Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p (formen) - Energiteknik II, 5p (examinationen) - Energi- och miljöteknik, 10p (två kurser i en) Slutsatser
Kort historik Labprojektet Kvinnor- och teknik projektet Misslyckat försök att introducera Problembaserat lärande
Förutsättningar Avdelningens personal (Prof, 2 Doc, 5+5 Adj, 5 dokt) Pedagogisk utbildning Publicera det pedagogiska arbetet Arbetslag Tidsberäkning
Energiteknik, 5p (formen) Existerande traditionell kurs som konverterats Formen (lab, självst, lektion, självst, do., föreläsning) Värdering i en djupintervju
Energiteknik II, 5p (examinationen) Existerande traditionell kurs som konverterats Examination år 1 - externa examinatorer - miniprojekt muntlig skriftlig redovisning Examination år 2 - handledarna examinatorer - för betyg 3 godkända betyg överbetyg tentamen Värdering djupintervju med representanter
Energi- och miljöteknik, 10p (två kurser i en) Ny kurs Först en verktygsdel en traditionell tentamen sedan projekt Värderades genom sex öppna frågor till alla studenter (120 st)
Slutsatser Det är de pedagogiska tankarna som ska värderas Fokus flyttas från läraren till lärandet Fokus flyttas från hur det undervisas till hur kursen är upplagd Stark återkoppling från utvärderingen kan vara ett hinder för pedagogisk utveckling