Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning Begränsningar från tryckprocessen –Endast fyra färger tillgängliga ( normalt) –Ej variabel färgstyrka (gäller ej djuptryck)
Anpassning till tryckning Hela synliga färgrymden kan återges genom att blanda tre grundfärger Fyrfärgstryck med standardiserade processfärger –Cyan, C –Magenta, M –Gul, Y –Svart, K Färstyrkan varieras genom rastrering, variabel punktstorlek
Färgblandning C M Y K
Tonåtergivning
Rastrering - parametrar Rastertäthet, anges i l/cm eller l/tum Rastervinklar för delfärgerna Standardiserade rastervinklar: Svart: 45° Magenta: 75° Cyan: 15° Gult: 0°
Rastertäthet Tryckmetodl/cml/tum Offset, dagstidning Offset, mattbestruket54133 Offset, glättat bestruket60150 Vattenfri offset offset Screen4085 Flexo50120 Djuptryck80200
Rastrering
Färgblandningssystem Additiv färgblandning baseras på rött, grönt och blått: R+G+B=vitt Tillämpning: teve Subtraktiv färgblandning ger svart –Tillämpning: tryckning
Additiv och subtraktiv färgblandning
Ljus - elektromagnetisk strålning våglängd, nm Vitt ljus Isaac Newton Visade 1704 att vitt ljus kan delas upp i det synliga spektrumet med ett prisma
Additiv färgblandning Additiv färgblandning baseras på primärfärgerna RGB. Princip: delfärger adderas. Tillämpning: färgteve. Sekundärfärger: Rött +Grönt = Gult (Y) Rött + blått = Magenta(M) Grönt + Blått = Cyan (C) Tertiärfärg: Rött + Grönt + Blått = Vitt B G R
Subtraktiv färgblandning Subtraktiv färgblandning baseras på primärfärgerna CMY. Tillämpning: tryckning Sekundärfärger Cyan + Magenta = Blått Cyan + Gult = Grönt Gult + Magenta = Rött Tertierfärg Cyan + Magenta + Gult = svart (K) RGBC**M**Y**RGBC**M**Y**
RGB % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm Blå Grön Röd
CMY % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm % Reflektans våglängd, nm Cyan Magenta Gult
Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Vitt papper
Tryckning med röd färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd färg ger röd reflektion pappersyta
Tryckning med röd och grön färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd och grön färg ger ingen reflektion, dvs svart Tryckning med valfri RGB kombination ger alltid svart, dvs RGB går ej att använda som tryckfärger då övertyck kommer att ske. pappersyta
Varför CMYK? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, RG Exempel: R+B=K Tvåfärgskombinationer med RGB ger alltid svart.
Varför CMY? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, CM C M Exempel: C+M=B Tvåfärgskombinationer med CMY ger RGB
Tvåfärgskombinationer av CMY ger RGB % % % Cyan Magenta Gult cyan + magenta = blått cyan + gult = grönt magenta + gult = rött
Princip för färgseparering RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått Cyan Magenta Gult R=180/256, G=17/256 och B=100/256
Princip för färgseparering,exempel RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått v Cyan Magenta Gult v Att trycka rött med CMY
Transformering från RGB till CMY R = 1,0-C G = 1,0-M B = 1,0-YC,M,Y ligger mellan 0-1 Detta gäller för helt ideala och gäller ej i verkligheten och är därför en dålig förenkling.
Beräkning av procentuell CMY från RGB Demichels ekvation ger area Neugebauers ekvation ger area korrigerad för tryckfärgens kulöregenskaper
Bildläsare - scanner Flatbäddscanner Trumscanner
Inläsning av bild Att beakta vid inläsning av bilder –Typ av bildoriginal (dia, påsikt och format) –Tonkomprimering (pappersberoende) –Typ av motiv (ljus, mörk eller normal) –Förstoring i tryck –Rastertäthet i tryck
Tonomfång
Anpassning efter bildtyp
Upplösning vid bildläsning
Rätt ordning i bildbehandling 1. Beskär bilden 2. Rätt upplösning 3. Ställ svart- och vitpunkt 4. Justera ljushet och kontrast 5. Justera kulörstick 6. Justera vissa kulörer 7. Retusch/friläggning 8. Arkivera 9. Bildskärpning 10. Separation 11. Spara i lämligt format
Kantskärpa
Tryckanpassning Följande moment ingår i tryckanpassning: –Färgmängd –Gråbalans Akromatisk repro GCR UCR –Punktförstoring –Färgskala
Tonåtergivning
Total färgmängd
Underfärgsborttagning - GCR/UCR
Gråbalans
Tryckanpassning Traditionell metod Färghanteringssystem –ICC profiler
Färghantering - ICC
Testform
Tryckanpassning - nödvändiga inställningar I Photoshop eller motsvarande bildbehanslingsprogram måste följande tryckanpassingar göras: Färgläge Inställning CMYK obs ej RGB Tryckpressanpassning Antingen punktförstoring eller ICC-profil