Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
Familjeåterförening.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
ÄNDRINGAR I SEMESTERLAGEN 2013
Konsumentköplagen.
Kapitel 1 Omfattning Kapitel 2 Utförande Kapitel 3 Organisation
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Konsumenttjänstlagen
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Lagar och Regler Kap. 5.
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Det va en gång en katt och hund del 1
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET. VÅRT SKYDDSNÄT Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Trygghet – så funkar det!. Vårt skyddsnät Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Avtalsrätt.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Uppdragsavtalet Vem är part i uppdragsavtalet?
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
Tjänst & Upplåtelse Tjänster: - Många olika typer. Omöjligt tillskapa en och samma lag för materiella arbetsbeting (t ex städning) och immateriella tjänster.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Stefan Larsson beredningsjurist Stockholm
Det va en gång en katt och hund del 1
Konsumentköplagen.
Köprätt.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Handels om ”hyvling” - domen i AD den 30 november 2016
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Inackorderingavtal – Pensionat/ Dagis
Fel i fastighet
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Fall från ARN

Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och därför är Flyttfirman enligt avtalsvillkoren inte ansvarig

Flyttjänst BESLUT Har Sara bevisat att lampan gått sönder under flytten? Det är mer antagligt att lampan var hel när den packades ner Gäller friskrivningen? Nej, konsumenttjänstlagen är tvingande till konsumentens förmån Sara har inte gjort vad hon kunnat för att undvika skadan: avslag

Skoärende Barbro vill häva köpet. Nitarna på klacken har lossnat. Det är fel på skorna Skomakarlådan svarar: Barbro har varit oförsiktig och skavt bort nitarna mot en barstol. Tillsammans med kvittot fick hon skötselråd där det står att företaget inte ansvarar för lösa detaljer på skorna

Skoärende BESLUT Barbro ska bevisa att det är fel på skorna Nämnden anser att felet inte beror på felaktig hantering utan på grund av ursprungligt fel Konsumentköplagen är tvingande. En generell friskrivning när det gäller detaljer är inte OK Skomakarlådan rekommenderas att ta tillbaka skorna

Djurärende Frej har blivit biten av en annan hund, dvärgpudeln Fiffi Boel vill ha skadestånd med 5 000 kr för veterinärkostnader och 1 000 kr för sitt psykiska lidande och 1 000 kr för Frejs psykiska lidande Frej

Djurärende Solveigs hundpensionat svarar: Boel hörde inte av sig innan hon la in Frej på djursjukhuset. Pensionatets egen veterinär hade varit billigare Frej

Djurärende BESLUT Konsumenttjänstlagen tillämpas analogt Frej (föremålet) har skadats när hundpensionatet hade hand om honom Det var en olyckshändelse. Då slipper företaget ansvar MEN eftersom pensionatet var i dröjsmål så blir det ansvarigt Psykiskt lidande ersätts inte Frej

Ångerrätt vid distansköp Johan vill ångra köpet som är gjort via internet Elektronikjätten svarar: Det är inget distansköp. Johan betalade och hämtade mobilen i butiken Johan har brutit förpackningen Därför kan han inte ångra köpet

Ångerrätt vid distansköp BESLUT DHL tillämplig. Avtalsslutet har gjorts på Internet. Att mobilen hämtats och betalats i butik har ingen betydelse Det är OK att öppna förpackningen Johan får lämna tillbaka mobilen

Besiktningstjänst Besiktningsmannen har slarvat och därför vill Petra ha skadestånd Besiktningsbolaget svarar: Tjänsten är fackmässigt utförd och Petra har reklamerat för sent.

Besiktningstjänst Petras krav 210 000 kr för att göra om dräneringen 30 000 kr för återställning efter dränering 30 000 kr för att laga avloppsrör 25 000 kr för att återställa tvättstuga efter mögelsanering 5 000 kr för material till tvättstugan 10 000 kr för material till gillestugan 20 000 kr för arbetskostnad för att återställa gillestuga 20 000 kr för kostnad för bolag 2 som utfört utredning 20 000 kr för förlorad arbetstid 30 000 kr för hyra av förråd

Besiktningstjänst Petras bevisning Fotografier av mögelfläckar i husets källare Besiktningsprotokoll Utredning angående fuktproblem Garanti från Besiktningsbolaget Vittnesintyg från Anna Andersson Utlåtande från Spolbolaget och Byggbolaget AB angående fel och åtgärder Anbud från Entreprenad AB angående kostnader för avhjälpande Faktura från Byggbolaget AB angående kostnader att utreda och åtgärda fel Faktura från Spolbolaget angående kostnad för att åtgärda fel Fakturor från Förråd AB angående kostnader för hyra av förråd Kassakvitto från Kakelbolaget AB angående kostnader för att åtgärda fel Faktura från Golvbolaget angående kostnader för att avhjälpa fel Intyg från arbetsgivare Mailkonversation

Besiktningstjänst BESLUT Ärendet är för omfattande Muntlig förberedelse behövs Det behövs muntlig bevisning Nämnden kan inte pröva tvisten – ärendet avvisas Petra kan vända sig till tingsrätten

Tack för att ni lyssnade! Britta Ahnmé Kågerman, nämndens ordförande Jessie Cargill-Ek, beredningsjurist Vanja Hermansson, beredningsjurist

www.arn.se