Barns resvanor 2013 IMA Marknadsutveckling AB1
Upplägg - genomförande Målsmän till barn i ålder 6 till 12 år Slumpmässigt urval i Göteborg exkl. Styrsö Telefonintervjuer, 812 personer IMA Marknadsutveckling AB2
Nedbrytningar Olika färdsätt till skolan Stadsdel, SDF Avstånd till skola Klass/Ålder Civilstånd Utbildningsnivå Kön IMA Marknadsutveckling AB3
Områdesindelning, SDF IMA Marknadsutveckling AB4 Angered Askim-Frölunda-Högsbo Centrum Lundby Majorna-Linné Norra Hisingen Västra Hisingen Västra Göteborg Örgryte-Härlanda Östra Göteborg
Skjutsning till och från skolan IMA Marknadsutveckling AB5
6
7
8
9
10
IMA Marknadsutveckling AB11
IMA Marknadsutveckling AB12
IMA Marknadsutveckling AB13
IMA Marknadsutveckling AB14
IMA Marknadsutveckling AB15
IMA Marknadsutveckling AB16
IMA Marknadsutveckling AB17
IMA Marknadsutveckling AB18
IMA Marknadsutveckling AB19
IMA Marknadsutveckling AB20
IMA Marknadsutveckling AB21
IMA Marknadsutveckling AB22
Skjutsning på fritiden IMA Marknadsutveckling AB23
IMA Marknadsutveckling AB24
IMA Marknadsutveckling AB25
IMA Marknadsutveckling AB26
IMA Marknadsutveckling AB27
IMA Marknadsutveckling AB28
IMA Marknadsutveckling AB29
IMA Marknadsutveckling AB30
Slutsatser Antalet skjutsningar lär ha minskat då lika stor andel som tidigare blir skjutsade men inte så ofta. – Alternativa sätt är att man går och cyklar – Minskning av skjutsandet bland äldre barn åk /3 av dem som skjutsas anger att avstånd-ålder-trafiksäkerhet inte är något hinder för att gå eller cykla! Potential!! Nära hälften av dem som skjutsas har upp till 1 km till skolan. Potential!! Det starkaste skälet att till att skjutsa är att man har ”vägarna förbi”. Negativa effekter av att barn skjutsas anses vara hälsa och miljö. Ungefär 15% av samtliga barn möter någon gång ett hinder som medför att de inte kan ta sig dit de vill eller behöver. IMA Marknadsutveckling AB31