Komplexa publiceringssystem Publiceringssystem och informationsflöden Per Arne Hermansson, webbstrateg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Ny version av VFU-portföljen!. Nyheter ● Release den 27/8 ● Studenten lägger själv till sin VFU-kurs ● Möjlighet att ladda upp Mp4 (filma med mobil) ●
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Komplexa publiceringssystem
~ Den första mobiltelefonen ~
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Utbildning del 1 Introduktion till ki.se för redaktörer Webbteamet.
Att skriva en artikel.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Logikprogrammering Ons, 25/9
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Introföreläsning om publiceringssystem Om publiceringssystem, lektion ett.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Sv Målgruppen i fokus Kvalitetsdrivet Kristian Dahlander Systemförvaltare.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
VIS Verksamhetens InformationsSystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”
Ny svenskakyrkan.se.
Framtidsredaktionen. Designuppgift Utveckla koncept för hur Framtidsredaktionen skall utformas Fokus på digitala plattformen (webb, m.m) Helhetskoncept:
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Happy.ax lathund till WordPress
Skolutveckling via digitala medier
Redaktörsnöjdhet. Umbraco + Formulär fungerar bra Kan ställa in startsida för resp redaktör Fungerar att redigera i iPad Redaktörsgränssnittet var responsivt.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Synpunkter, klagomål och beröm
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Webbpublicering Så styrs en högskolewebbplats och vad gör en webbstrateg?
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Kommunikationsstöd FTK
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Webbredaktörsmöte 27 september 2016
Kreativa verktyg och metoder
Hur mår Sveriges intranät?
Välkommen till redaktörsutbildning på linkoping.se
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Modern användare = modern webb
Omställningen av hälso- och sjukvården
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Effektkarta för extern webbplats
Välkommen till utbildningsdag i EpiServer
Om publiceringssystem, lektion ett
Om publiceringssystem, lektion ett
Koncept för skolor och avdelningar på
Förbättra klubbkvalitet
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Komplexa publiceringssystem Publiceringssystem och informationsflöden Per Arne Hermansson, webbstrateg

Vi börjar i rätt ände… Content is King User is King Sedan finns teknik och en organisation som understödjer detta

Hur går det till egentligen? ●Utgångspunkt: en webbplats byggd efter målgruppernas behov ●Gäller att ta in två olika perspektiv och försöka tillgodose båda: besökarna och högskolan. ●Många målgrupper på samma plats, risk att ingen blir helt nöjd ●Presumtiva studenter är prioriterad målgrupp för startsidan och Vill studera. I övrigt olika ingångar. ●Anställda ska ha intranätet som sin kanal/startsida ●Målgruppsanalyser, fokusgrupper, synpunkter ●Omvärldsbevakning, hur gör andra, vad är trenden? ●Ta in synpunkter och krav från verksamheten ●Tekniska/systembegränsningar ställer ibland till det…

Hur går det till egentligen? ●Finns en redaktörsorganisation med 12 huvudredaktörer och 90-tal redaktörer. ●Webbstrateg och webbsamordnare. ●Vad som ska finnas på startsidan: bestäms i publiceringsplanen ●Månadsvisa redaktionsmöten med alla huvudredaktörer. Utveckling och förbättringar diskuteras gemensamt. ●Däremellan kreativa möten och diskussioner ●Stöd i webbpolicy, webbstrategi och årlig publiceringsplan

Normal arbetsgång En redaktör har uppdaterat sin sida Ber akademins huvudredaktör att lyfta informationen Träffar huvudredaktören på redaktionsmöte och tipsar om information som kan puffas för

Inte ovanligt scenario En redaktör har uppdaterat sin sida Ringer och mejlar om hur livsviktig informationen är och att MDH måste läggas ner om den inte kommer på startsidan Diskussion med övriga informatörer och webbstrateg om vad som ska lyftas. Beslut om publicering och var informationen ska placeras.

MDH och webbpublicering Vår viktigaste kanal är webben! Fokus flyttat från print till webb Allt ska finnas tillgängligt på webben Andra webbplatser/sociala medier Mälardalens högskolas webbplats, första version 2007 Viss revidering efter användarsynpunkter 2009 Ny grafisk form 2011 Genomarbetar innehållet 2012

Målsättningar med webben Tydlig avsändare, orange Ingångar för olika målgrupper som ska leda till all info Menyn visar mer, lättare få överblick Tillgänglig Puffar som inte ska kännas som banners Startsidan är till ¾ avsedd för målgruppen presumtiva studenter

Varje ingång ska kunna fungera som en ”sajt inom sajten”. Försöker särskilja ingångarna. Program och kurser lyfts fram och ska vara lätta att hitta. Varje programwebb kan utvecklas med mer information. Intern information flyttad till intranätet All information ska gå att nå via ingångarna, men en del specifik information placeras under akademin. Akademin dock underordnad.

Lärdomar ●Modern webbplats som fått positiv uppmärksamhet, inspirerat andra lärosäten ●Ökad kvalitet på innehåll och form ●Bättre kontroll över innehållet ●Mdh.se rankad som nr 3 bland bästa på tillgänglighet ●Märkte problem med placering av navigationen, justering 2009 ●Uppdaterad grafisk form, släppt på webben Utprovad på två gymnasieklasser samt studentgrupp ●Utvärdering av denna samt fokusgrupper 2012 ●Nu dags att göra en större översyn av innehållet!

Man tar inte fram en ny webb – man inför ett publiceringsverktyg

Vad är ett publiceringsverktyg? ●Verktyg för att förenkla publicering av innehåll på en webbplats ●Till för redaktören/informatören, inte IT- avdelningen. Handlar om innehåll, inte datalagring ●Innehållet sparas i en databas, systemet genererar webbsidorna utifrån mallar/CSS ●Brukar stödja arbetsflöden, tidsstyrning och automatisering av återkommande uppgifter. ●Oftast webbaserat

Fördelarna med ett CMS ●Gör det lättare att snabbt publicera text, bild m.m. utan tekniska kunskaper ●Informatören kan fokusera det den är bra på, nämligen innehållet och hur det ska struktureras på webbplatsen ●Resultatet presenteras enhetligt, mindre risk för misstag

Nackdelarna med ett CMS ●Styrning/mallar kan kännas för låsta ●Förändringar blir ofta kostsamma ●Har man valt ett CMS får man leva länge med det valet

Många CMS finns det… ●Polopoly ●EpiServer ●MS Sharepoint ●Sitevision ●Sitecore ●SiteEngine ●Drupal ●Joomla ●Mambo ●Wordpress ●ImCMS

Resultat: Polopoly ●Stabilt, hanterar stora webbplatser med hög trafik och många redaktörer ●Kräver ingen programmering, styrda mallar ●Passade in i högskolans (dåvarande) IT-miljö (java) ●Samarbetsmöjligheter med KTH, SU, KI, LiU ●Lätt att publicera och uppdatera samma artikel på flera ställen samtidigt ●Förberett för olika kanaler som mobil etc.

Nuläget ● Webbplatsen har vuxit med många sidor och många redaktörer ● Gammalt innehåll tas inte bort ● Redaktörer som sällan publicerar kräver mycket support ● Alltför svårarbetat gränssnitt som kräver för mycket utveckling ● Därför: uppgraderar till Polopoly 10 och slänger allt gammalt! ● Ny utbildning för alla redaktörer

Hur ser det ut på insidan? ●Gränssnitt med editor och block ●Mallar för olika delar/sidtyper kombineras av redaktören ●Samma innehåll kan publiceras på många ställen, uppdateras från ett ●Redaktörer med olika behörighet

Framtiden ●Öka webbnärvaron på andra platser, fler kanaler men också större utmaning ●MDH.se ska vara navet i högskolans webbnärvaro, som sträcker sig längre än till webbplatsen ●Mer interaktion på mdh.se, RSS prenumeration ●Mobilwebb och app ●Fortsätta att vässa innehållet – ständigt pågående arbete med andra ord!

Tack för mig Telefon