”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Jaktens värde och rovdjuren
Procent Betyder hundradelar.
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Multiplicera lika tal med 2 siffror som slutar på 5
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Familjehem och föräldraskap
Uppställning division
Relationsdatabasdesign
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Moln – en Learning study Sjöstadsskolan, ht -09
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Exempel Utifrån medicinsk erfarenhet är 5% av befolkningen smittade av ett visst virus. Ett nytt test har visat sig ge 80% av de smittade korrekt diagnos.
Flyg fortare.
Kundundersökning mars 2010
En övning i att formulera sig matematiskt
Vill du lära dig kort division?
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Namn på siffror i ett tal
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
732G22 Grunder i statistisk metodik
Vi som genomfört denna Learning study är:
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
MaB: Andragradsekvationer
Programmering B PHP Lektion 2
INFÖR NATIONELLA PROVET
Från binära till hexadecimala
Programmering B PHP Lektion 3
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Beräkna en ekvation (metod 1)
Beräkna en ekvation (metod 1)
Procent.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Några ihopsamlade knep för att göra multiplikationen lättare.
ARITMETIK – OM TAL.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Procent Betyder hundradelar.
Kunskapscheck matte Tal.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
med den kinesiska abakusen
Aritmetik - tal. Delbarhet Ett tal är delbart med ett annat om kvoten blir ett heltal Alla jämna tal är delbara med 2 Alla tal var siffersumman är delbart.
Kajsa Bråting  H. Sollervall: Tal och de fyra räknesätten, Studentlitteratur.
X Matte-Doobidoo Kap 1.
Lektion om samband.
X Matte-Doobidoo Kap 2 - Innehåller även begrepp från kap 1.
Presentationens avskrift:

”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal

Lärandeobjekt Att genom överslagsräkning kunna hantera multiplikation av tvåsiffriga tal ”Att våga göra överslag”

Hinder för eleverna? Eleven vill inte avrunda Elevens strategier Matte ska vara exakt Man ser inte nyttan med avrundningen i och med att man inte behärskar/förstår tiotalsmultiplikation Elevens strategier Proceduren i fokus ”Computational knowledge” Eleverna blandar ihop tekniker ”Bugs” ”Säg bara hur jag ska göra!”

Förmodade kritiska aspekter Fråga nr: Kritisk aspekt: 1 & 2 positionssystemet 3 översättning från talspråk till matematiskt uttryck (multiplikand och multiplikator alt. kommutativa lagen) 4 termuppdelning 5 faktoruppdelning 6 multiplikationstabellen 7 distributiva lagen 8 & 9 avrundning 10 ”det lärande objektet”

Associativa lagen Kommutativa lagen Distributiva lagen

Formell förståelse av lärandeobjektet Avrundning Faktoruppdelning Associativa lagen Positionssystemet

Kategorisering av förtestet 14% gör ett korrekt överslag! 4 av 10 använder algoritm! Av dessa gör drygt 1/3 fel!

1a) Överföring av additionsprincip 3) Sorterna för sig 5a) Andra strategier

”Akvarieuppgiften” I en akvarieaffär får man en leverans av fiskar, närmare bestämt 2400 stycken. Dessa skall placeras ut i ett visst antal mindre akvarium. Eftersom dessa fiskar anses vara sociala varelser så måste det vara minst 10 i varje akvarium, dock ej fler än 250 p.g.a. risken för sjukdomar. Visa på vilka sätt man kan fördela fiskarna i de mindre akvarierna.

Exempel på elevsvar 24 x 100 48 x 50 96 x 25 200 x 12 120 x 20 50 x 48 (eller 48 x 50 ?) 25 x 96 12,5 x 192

”Vänd på steken” Vad är då: Se till att alla i gruppen förstår detta! 20x30 30 x 2 x 10 2 x 10 x 3 x 10 400x20 50x400 2 x 3 x 100 Är det några som är precis samma tal?

”Tillbaka till fiskarna!” Han säljer 21 fiskar för 18 kr styck. Ungefär hur mycket pengar får han? Ställ inte upp talet! En annan sort säljer han för 35 kronor och av dessa sålde han 45 stycken. Ungefär hur mycket pengar får han? Ställ inte upp talet! Individuellt! Ungefär!

Vad skiljer lektionerna?   Konstant Varierar Skillnad på lektionerna Del 1. Akvarie-uppgiften Produkten Antal faktorer Faktorerna Samma upplägg på alla tre lektionerna, bortsett från att lekt. 3 var förberedd på tavlan Del 2 Mattetavlan Faktorernas ordning Kommutativa lagen och faktoruppdelning med flera faktorer beskrevs på lektion 2 och 3. På lekt. 3 tydliggjordes hanteringen av nollor vid multiplikation. Del 3 Sedeluppgift  Produkten  Denna del togs bort helt i lektion 2 och 3 Del 4 ”Vänd på steken” Antal faktorer (endast på lekt 1.) Produkterna  I lekt. 1 användes endast 2 faktorer, i lektion 2 och 3 användes upp till 4 faktorer. Associativa lagen lektion 3. Del 5 Tillbaka till fiskarna Olika sätt att avrunda. Före eller efter beräkning.  Samma upplägg på alla lektioner.

Klass 3 faktoruppdelning Förtest Eftertest

Klass 3 Förtest Eftertest