Frukostmöte 071004 MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Warpen BK Här följer en instruktion hur man plockar fram egen statistik från datafilen. Det finns två sätt att få fram statistik. Man byter antal dagar.
Advertisements

Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Kampanjuppföljning Hur den senaste kupongkampanjen gick totalt sett vet du säkert. Men hur gick den i exempelvis Skåne jämfört med i Göteborg? Var resultatet.
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
DemoskopPanelen 2013.
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
1 Mätningsproblem Man sänder ut ett antal kanaler på en frekvens låt säga två kanaler, dessa är multiplexade – kanal1 och 2. För att kanal 1 skall hamna.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
1.Se till att ett objekt finns skapat i ProUnit, stäng av programmet. 2.Om Web version av ProUnit används se till att filen ProUnitWebCAD_MC.exe har installerats.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 1 Martin Johansson Bortfall, ”pragmatiker” och statistiktalibaner.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Livet fungerar – med bredband från Telia
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
GfK. Growth from knowledge
Samhällsvetenskapliga metoder
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
Vad händer i kretsloppet?
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
London 2006 Deltagare: SVT – Håkan Sandberg Viasat (UK) – Gunnar Pettersson, Laura Alarcon-Blythin, Jeremy Martin TV4 Tobias Egge Kanal 5 – Rebecka Thulin.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
1 Panelfakta Februari 2006 Pirjo Svedberg, MMS. 2.
Engångsbatchar/kompletterings- batchar för registervård Hans Persson
Fiber från Telia. Bredband för hela hemmets kommunikation Tv med mängder av kanaler och program Fast telefoni med lägre priser Abonnemang utan bindningstider.
Grattis Du skall få fiber - en framtidssäkrad lösning!
Telia Bredband / TV / IP telefoni Installation under december. Start senast 1 januari Kostnad 299 kronor / månad. Debiteras på hyresavin som tillägg.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Rapport Nya postrutiner
Presentationens avskrift:

Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg

Hur tittar vi på TV?

Hur mäts tv-tittandet i Sverige? Elektroniska TV-mätare Finns i hela västvärlden Mätare på alla TV-apparater Panel hushåll, 2600 individer Hushållsmedlemmar knappar in sig på en fjärrkontroll Gäster Belöning, cirka 600 kronor i trisslotter Omsättning i panelen, frivillig och cirka 25% byts ut under ett år

Hur vet man att panelen är representativ för befolkningen? Minisverige Statistiska analyser för att komma fram till vad som samvarierar med TV-tittandet? Många respektive få kanaler Familjesituation, 1 pers, 2 pers, 2+ med barn Utbildning, låg resp hög Uppskattat tv-tittande, låg, medel och högkonsumenter

Kontrollvariabler, viktning av panelen Hushållsnivå: -Vägning i grupperna pay respektive nopay enligt matrisens alla celler sedan 1 januari Pay= betalar för sitt utbud -Nopay= betalar inte för sitt utbud alt i hyran Individnivå: - Kön/ålder - Familjesituation (småbarnsförälder etc) - Urbaniseringsgrad (H-regioner) Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter

Hur rekryteras panelen? Genom en ”etablerings-/basundersökning” som vi använder som: 1.Rekryteringskälla till panelen 2.Kartläggning av befolkningen Riksrepresentativa urval 4500 intervjuer två ggr/år samt 1000 rekryteringsintervjuer med ungdomar per omgång Telefonintervjuer

Hur får panelen sina mätare? Tekniker runt om i landet Tekniker bokar hembesök Tekniker installerar alla mätare samt instruerar panelen om användningen Tekniker gör även återbesök om tekniska problem uppstått

Hur vet man att panelen sköter sig? Dagliga kvalitetskontroller Felaktig rapportering av tittande: Tittande på okänd TV-kanal eller ingen är inloggad Tittande på gäster där demografiska data saknas Tittare som loggat in på flera TV-apparater under samma tidsperiod Inställningarna på TV:n ändrats: Mätaren kopplas bort Ny video, DVD eller annan utrusning installerats

Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år Regelbundna telefonintervjuer till alla hushåll i panelen Uppdatera demografiska variabler Studera panelriktigheten, dvs hur väl de knappar in sig då de tittar respektive loggar ut sig då de slutat titta. Panelriktigheten ligger kring 92-93%

Hur identifieras och mäts kanalerna? Två olika mätare: Eurometer: Frekvensmätning TVM5: Igenkänning av banner

Panelen idag Panel – 1200 hushåll ca 2600 individer TV-tittandet i hemmet mäts Rådata - dagligen, minutdata Cirka 15 kanaler levererar program och reklamloggar till MMS varje dag MMS levererar tittarsiffror till kunder i såväl filer som rapporter

Time-shift – vad är det? Vad är time-shift? Hur stort är time-shift-tittandet idag? Hur mäts det idag? Vad händer i framtiden?

Kritik mot MMS mätningar Inte representativt? Inte ”sportbarer”? Inte sommarstugor? Inte web-TV? Inte TV i mobilen?

Tack för din uppmärksamhet!