Programmeringsteknik för Media1 & K1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Advertisements

Klasser och objekt.
Programmeringsteknik Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
OOP Objekt-orienterad programmering
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Arv.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 4, Kapitel 4 Gruppera objekt Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
Objektorienterad programmering i Java
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
PROCESSPROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
int res2=Math.max(tal1,tal2);
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Föreläsning 10 Minnesbilder. Minnesbilder steg 1 char ch; int[] vek; Bil bilen; Bil int[] char ch vek bilen.
Mer om arv - Polymorfism Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 10 Stränghantering.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
OOP F14:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 14 Repetition Tips inför inlämningsuppgift 2.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
1. Ett problem/uppgift.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
1 Övning6 Läsning från fil till java objekt Sökning Sortering.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 9 Object cast Klassen Vector Skillnad mellan Arrayer och Vector.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
DA7351 Programmering 1 Fält och objekt Tvådimensionella fält Sortera fält Föreläsning 13.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7231, 4 poäng Referensvariabel Klass och konstruktorer Klass med set- och get-metoder Klass och fält Fler metoder.
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Presentationens avskrift:

Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 Föreläsning 8 this Mer om sammansatta datatyper Vektor med objekt String[] args Klassen Vector Linda Kann, Nada

Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 this I en metod kan man använda this som ett objekt. this syftar då på det aktuella objektet. public Bil(String färg, double pris){ this.färg = färg; I exemplet ovan syftar this på det objekt som konstruktorn håller på att konstruera. Linda Kann, Nada

Vad är String[] args i main? Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 Vad är String[] args i main? När man kör programmet kan man skriva extra värden på kommandoraden. Exempel: java Minigolf4 Linda Hempa Elon Dessa värden hamnar i parametern args som är en vektor med strängreferenser. Linda Kann, Nada

String[] args - exempel Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 String[] args - exempel class Minigolf4 { public static void main(String[] args){ String[] namn = args; int m = namn.length; //antal spelare Linda Kann, Nada

Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 Vektor med objekt Det går bra att lagra referenser till objekt i en vektor. Deklaration av vektorn: Person[] spelare = new Person[m]; Skapa nytt Person-objekt för varje element: spelare[0] = new Person(namn[0]); spelare[i] refererar till Person-objektet på plats i Linda Kann, Nada

Vektor med objekt - exempel Programmeringsteknik för Media1 & K1 Vektor med objekt - exempel 2002-11-21 class Minigolf5 { public static void main(String[] namn){ int m = namn.length; Person[] spelare = new Person[m]; for(int i = 0; i < m; i++){ spelare[i] = new Person(namn[i]); spelare[i].spela(); } //for } //main } //class Minigolf5 Linda Kann, Nada

Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 Klassen Vector Används som en vektor men måste importeras: import java.util.Vector; Fördelar: Längden utökas automatiskt när man lägger in ett nytt element. Lätt att stoppa in element var som helst. Nackdelar Varje element blir av klassen Object. Det går inte att direkt tilldela ett element ett nytt värde - det måste plockas ut, ändras och sen stoppas in igen. Linda Kann, Nada

Metoder i klassen Vector Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 Metoder i klassen Vector addElement(Object element) Lägger till ett element. removeElement(Object element) Tar bort ett visst element. elementAt(int index) Returnerar det element som finns på plats index firstElement() och lastElement() Returnerar första resp sista elementet. size() Returnerar antal element. Linda Kann, Nada

Typkonvertering av objekt Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 Typkonvertering av objekt Allt som lagras i en Vector konverteras automatiskt till klassen Object. Raden h = street.elementAt(16); ger kompileringsfel: incompatible types found: java.lang.Object required: House Lösning: h = (House) street.elementAt(16); Linda Kann, Nada

Programmeringsteknik för Media1 & K1 2002-11-21 Exempel Vector street = new Vector(); House h; for (int i = 0; i < 22; i++) { h = new House(98,5,"bastu"); street.addElement(h); } h = (House) street.elementAt(16); stdout.println(”Antal: ” + street.size()); Linda Kann, Nada