1 PROBLEM MANAGEMENT Framgångsfaktorer och fallgropar A GLOBAL FORCE FOR GOOD.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
För att göra avklippta hörn på en bild använder man sig av verktyget Picture Shape. Detta verktyg hittar du under fliken Picture Tools (som du får upp.
Advertisements

IFS TRAINER © 2011 IFS. MARIA ASSARSJÖ GULLBERGS STRANDGATA 15, GÖTEBORG +46-(0) Maria in 3 bullets: 
Att förstå anonymiteten (översättning från
SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Master Data Management (MDM) for the enterprise using BizTalk 2006 R2
Skåne University Hospital
ECRIN–TWG Arbetsgrupp 4: Data management Svensk representant: Mats Hellström.
ASP.NET MVC MVC historik ● Traditionellt arkitekturmönster som ansetts särskilt lämpligt i webbapplikationer ● Separation of concerns & loose.
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
Effektivt stöd för GRC med nya ISO Standarder
Explained and distilled for Everyone!
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Presentation av Marion Gullstrand Presentation av Robert Engberg
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Kom och utveckla din syn på ledarskap!. Hur möter du de nya kraven på dig som ledare, säljare och i serviceyrken? Välkommen till frukostmöte om LUCK-konceptet.
EUCEN European University Continuing Education Network -En internationell organisation med 212 medlemsuniversitet från 40 länder -EUCEN grundades 1991.
Get more efficient use of IFS Application with
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Vägledningscentrum Career guidance centre
SWAMID WS Uppsala /18. SWAMID 2.0 Inledning, mål och syfte med SWAMIDs workshop eduID – Status, framtid och frågor eduID och AL2 LUNCH.
Compfab BUSINESS AT YOUR FINGERTIPS med Information Organizer MdH Erik Gyllenswärd Mladen Kap.
Backup strategies “in-a-nutshell” by System Center Robert Hedblom MVP System Center Cloud and Datacenter Management MEET member TechNet Moderator Consultant.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Microsoft Office SharePoint Server 2007 – del 1 Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
Microsofts Produkter Mikael Nyström Senior Executive Consultant - TrueSec MVP Windows Server – Setup/Deployment
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Stora additionstabellen
EUs Sjunde ramprogram Science in Society Gabriella Norlin NCP SiS Senior Adviser Science Communication
LEONHARD WEISS Seite 1 MA FB5273DE-2 GB3/GOB-S/tbr LKAB Ny Sjöbangård Norr 2011 / 2012.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
ISO/IEC 38500?.
TMSA.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Peace Through Service is RI theme Sakuji Tanaka RI President In Rotary, our business is not profit. Our business is peace. Our reward is not money,
Self Service in the Enterprise Patrik Sundqvist.
Workshop 4 Framgångsrika Föredömen Lean Forum Konferens 8 oktober 2009 Anette Kinde.
Study visit programme – Adult Education VET in the Gothenburg Region Tid: 13 –17 oktober 2008 Tema – ett av följande: Increasing adult participation in.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Nordic Innovation Centre Enhancing Nordic innovation capabilities Innovativt Byggande Kick Off möte Köpenhamn
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Telia Business Innovation AB/khn Den Visionära Organsiationen vs. Den Förvaltande Organisationen...
FIRMA OCH VARUMÄRKESENKÄT Näringslivets syn på firma och varumärken Industry’s view of trade names and trademarks.
Employment Service in the Information Society Open customer systems.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
1 Anneli Juhlin FP
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
A Lean House –way of describing a Lean system
När infaller Julafton och hur ofta?
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Pilot - Ung i Norr Region Norrbotten.
Presentationens avskrift:

1 PROBLEM MANAGEMENT Framgångsfaktorer och fallgropar A GLOBAL FORCE FOR GOOD

2 Problem Management Framgångsfaktorer och fallgropar Agenda: Vem är jag? BiTA Service Management AB Vad är Problem Management? Fördelar med Problem Management Problem vs Incident Framgångsfaktorer och fallgropar Sammanfattning Frågor

4 BiTA Service Management Service Areas within Education and Consultation: IT Management IT Quality IT Efficiency ”BiTA shall be the leading service supplier in Scandinavia within Service Management.” We shall help our customers increase their profitability and quality in their delivered IT Services. The IT Services shall be delivered with agreed function, to a lower cost and at the right service level.

© Copyright BiTA Service Management 2012 v5.5 Problem Management To manage the lifecycle of all problems from first identification through further investigation, documentation and eventual removal. Problem management seeks to minimize the adverse impact of incidents and problems. Objectives Prevent problems and resulting incidents from happening Eliminate recurring incidents Minimize the impact of incidents that cannot be prevented 5 A Problem is the underlying cause of one or more incidents.

© Copyright BiTA Service Management 2012 v5.5 Problem Management Scope Activities required to diagnose the root cause of incidents and to determine the resolution to those problems Ensuring that the resolution is implemented through the appropriate control procedures Maintain information about problems and the appropriate workarounds 6

Fördelar 1(3) För verksamheten Stabil drift (färre störningar) Lägre kostnad för IT-relaterade störningar i verksamheten Lägre kostnad för IT Ökat förtroende för IT om IT kan visa på systematisk Problem Management. - Återkommande incidenter adresseras och/eller löses. - Major incidents utreds systematiskt med avseende på rotorsak 7

Fördelar 2(3) För Service Desk Minskat antal incidenter Lägre kostnad för incidenthantering Högre First Call Resolution mha Known Errors och Work arounds Mer motiverad personal i Service Desk när systematisk Problem Mgmt implementerats. - Återkommande incidenter adresseras och eller löses. - First line support kan fokusera på incident Management dvs att lösa incidenten så fort som möjligt. 8

Fördelar 3(3) För 2nd line support Minskat totalt antal incidenter Färre incidenter eskaleras till 2nd line Lägre kostnad för IT-support Mer motiverad personal i 2nd line när systematisk Problem Management implementerats. - Återkommande incidenter adresseras och eller löses. - Dedikerad resurs eller tid avsätts för Problem Management. 9

Framgångsfaktorer (och fallgropar) 10

11 Incident Management vs. Problem Management Objective: Restore normal service operation as quickly as possible and minimize the adverse impact on business operations. A problem is the underlying cause of on or more incidents. Objective: … seeks the get to the root cause of incidents…

12

13

Ledningen stöd Krävs för att processimplementation skall lyckas. För att få resurser behöver man visa på fördelar som uppväger kostnad. Kräver förståelse och långsiktighet 14

Ägarskap för processen Processägare (Process Owner) Processledare (Process Manager) Tydligt ägarskap i rollbeskrivningar 15

Bygg nätverk/organisation Processledaren behöver en virtuell organisation för att driva processarbetet. Ensam är inte stark Inkluderar leverantörer Skapa forum 16

Kommunikation Möten/ presentationer med ledningsgrupper Visualisering. Publicera på intranet. Använd goda exempel. Framgång skapar möjligheter Månadsbrev 17

Implementation som projekt Vilka intressenter finns? (stakeholders) Aktivitetsplan/tidplan med milstolpar Kommunikationsplan 18

Mätningar Inför enkla mätningar och rapporter inledningsvis. Använd för att visualisera och rapportera Underlag för Problem Management meetings och beslut om aktiviteter. 19

Process guidline Innehåller information om när skall ett Problem record skapas. Prioritering (bygger på incidentprio men inkluderar bla risk och cost- benefit) Tex sänker en workaround prio på ett Problem 20

Samarbete med Incident Mgmt och Service Desk Incident Management ger viktig input till Problem Mgmt. 21

Problem Mgmt vs CSI Problem Mgmt bör inte blandas ihop med förbättringsförslag då man riskerar att tappa fokus på rotorsaksanalys. 22

Input från projekt Skapa samarbete med projekt så att Known Errors registreras före driftsättning Projekt skall under Early Life Support (ELS) skapa Known Errors och Workarounds innan ELS kan avslutas. 23

Leverantörer Ställ krav på Problem Managment i avtal Om det inte finns, starta dialogen ändå med win-win som utgångspunkt. 24

Sammanfattning Börja jobba med Problem (men skilj på Incident och Problem) Börja enkelt och där störst nytta kan vinnas Dra nytta av den drivkraft som finns Kommunicera framgångar Skapa nätverk och forum Implementation i projektform 25

26 PROBLEM MANAGEMENT A GLOBAL FORCE FOR GOOD TACK FÖR MIG