Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Advertisements

Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN TILLHANDAHÅLLARAVDELNINGEN Beslut i kommunfullmäktige 8/ Gemensam ingång för ansökan om förskoleplats Fördelning av 30 timmar.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Kommunstyrelsen att inleda en översyn av nämnds- och förvaltningsorganisation i syfte att göra den enklare, effektivare och mer medborgarvänlig att innan.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Folktandvården Norrland
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Mål- och resultatstyrning
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
Följa upp läget i landet
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Idéburet Offentligt Partnerskap
Att planera ett e-arkivprojekt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Consensio- Kompetensutveckling i samspel
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Lägesrapport ESF- Strateg Åsa Fichtel Köping 19 maj 2014.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Vindbrukskollen Ett projekteringsverktyg, en e-tjänst och en informationskälla om vindkraftverk. Magnus Nårdal Projektledare.
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Kommunalförbundet Sydarkivera
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Införande av Platina på Kustbevakningen
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
SLL om tjänster för det kommunala området
Strategi för Bästa Heby
Material för socialtjänsten
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Statusrapport införande
Kommundirektören och digitaliseringen
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Erfarenheter av jobba med klassificering och Klassa
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering Åsa Jarlstam Systemförvaltare Stadskontoret

18 förvaltningar varav 5 stadsområden och 3 skolförvaltningar Malmö stad fakta Kommunfullmäktige Stadskontoret Kommunstyrelsen Fritidsförvaltningen Kulturförvaltningen Miljöförvaltningen Serviceförvaltningen Sociala resursförvaltningen Fastighetskontoret Stadsbyggnadskontoret Gatukontoret Förskoleförvaltningen Grundskoleförvaltningen Gymnasie- och vuxenutbildnings-förvaltningen Stadsområdesförvaltning Norr Stadsområdesförvaltning Öster Stadsområdesförvaltning Söder Stadsområdesförvaltning Väster Stadsområdesförvaltning Innerstaden Stadsrevisionen 18 förvaltningar varav 5 stadsområden och 3 skolförvaltningar

Malmö stad fakta Ca 20 000 st. tillsvidareanställda varav ca 5 000 st. är direkt berörda av ärendeprocessen och ca 500 st. är registratorer Aktuella siffror Antal användare i Platina: 2250 st. Förtroendevalda och tjänstemän i Netpublicator: 1030 st.

Från en systemförvaltares perspektiv

Vad har vi gjort? Nytt ärendehanteringssystem Platina Ärendeprocess Digitala nämndssammanträdet Skapat möjligheter genom komptensutveckling inom området offentlighet och sekretess, utbildningar i systemet och vi har fått medarbetare att inse vikten av nytt arbetssätt Vi har gjort det tillsammans med bland annat: Serviceförvaltningen IT-service

Medverkaprojektet 2010 - 2014 Grattis till: Ca 6,5 miljon i papperskostnader 0,5 miljon billigare IT-drift 100 000 kg koldioxid

Malmö stads införande

Skapa förutsättningar för en digital hantering och tillgänglighet till information, på ett strukturerat och säkert sätt SPRIDA information till både Malmöbor och anställda på ett säkert sätt, men också sprida kunskaperna så vi lär oss att bli bättre. SÖKA och finna rätt information när jag behöver den. Både idag och om 100 år. SYNKA arbetssätten så att alla i Malmö jobbar lika och på smartast sätt. TRYGGA rättsäkerheten och kvalitet i våra processer. Lättare att följa lagen!

Budskapsmodell Dokument- & ärendehantering Vi ska kunna: Söka och finna information Samarbeta enkelt Sprida information på ett tryggt och säkert sätt Enkelt följa lagen Få överblick & förstå våra processer Skippa så många papper som möjligt Budskapsmodell Dokument- & ärendehantering Varför? Vad? Konsekvenser En effektiv ärendeprocess Men då måste vi: Utveckla ett tydligt ägarskap Utöka finansieringen för att kunna förvalta kvalitativt Organisera ändamålsenligt med stödfunktioner lokalt i förvaltningarna Fortsätta kvalitetsarbetet i linjeorganisationen Förbättra IT-infrastrukturerna och förutsättningarna för att hantera känslig information digitalt E-samhället  nya krav Alla gör olika Låg kvalitet i diariet Låga kunskapsnivåer Lagen följs inte Omoderna arbetssätt Omoderna verktyg Krav på digitalisering Frustrerade medarbetare En gemensam informationsstruktur En organisation med förutsättningar för kontinuerlig utveckling

Ersätta ett system? Ja, vi ersatte ett system och lade till ett till.

Malmö stads ärendeprocess

Vår införandemetod - Ett införandeprojekt per varje förvaltning - Egna projekt med egna resurser för ett hållbart resultat

Förberedelser Projektplanering Processöversyn Konfiguration Utbildning Inventering av verksamhetens förutsättningar och behov Projektplan med fastställda projektmål, aktiviteter, resurser och tidplan Handlingsplan för att arbeta enligt den kommungemensamma ärendeprocessen Underlag för att skräddarsy systemstöden Kompetensförstärkning inom offentlighet & sekretess, ärendeprocessen och systemstöden Dialog och samordning inom verksamheterna/rollerna Projektrapport och restlista – handlingsplan framåt Projektplanering Processöversyn Konfiguration Utbildning Stöd vid driftstart Faser i införandemetoden Projektavslut

Förändringskommunikation & delaktighet

Snart ett styrande dokument!

Förvaltning - Förvaltningsorganisation Dokument & ärendehantering Styrgrupp PM3 Kanslidirektör Kanslichef IT-strateg I objektet ingår den gemensamma ärendeprocessen och IT-stöden för dokument- och ärendehantering, digitala sammanträden och register över förtroendevalda Styrgruppen beslutar om årliga förvaltningsplaner som styr förvaltnings- & utvecklingsarbetet Förvaltningarna deltar i planeringsarbetet Utveckling sker i faser med 1-3 uppgraderingar/år Förvaltning 1,5 systemförvaltare 1 processförvaltare 1 systemadministratör Förvaltningar Processansvarig Stödfunktioner för ärendeprocessen och IT-systemen Process- och referensgrupper

Vi arbetar tillsammans!

Förvaltningsplan för objektet Dokument och Ärendehantering

Vad förvaltas just nu i objektet?

Malmö stads ärendeprocess

Förtroendemannaregister

Ärendesök

Reflektioner Kommuncentralt beslut med tillhörande budget Uppdragsbeskrivning med avgränsningar Projektledare och resurser Styrgrupp Införandemetod Projekt över tid – dela upp i etapper och avrapportera Ha helikopterperspektiv, ha flexibilitet och omgruppera – framförallt räkna med att planera om Ha en förvaltningsorganisation med som resurs vid driftsättning Förvaltningsmodell för fortsatt hållbart arbetsätt Skapa delaktighet genom insyn, möten och utbildning. Ta hjälp av en kommunikatör. Låt förändring få ta tid!

Övriga frågor? Tack för idag!