Visioner och verklighet Planeringsdagen
Verkligheten Universitetet blöder Studenterna försvinner Sparbeting och hyreshöjningar 2007 Nya kraftiga sparbeting inför 2008 Det blir värre för det blir bättre Universitetet försöker göra sig av med lokaler
Verkligheten… Färre program Mindre antal kurser Färre anställda Konsekvenser för gemensam verksamhet Konsekvenser för biblioteket/LRC
Åtgärder Ingen återbesättning av tjänster Stor nedskärning av mediebudgeten Minskning av utrustning och drift Uppsägning av kontorslokaler Mindre frekvens på städning (om vi får) Outsourcing av viss verksamhet? Hur öka inkomsterna?
Vår verksamhet idag Tillhandhålla information, elektronisk och tryckt Lån, fjärrlån och informationssökning Informationstjänst i många formar Tillhandahålla olika typer arbetsplatser, grupprum och datorarbetsplatser Universitetets mest generösa öppettider Drift av bibliotek NLL på entreprenad
Verksamheten… Undervisning i informationskompetens integrerat i vanliga kurser. Doktorandkurser Samlokalisering med IT-support (IT-S) Resursrum för studenter med särskilda behov (dyslexi, svagsynta etc) Språkverkstad (stöd för studenters skrivande) Ansvar för genomförande av högskolepedagogiska kurser
Verksamheten.. Support och utbildning i multimedieproduktion IT-pedagogisk stöd för lärare Utbildning, stöd och support i Fronter för lärare och studenter Utbildning och support i Marratech Utbildning i användning av Imeet-studios
Verksamheten…. Utbildning, stöd och support Polopoly Office-support för studenter Ansvarig för studentwebben Ansvar för den elektroniska publiceringen av avhandlingar och examensarbeten Utbildning, stöd, support och drift av PURE, LTUs forskningspublikationsverktyg
Verksamheten… Support och utbildning i verktyg för kursutvärdering och enkäter (kommer?) Kompetenscentrum i bibliometri Kurser och support End-Note För två år sedan sa jag detta:
2008 kan det se ut så här: Flera grupprum och datorarbetsplatser för studenterna Vi har öppet till 22 och även söndagsöppet Studievägledare, mattelärare, IT-pedagoger etc har fasta träfftider i våra lokaler Bibliotekskaféet och förbindelsesgången har byggts ut IT-helpdesken fungerar bra Vi har över 90% självutlån
2008… Vi har bra belysning på våra läsplatser Vårt lokala system är under avveckling Der har utvecklats en lånemodul till Libris som är vår lokala katalog Vi arbetar med fjärrlån direkt mellan låntagare och lånande bibliotek Publikationsdatabasen fungerar perfekt Vi implementerar ett nytt system för elektronisk publicering Våra informationsresurser syns i Google
2008…. 80% av all kurslitteratur finns i elektronisk form Portalen har slagit genom som ett naturligt sökverktyg för studenterna SFX underlättar personalens arbete i stor grad Vår utbildning är 100% integrerad i befintliga kurser
2008… Kontaktteamen gör ett arbete som är väl integrerad med institutionernas, vi deltar i kursplanering och är mycket synliga ute i verksamheten SUPUT-teamet sysslar mest med utveckling, och vi är med i ett antal utvecklingsprojekt med deltagare från övriga universitetet och andra aktörer
2008… Kundtjänsten arbetar aktivt med att ständigt förbättra våra lokaler och vår service Vi har ett väl fungerande kvalitetsarbete där mål, handlingsplaner och utvärdering är en helt naturlig del av vår verksamhet Vi är en mycket mer synlig och naturlig del av universitetets verksamhet än 2005
Förändringar vi ser Fortsatt kärvt ekonomiskt läge Hela ämnesområden försvinner? Slut på katalogisering och teknisk förvärv, bokvård? (Dawson-projektet) Genombrottet för den elektroniska boken, när?
Hur är det i 2010? Hur ser verksamheten ut? Vad har förändrats, vad är nytt? Vad har vi tagit bort? Hur påverkas jag? Vad behöver vi för kompetens? Hur kan vi kompetensförändra med befintlig personal?