Bo Helin Stockholm Beredningsjurist 2013-10-21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Konsumentköplagen.
Kapitel 1 Omfattning Kapitel 2 Utförande Kapitel 3 Organisation
Konsumenttjänstlagen
Köprätt.
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Lagar och Regler Kap. 5.
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Lag och rätt på internet
Fel i fastighet 19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.
Tre kritiska situationer
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Handläggning enligt SoL
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Konsumentköplagen.
Köparens främsta förpliktelse: Betala §§
ARN i korta drag. ARN i korta drag Uppgifter Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom.
Hyreslägenhet och bostadsrätt kap.12
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Uppdragsavtalet Vem är part i uppdragsavtalet?
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget.
Om ansvar för arbetstagare m m
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
Boendekostnadskalkylen - en viktig del i marknadsföringen.
- Fullgörelse, 23 och 24 §§ - Hävning, 25, 26 och 29 §§ - Skadestånd, §§ - Innehållande, 42 § Påföljdskatalog, 22 § KöpL Uteblivet/försenat avlämnande.
Presentation av Bengt Domeij
Allmänna kontraktsrättsliga PÅFÖLJDER
Tjänst & Upplåtelse Tjänster: - Många olika typer. Omöjligt tillskapa en och samma lag för materiella arbetsbeting (t ex städning) och immateriella tjänster.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
RELEVANSBEDÖMNING Köparen i god tro (undersök-ningsplikt avgörande)?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Stefan Larsson beredningsjurist Stockholm
F E L - Avtalsenlig - Ändamålsenlig - Ändamålsenlig särskild användning (insikts- och tillitskrav) - Provenlig - Väl förpackad - ”Befogad tillit”-enlig.
RÅMARK - EXPROPRIATION
Konsumentköplagen.
Köprätt.
ABFF 04 - Omfattning Titel:
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Fastighetsköp – 4 kap. JB (byte, gåva) Huvudsakligen två problemområden: –Regler om ingående av ett köp – formkrav samt möjligheter att ställa upp vissa.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumententreprenader
Att sluta avtal.
Fel i fastighet
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Bo Helin Stockholm Beredningsjurist 2013-10-21

Konsumentköplagens tillämpningsområde 1 § första stycket: Gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. 1 § andra stycket: Gäller även förmedlingsköp. 1 § tredje stycket: Gäller i tillämpliga delar även byte.

Tillämpningsområde, forts. 2 § första stycket: Gäller även beställning av en vara som ska tillverkas. 2 § andra stycket: Gäller inte när en tjänst utgör den övervägande delen av förpliktelsen. (se även NJA 2001 s. 138) 3 § Lagen är tvingande till konsumentens förmån.

Problemområden Reklamation (främst 23 § ) Bevisbördan (bl.a. 20 a och 21 §§) Val av påföljd (26 § ff.)

Reklamation 23 § första stycket: Reklamera inom skälig tid. Inom två månader efter det att köparen märkt felet är alltid i rätt tid. 23 § andra stycket: Kan reklamera även till annan än säljaren som åtagit sig avhjälpa fel. 23 § tredje stycket: Reklamation senast inom tre år från det köparen tagit emot varan, om inte annat följer av garanti eller annan utfästelse. Om det redan funnits en omleverans eller ett avhjälpande: Utgångspunkten vid beräkningen av tidsfristen är i stället tidpunkten för omleveransen eller avhjälpandet.

Bevisbördan Fel? Konsumenten har bevisbördan. Ursprungligt fel? 20a §: Om felet visar sig inom sex månader från avlämnandet, har näringsidkaren bevisbördan för ursprungligt fel. Kan gå fri från ansvar med hänsyn till varans eller felets art. 21 § : Garanti; näringsidkaren ansvarar för försämring under garantitiden i det avseende som utfästelsen omfattar, om han inte gör sannolikt olyckshändelse, vanvård el. dyl. Efter sex månader och efter garantitid men före treårsfristens utgång: Konsumenten har bevisbördan; räcker dock normalt att han gör ”klart mer sannolikt…” (NJA 1991 s. 481).

Val av påföljd 26 § första stycket: Köparen har rätt att kräva avhjälpande eller omleverans, om det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. 26 § tredje stycket: Inom skälig tid och utan väsentlig kostnad eller olägenhet för köparen. 27 § första stycket: Säljaren har rätt att utföra avhjälpande eller omleverans, om han utan uppskov erbjuder sig och åtgärd kan ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för köparen. (Dock köparen som i första hand väljer vilken av dessa påföljder.) 27 § andra stycket: Säljaren får inte åberopa detta om det inte skäligen kan krävas att köparen avvaktar.

Val av påföljd, forts. 28 § första stycket: Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag eller häva köpet. Enligt förarbetena rätt till hävning om felet kvarstår efter två avhjälpandeförsök eller omleveranser. 28 § andra stycket: Rätt till ersättning för avhjälpande. 29 §: Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom. 30 § ff.: Skadestånd; rätt till ersättning för den skada man lider, om inte utanför säljarens kontroll.

Avbeställning 37 §: Vid avbeställning innan varan har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. Dock rätt till ersättning för kostnader enligt 41 §.