Private and Confidential AllTele Presentation Mars 2008 Ola Norberg / VD
Private and Confidential Affärsidé och erbjudande AllTeles affärsidé är att erbjuda våra kunder billigare och bättre kommunikation. AllTele erbjuder boende i flerfamiljsfastigheter, radhus och villor samt små och medelstora företag betydande kostnadsbesparingar för internetanslutning och fast telefoni med kompletta samtals- och mertjänster.
Private and Confidential Volymutveckling
Private and Confidential Marknadsutveckling Tillväxt för IP-telefoni > abonnenter Bredbandsbolaget (Telenor) ComHem AllTele Strategiskt fokus mot breda IP-tjänster Migrering från Förvalstelefoni mot IP-baserade tekniker ”Dual och 3-play” ADSL, Stads- och regionsnät Lagrings och säkerhetstjänster
Private and Confidential Bokslut 2007 (Kommuniké) Nettoomsättning % till ( ) KSEK Löpande telefoniintäkter + 78% till ( ) KSEK Rörelseresultat ( ) KSEK Kassaflöde löpande verksamhet (-7 882) KSEK Ökning antal abonnemangskunder > 400% Ökning av bearbetningsbar marknad > hushåll och SME
Private and Confidential Kv Nettoomsättning % till (4 183) KSEK EBITDA (-4 071) Rörelseresultat* ( ) KSEK Organisk tillväxt ca 60 % Kassaflöde från löpande verksamheten (-3 783) Stark fokus på migrering av förvärv * Efter omställningskostnader om KSEK, Rörelseresultat före 483 (-4 503)
Private and Confidential Genomförda förvärv 2007 Finansierade ur eget kassaflöde: Wasadata Bredband AB (5 700 ISP-kunder) Skellefteå Kraft ( ISP-kunder) Lånefinansierat (SEB och Proventus) TDC Sverige AB ( ADSL-kunder)
Private and Confidential Strategi organisk tillväxt Starkt fokus på ”Korsförsäljning” = + ARPU på privatmarknad ADSL / Stadsnät Lansering av produkterbjudande privatmarknad Bredbandstelefoni ”AllTele Light” Fullvärdigt telefonierbjudande ADSL-kunder ISP-tjänster i 10-tal utvalda stadsnät SME Fullskalig lansering av SME-tjänster i stadsnät Fiber och ADSL-erbjudande rikstäckande
Private and Confidential Fortsatt förvärvsstrategi ”Billiga” rikstäckande kundvolymer ADSL/Stadsnät 5 – kunder Lokala/Regionala ISP som möter profilen: Kundvolymer kunder Kompetent management för lokalmarknaden Etablerad teknikplattform Acceptabel avtalsbindning mot leverantörsmarknaden Positiva kassaflöden !
Private and Confidential Målbild 2010 Fullvärdig 3-play leverantör med rikstäckning Kompletterande Mobilt bredband Etablerade med egna kontor på 10 orter EBITDA > 15 % – kunder varav >30 % 3-Play
Private and Confidential Frågor ?