur bygger man ett sorlraffinaderi?

Lyssnande och värde

Värdet?

Forskningsfråga Hur många procent av en bloggs värde ligger i kommentarerna? Hur många procent ligger i posterna själva? Hur många procent av en wikis värde ligger i ursprungsversionen av texten? Kan man applicera Metcalfes lag på olika web 2.0 fenomen?

Metcalfe’s law & web 2.0 Blogg: värdet på en blogg växer med kvadraten på antalet kommentarer Wiki: värdet på en wiki växer med kvadraten på antalet redigerare Social networking et cetera…

Lyhördheten och juridiken

Det lyhörda nätet och skapandet På det lyhörda nätet är sorlet (remix- kulturen) det förhärskande mediet för skapande. På det lyhörda nätet kan du välja vilka grannar du lyssnar till, och trender sprids snabbt.

Lyhört skapande

Lyhörd konsumtion

Lyhördheten och integriteten Internet är lyhört – allt du gör hörs. Viskningsleken och frågan om verklig personlig integritet.

Lyhördheten och historien

Snabb dövhet…

Sluttanke Just lyhördheten är en viktig del av web 2.0, och kanske den största utmaningen för innovatörer. Hur kan man skapa bättre teknik för att lyssna, anpassa sig och förändras? ”Publishing to participation to pausing and listening…”