Massmedia.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Källkritik.
TT-GRUPPEN Grafik Färdiga sidor TT Kompetens Nyheter Bild/ video Grafik Text Feature ”Nyhetskunder””Uppdragskunder” bild •Redaktionellt innehåll •Skalfördelar.
DAGSTIDNINGAR.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Centrum för lättläst
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
- att överföra budskap, påverka, mm
Det journalistiska uppdraget
Det journalistiska uppdraget
”Den tredje statsmakten”
Massmedia och reklam.
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Kapitel 8 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Medievanor.
Den massmediala bilden av kvinnor
Att skriva en artikel.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
TEXTER Texter i tidningen
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg
Nyheter & Källkritik.
Tidningskunskap.
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Hur skriver man ett reportage?
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Den retoriska arbetsprocessen
Massmedia.
Källkritisk informationssökning
Massmedia och reklam.
Massmedia.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Källkritik.
Nyhetsartikel Kan handla om vad som helst t.ex. aktuella händelser, kultur, idrott. Svarar på de klassiska nyhetsfrågorna: Vad? När? Vem? Var? Hur? Varför?
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Massmedia.
Att skriva en nyhetsartikel
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Fördjupa din essä.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Medievanor.
Presentationens avskrift:

Massmedia

Vad kommer din verklighet ifrån? Är den sann? Massmedia TV, Radio, Tidningar, Internet, Böcker, Fim ”Släck lampan kära tittare” Studera s.102. Hur ser mediekonsumtionen ut idag 2009?

Massmedias uppdrag Granska makten Informera Komentera Främja debatten Den tredje statsmakten Klä av makten, uppdrag granskning Men! Föraktet ökar Informera Ge medborgarna information i frågor för att ta ställning Kan vi lita på informationen? Komentera Sätta in nyheter i ett begripligt samanhang Förklara Främja debatten Öppna diskussioner olika parter gers möjlighet

Vad gör en nyhet till en nyhet Allmänintresse Vem bestämmer? Nyheten berör människor Vilka ska beröras? Vilka blir berörda? KFF vann eller översvämning i Kongo Nyheten väcker känslor Nyheten är överraskande (ovanlig) Nyheten är omfattande och/eller dramatisk

Statistik kring dagstidningar 166 betalda dagstidningar i Sverige Omsätter drygt 17 miljarder kronor och sysselsätter ca 26 000 människor På vardagarna läser 84 procent av Sveriges befolkning mellan 15-79 år någon dagstidning. I åldersgruppen 15-29 läser i genomsnitt 72 procent en dagstidning under vardagar. 40 procent i samma åldersgrupp läser en gratistidning under vardagar. Sverige ligger på fjärde plats i världen när det gäller upplaga per invånare. Endast Japan, Norge och Finland har större upplaga per invånare. (Svensk dagspress 2007)

Tidningens olika texter Det finns nio olika slags texter i en nyhetstidning kan du vilka de är? Kan du även skillnaden mellan dem? Notis Nyhetsartikel Reportage Ledare, debatt och insändare Krönika Kåseri Intervju Personporträtt Recension

Tidningens texter Notis Nyhetsartikel Reportage Notisen är den mest komprimerade tidningstexten - kort men informativ. Notisen är ofta bara fem-sex meningar men svarar på flera av de journalistiska frågorna vad?, var?, när?, vem?, hur? och varför? Nyhetsartikel Nyhetsartikeln handlar om något som nyss har hänt i vår omvärld - allt från krigsutbrott till senaste lokalderbyt. Reportage I reportaget ges journalisten möjlighet till längre och mer personligt berättande, och kan skriva i jagform. Ledare debatt och insändare På ledarsidan, debatt- och insändarsidorna tar skribenten tydlig ställning i olika frågor. Syftet är att försöka påverka och skapa debatt. Det är bara på ledarplats som tidningens politiska ställningstagande ska framgå.

Tidningens bilder Arrangerad bild

Tidningens bilder Bildbyline och byline

Tidningens bilder Manipulerad bild