Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Profilen Ljus/optik.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Ljus/optik.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Hur ögat uppfattar ljus
Vad är färg?? Färg eller kulörer finns egentligen endast i vårt huvud.
Sidbeskrivningsprogram
Arbeta med bilder Bengt Kjöllerström Att bearbeta bilder och lägga in dem i Disgen Bengt Kjöllerström.
Färg.
Kameradoktorn AB Håkan Mossberg.
FÄRGLÄRA Kap 9.4. FÄRGLÄRA Kap 9.4 Vitt ljus består av många färger Med t.ex. ett PRISMA kan man spjälka upp det vita ljuset i dessa färger. Den färgskala.
Grundläggande kunskaper om färg och färgblandning
Ljus/optik.
Profilen Ljus/optik.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Kontraster.
Digitalisering av text och bild - teori och praktik
Rätt färg från fotografi till utskrift! Eizo Europé Anders Jönsson Network Innovation.
Förklaring När du tittar på bilden av t.ex. den blå cirkeln träffas dina tappar av det blå ljuset från bilden och du ser blått därför att.
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
KARTKUNSKAP 1.
Tre demonstrationer... 1.”Skiftnyckel”-gem 2.Magneter i kopparrör 3.Gausskanon Bilda grupper 3-5 pers, välj en demontration, diskutera er fram till en.
Hur ljus utbreder sig. Hur ljus reflekteras Optik Hur ljus bryts
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
Digitalisering av kulturarvet
Ljusets färger.
Seminarium Arbetsmarknadspolitik för utveckling och välfärd Palaestra nedre, Universitetsplatsen i Lund Arbetsmarknadspolitik för utveckling.
Ljus - optik.
Ögat som organ.
IT för personligt arbete F9 Datalogi, en sammanfattning DSV Peter Mozelius.
Hur ögat uppfattar ljus
Arbetsgång 16/1 Gör uppgiften: ”Samma motiv på grundfärgerna”
Medieteknik Del1 Färger, teckensnitt och bildformat
Anslutningar till/från systemenheten?
William Sandqvist Optokomponenter Alla halvledarkomponenter har optiska egenskaper och detta utnyttjas numera i en rad viktiga komponenter.
RGB BokstavFärgEngelskt namn CCyan MMagenta YGulYellow KSvartBlack (Key color)
Ljus/optik.
KRAMFORS-ALLIANSENS Profilprogram Förutsättningar och ingångsvärden Gäller representationskläder. Träning, tävling och ledarställ Respektive specialidrottsförbunds.
Ljus Vi lär oss om ljus.
Ljus.
Ljus I den här genomgången: Ljusets egenskaper Reflektion Färger
Elektromagnetiska vågor
Ljus/optik.
Ljus/optik. För att kunna se något måste det finna en ljuskälla En ljuskälla är ett föremål som sänder ut ljus tex solen stearinljus eller en glödlampa.
Ljus/optik. För att kunna se något måste det finna en ljuskälla En ljuskälla är ett föremål som sänder ut ljus tex solen stearinljus eller en glödlampa.
Bilder i konkava linser
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
Ljus/optik. Optik Lgr11 Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang. Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg. Ljusets.
Visuell perception. Ljus är vågrörelser Vitt ljus innehåller alla färger Olika färger har olika våglängd Rött ljus har tätast våglängd.
Anslutningar till/från systemenheten? Vad är inkopplat till datorn? Vilka övriga kontakter finns det?
Bildrepro.
Profilen Ljus/optik.
Vilken färg har den här frukten?
Atom och kärnfysik.
Bildrepro.
Ljus/optik.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
FÄRGLÄRA. Ljusets färgblandning Färgcirkel med tre grundfärger GRUNDFÄRGER (RENA FÄRGER, FÄRGTRIANGEL)  gult  röt  blått.
VÅRA SINNEN.
Färglära (TNGD03) Sasan Gooran
Grafisk teknik Sasan Gooran (HT 2005) Grafisk teknik.
Hur ögat uppfattar ljus
Profilen Ljus/optik.
Att ta bort röda ögon.
Hur ögat uppfattar ljus
Hur scannar jag i sal 14 Liten instruktion.
Grafisk design och Teknik
Målarkonsten från Dalarna
Bildrepro.
Presentationens avskrift:

Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning Begränsningar från tryckprocessen –Endast fyra färger tillgängliga ( normalt) –Ej variabel färgstyrka (gäller ej djuptryck)

Anpassning till tryckning Hela synliga färgrymden kan återges genom att blanda tre grundfärger Fyrfärgstryck med standardiserade processfärger –Cyan, C –Magenta, M –Gul, Y –Svart, K Färstyrkan varieras genom rastrering, variabel punktstorlek

Färgblandning C M Y K

Tonåtergivning

Rastrering - parametrar Rastertäthet, anges i l/cm eller l/tum Rastervinklar för delfärgerna Standardiserade rastervinklar: Svart: 45° Magenta: 75° Cyan: 15° Gult: 0°

Rastertäthet Tryckmetodl/cml/tum Offset, dagstidning Offset, mattbestruket54133 Offset, glättat bestruket60150 Vattenfri offset offset Screen4085 Flexo50120 Djuptryck80200

Rastrering

Färgblandningssystem Additiv färgblandning baseras på rött, grönt och blått: R+G+B=vitt Tillämpning: teve Subtraktiv färgblandning ger svart –Tillämpning: tryckning

Additiv och subtraktiv färgblandning

Ljus - elektromagnetisk strålning våglängd, nm Vitt ljus Isaac Newton Visade 1704 att vitt ljus kan delas upp i det synliga spektrumet med ett prisma

Additiv färgblandning Additiv färgblandning baseras på primärfärgerna RGB. Princip: delfärger adderas. Tillämpning: färgteve. Sekundärfärger: Rött +Grönt = Gult (Y) Rött + blått = Magenta(M) Grönt + Blått = Cyan (C) Tertiärfärg: Rött + Grönt + Blått = Vitt B G R

Subtraktiv färgblandning Subtraktiv färgblandning baseras på primärfärgerna CMY. Tillämpning: tryckning Sekundärfärger Cyan + Magenta = Blått Cyan + Gult = Grönt Gult + Magenta = Rött Tertierfärg Cyan + Magenta + Gult = svart (K) RGBC**M**Y**RGBC**M**Y**

RGB % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm Blå Grön Röd

CMY % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm Cyan Magenta Gult

Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Vitt papper

Tryckning med röd färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd färg ger röd reflektion pappersyta

Tryckning med röd och grön färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd och grön färg ger ingen reflektion, dvs svart Tryckning med valfri RGB kombination ger alltid svart, dvs RGB går ej att använda som tryckfärger då övertyck kommer att ske. pappersyta

Varför CMYK? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, RG Exempel: R+B=K Tvåfärgskombinationer med RGB ger alltid svart.

Varför CMY? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, CM C M Exempel: C+M=B Tvåfärgskombinationer med CMY ger RGB

Tvåfärgskombinationer av CMY ger RGB % % % Cyan Magenta Gult cyan + magenta = blått cyan + gult = grönt magenta + gult = rött

Princip för färgseparering RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått Cyan Magenta Gult R=180/256, G=17/256 och B=100/256

Princip för färgseparering,exempel RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått v Cyan Magenta Gult v Att trycka rött med CMY

Transformering från RGB till CMY R = 1,0-C G = 1,0-M B = 1,0-YC,M,Y ligger mellan 0-1 Detta gäller för helt ideala och gäller ej i verkligheten och är därför en dålig förenkling.

Beräkning av procentuell CMY från RGB Demichels ekvation ger area Neugebauers ekvation ger area korrigerad för tryckfärgens kulöregenskaper

Bildläsare - scanner Flatbäddscanner Trumscanner

Inläsning av bild Att beakta vid inläsning av bilder –Typ av bildoriginal (dia, påsikt och format) –Tonkomprimering (pappersberoende) –Typ av motiv (ljus, mörk eller normal) –Förstoring i tryck –Rastertäthet i tryck

Tonomfång

Anpassning efter bildtyp

Upplösning vid bildläsning

Rätt ordning i bildbehandling 1. Beskär bilden 2. Rätt upplösning 3. Ställ svart- och vitpunkt 4. Justera ljushet och kontrast 5. Justera kulörstick 6. Justera vissa kulörer 7. Retusch/friläggning 8. Arkivera 9. Bildskärpning 10. Separation 11. Spara i lämligt format

Kantskärpa

Tryckanpassning Följande moment ingår i tryckanpassning: –Färgmängd –Gråbalans Akromatisk repro GCR UCR –Punktförstoring –Färgskala

Tonåtergivning

Total färgmängd

Underfärgsborttagning - GCR/UCR

Gråbalans

Tryckanpassning Traditionell metod Färghanteringssystem –ICC profiler

Färghantering - ICC

Testform

Tryckanpassning - nödvändiga inställningar I Photoshop eller motsvarande bildbehanslingsprogram måste följande tryckanpassingar göras: Färgläge Inställning CMYK obs ej RGB Tryckpressanpassning Antingen punktförstoring eller ICC-profil