Projekt och Arkitektur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Informationsnätverk för Vården
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
system för handläggarstöd
Att söka och förvalta kunskap
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Drift av Platina 24-timmarsuppdraget driftas idag av IT Centralt inom
PKI – en del av säkerheten i SSEK
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Agenda Introduktion Vad ingår i Office System? Förbättrad hantering av e-post, kontakter och kalenderinformation Exchange 2003 Outlook 2003 Windows Mobile.
”Ett sätt att distribuera Business Objects via webben”
Workshop för GIS samordnare
PKI & Active Directory Certificate Services
CMF Message Virtuell tjänst Yahoo Weather Adapter CMF Message Mule ESB HTTPS TP tjänste router VM TP tjänste router VM Tjänste Producent Virtuell tjänst.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Våra kunders behov Behov
Mobila Lösningar— Exchange Server 2003 Patrick Hvid Kerfi AB Patrick Hvid Kerfi AB.
Maximo – Axapta Integrationer m.h.a. MS Biztalk Server 2004
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Regionalt samarbete Tillit
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
Statusrapport Projektportal Arkivering Bas4.
Dataföreningen i Sverige
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
- digital avverkningsanmälan
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Picsara DICOM Modulen Från Picsara Picsara DICOM Modulen Från Picsara 10.1.
Tjänst för e-arkivering
BITA: Brukarcentrerat IT-stöd inom personlig Assistans
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord ” Ingen vet vad han klarar innan han har försökt. ” - Publilius Syrus (85 f.Kr.-43 f.Kr.).
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Att komma igång Checklistor och tips.
1 Standardiserade Nyttomeddelanden med testbänk nyttomedd_testbaenk_ ppt.
Energiprojekt.blogspot.com FI2Energi Samordnad informationshantering för energi och media Informationsseminarium
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Välkommen till fördjupning IT
Anslutning till Mina meddelanden
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Lars Ögren, EBI Systems AB
Kontextuell ärendehantering
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kapitel 10 (i ISO27002) - Från dröm till verklighet Jaak Akker
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
FunktonalitetRIV TA ProfilWS-I ProfilCentrala Specifikationer Grundläggande interoperabilitet Protokoll baserad säkerhet Basic Profile v2.0 Basic Profile.
Funktonalitet RIV TA Profil WS-I Profil Centrala Specifikationer
OPERATIVSYSTEM OCH PRAKTISK LINUX Föreläsning 10 – Vecka INNEHÅLL  Säkra nätverksförbindelser  SSH (Secure Shell)  SSL (Secure Sockets Layer)
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
M ILJÖER OCH I NTEGRATIONER Erik Wallenberg LPL-möte, Uppsala
M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
Introduktion till SAML federation Varför använda SAML federation för elektronisk legitimering och underskrift Stefan Santesson Martin Lindström.
Lathund Ladoksupport.
Introduktion till The Rational IT Model
Vad är informationssäkerhet?
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
XML för Sakförsäkringar xml4sak
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
SLL om tjänster för det kommunala området
PoC Mobilt Efos
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Nationella och regionala tjänsteplattformar – ryggmärgen i svensk e-hälsa
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Projekt och Arkitektur SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Projekt och Arkitektur Peter Danielsson, Skandia Liv IT Teknisk projektledare Projekt i två delar – kommunikation (SSEK) och bearbetning (tjänster)

Inledning Erfarenheter SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Inledning Erfarenheter Skandia Liv har byggt en kommunikations plattform som implementerar SSEK Plattformen byggdes parallellt med framtagandet av SSEK Flera parter kör tjänster mot Skandia

Framgångsfaktorer Juridik, affär och teknik hänger ihop SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Framgångsfaktorer Juridik, affär och teknik hänger ihop Välj ambitionsnivå Bygga lösning för aktuellt behov eller bygga en generell plattform även kommande behov? Involvera delar av organisationen som påverkas i skarp drift Vem ska ha tillgång till arkiv och loggar ? Vem kontaktar kundföretaget vid fel ? Kravställningen från olika områden går inte alltid hand i hand. Viktigt att se helheten. Lösningen man väljer blir indirekt en kravställning på kommande affärer. Helt maskinell? Från start? All hantering behöver inte vara maskinell för att komma igång. Tänk på att man lär sig mycket på vägen! Exempelvis KS. Måste få behörighet till elektroniska ärenden och utbildning

Projekt över organisationsgränser SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Projekt över organisationsgränser Synkronisera tidplaner mellan bolag. Prioriteringar ändras, tillgång till testmiljöer och testdata kan variera. Säkerställ resurser som stöttar implementering och test av ny part. Dokumentera ev. manuella rutiner vid fel. Vem ska kontaktas hos motparten, m.m. Hjälp varandra över bolagsgränserna vid problem, alla har samma mål. Projektet kan inte styra den externa användarens prioriteringar. Noggrann planering Ödmjukhet, prestigelöst - skyll inte på varann - båda parter vinner på att komma snabbt i mål, hjälp varandra

SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Webbtjänst En webbtjänst kan exempelvis vara premieändring eller nyteckning WSDL-fil definierar tjänsten Enkelt att kommunicera och går att bygga utifrån. XML-Scheman för ingående meddelande definieras tillsammans med affärsenheten Versionshantering av tjänster Använd t.ex. datum i namespace för ingående meddelanden i tjänsten. Webbtjänst – funktion (ex premieändring) Webbtjänsten definieras inte av SSEK (endast kvitto och header) XML-schema – Hjärtat av webbtjänsten. Gör rätt från början, ha inte för bråttom. Bestämmer innehåll, format mm. Ändringar i schemat får konsekvenser i hela flödet (framförallt bearb., men även validering) Bakåtkompatiblitet - Version – Datum i namespace

Bemanning Kunskap om bearbetande system SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Bemanning Kunskap om bearbetande system Kunskap om de produkter som ingår i affären Programmerare med god XML-kunskap. Resurs med kunskap kring säkerhet på teknisk nivå Kunskap om SSL och HTTPS Hantering av certifikat Bearbetning vilken info kräver bearbetande system och i vilket format? Försäkringsprodukter regelverk för bearbetning

Arkitektur Kommunikationsplattform Affärskomponent SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Arkitektur - Meddelandehantering/routing - XML-validering - Signaturhantering - Loggning - Ingen affärslogik Kommunikationsplattform - Bearbetar ärende för specifik tjänst - Innehåller affärslogik - Kommunicerar med back end Affärskomponent Vi har valt att bygga en generell plattform för alla webbtjänster och parter, möjlighet att välja säkerhetsnivå enligt SSEK per tjänst. Hantering av TxHeader dvs avsändare, mottagare. Vet vem som skickat och vart det ska. Vi lagrar xml-schema för varje tjänst i plattformen så att vi kan validera XML-meddelandet Skapar och validerar signaturer Loggar meddelande om tjänsten kräver det

Tekniska krav, infrastruktur SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Tekniska krav, infrastruktur Webserver som hanterar https Klient för att etablera SSL-förbindelse med dubbelsidig autentisering. Lösning för Web Service Security och XML-signature Integration med bearbetande system Hantering av asynkronitet Datalager för arkivering av kommunicerade dokument Lägsta säkerhetsnivå i SSEK…För inkommande trafik,finns inbyggt i t.ex. IIS. autentiserar klient För utåtgående trafik, koppla upp med klientcert, validera server (t.ex. MSXML har denna funktionalitet) Tyngsta delen ur tekniskt perspektiv….Finns stöd i ramverk som .NET och J2EE implementationer som WebSphere application server 5.0 och BEA’s WebLogic 8.1. Hantera avsändare, mottagare och TxId i TxHeader. Vänta på svar koppla ihop med fråga. Stäm av att man får svar på alla frågor.

SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Test Bygg simulerad extern part (klient och server) för inledande interna tester. Skapa förenklad test-tjänst för att verifiera kommunikation mot den andra parten. Avsätt tid och resurser för övervakning under extern test - Man sparar kalendertid om man implementerar både server och klient för interna tester. Ger även bättre kvalitet då testerna mot extern part kan påbörjas - Typ Hello World, kommer att definieras i SSEK Här kan ledtiderna bli långa innan det fungerar hela vägen, många komponenter och servrar ska samverka. - Fånga fel och åtgärda så tidigt som möjligt, fel kan bero på båda parterna, hjälps åt för att identifiera felkällan

SkandiaLiv_mars-02 2017-04-07 23:37 Erfarenheter Ta tidigt beslut om vilka certifikat som ska användas, beställ och installera i god tid. Lägg stor vikt vid att bygga bra övervaknings- och felsökningsverktyg Rutiner för att beställa och installera certifikat kan vara komplicerade, underskatta inte komplexiteten i detta Testa med produktionscertifikat om möjligt för att undvika överraskningar i skarp produktion Att kunna överblicka och kontrollera kommunikationsflödet är A och O i denna typ av applikationslösning. Om möjligt försök att ha kontroll i alla nivåer från brandvägg, webserver till backend-system

Projekt och Arkitektur Några frågor? peter.danielsson@skandia.se