Kommuner och landsting i sociala medier  Jan 2014  Staffan Wikell  Avdelningen för juridik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Sociala medier ur ett rättsligt perspektiv
Yttrandefrihet, meddelarfrihet, efterforskningsförbud, repressalieförbud och källskydd Privat sektor,
Gallring i Stockholms stad
Checklista för jurister
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Vad kan du lämna ut till vem?
ADBJ Datalagringsdirektivet: vad gäller och vad händer? Daniel Westman
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Janne Söderlund
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Diarieföring av upphandlingsärenden
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Offentlighetsprincipens syften
En kort utbildning i dokumenthantering – för dig som vill veta mer!
Handläggning enligt SoL
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Socialtjänstlagen, SoL
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Utlämnande av allmän handling
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Dokumenthantering hos kommunala bolag – Rätt från början!
Ändra till startrubrik
Sociala medier + juridik = sant
Arkivfrågor för fakultets-administratörer
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
LISA-möte om spam i samverkan med den Rättsliga panelen Den 11 februari 2004 kl Stockholms handelskammare.
Utgivningsbevis ” En av offentliga arkivens primära uppgifter är att bereda allmänheten tillgång till de handlingar som finns förvarade hos arkiven. Detta.
Offentlighet och sekretess
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Offentlighets- och sekretesslag (OSL)
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Delegering Vem får delegera?
 1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Varför arkiv? Arkiv bevarar vårt gemensamma minne. Genom arkiven värnas rätten till demokratisk insyn och den enskildes rättssäkerhet samt skapar vägar.
Vägledning för myndigheters SPAM hantering
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Riktlinjer för överflyttning av sociala ärenden mellan stadsdelarna
Synpunkter, klagomål och beröm
Förslag till nytt Reglemente för Barn- och utbildningsnämnden.
Riktlinjer för misskötsamhet
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Innehåll i föreläsningen
Seminarium om tillgodoräknande
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Välkomna på utbildning i ärendehantering på MoS – Rätt från början! Agneta Bergquist, administrativ chef, MoS Maria Dalbark, tillsynsarkivarie,
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Välkommen! Denna presentation handlar om de tre lagarna: Upphovsrätten, Personuppgiftslagen och Offentlighets- och sekretesslagen. Korta exempel på vad.
Offentlighet och sekretess
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Denna presentation kommer att behandla ett kommande förhållande till så flyktiga kärlekar som - Upphovsrätt - Personuppgiftslagen -
Lagar Astar 2017.
SÅ SÄGER LAGEN… Upphovsrättslagen Marina Kozlova, 2016.
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Presentationens avskrift:

Kommuner och landsting i sociala medier  Jan 2014  Staffan Wikell  Avdelningen för juridik

Sociala medier som kommuner och landsting är aktiva på… o Egna webbplatser där det finns t.ex. medborgardialoger, chat och länkar. o Externa webbplatser som myndigheten är aktiv på t.ex. Facebook, Twitter, YouTube, MySpace och LinkedIn. Stor blandning. Helt öppna eller slutna grupper. o Bloggar – egna webbplatsen eller på en extern webbplats. o Bildsajter där man släpper rättigheterna till bilden, egen webbplats eller på extern t.ex. Flickr.

Privat eller i tjänsten? Är dessa aktiviteter något som myndigheten (nämnden, chefen) har sanktionerat? Eller gör jag detta helt för privata syften? Ett specialfall är kommun-landstingspolitiker som bloggar med länkning från myndighetens sida. Om aktiviteten sker uteslutande i privat syfte och inte som en del i tjänsteutövningen, blir det aldrig fråga om allmänna handlingar och den enskilde ansvarar fullt ut.

Myndigheter i sociala medier -Våren 2010 publicerade SKL/JU en pm ”Sociala medier och handlingsoffentligheten”, samt en checklista. -”Riktlinjer för myndigheters användning av sociala medier”, E-delegationen, (Gäller statliga myndigheter) -”Personuppgifter i sociala medier”- Datainspektionen, informationsblad myndigheters-anvandning-av-sociala-medierhttp:// myndigheters-anvandning-av-sociala-medier -

E-delegationens riktlinjer handlar om -Tänk igenom mål och syfte -Granska avtalet -Sätt upp interna riktlinjer -Myndighetens ansvar -Hantera allmänna handlingar -Arkivera -Gallra -Hantera ärenden -Håll uppsikt - Informera

Slutsatser PM våren 2010, myndigheter och sociala medier -I stor utsträckning fråga om allmänna handlingar enligt TF, förvaringskriteriet, 2:3, 2 st TF, uppfyllt. Biblioteksregeln ej tillämplig. Kommentarer o inlägg utifrån, inkomna handlingar. Myndighetens inlägg, upprättade handlingar -Välj mellan registrering av handlingar eller hålla handlingar ordnade, 5:1 OSL. Normalt krävs ej registrering. -Myndigheten bör ha en förteckning över de externa webbplatser den är aktiv på, 4:2 OSL och 6 § arkivlagen -Gallring av information på externa webbplatser. Gallringsbeslut krävs

Slutsatser PM våren PuL är tillämplig. Datainspektionen har i tillsynsärende som gäller Katrineholms kommun funnit att kommunen är p-uppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter på en Facebooksida, ett Twitterkonto och en blogg. Missbruksregeln gäller 5 a§, kommunen ansvarig för att behandlingen inte innebär kränkning av den enskildas integritet. Informera om ändamålet. På sidan. -Myndigheternas serviceskyldighet, 4-5 § förvaltningslagen. Om en kommun inbjuder till frågor inom ett verksamhetsområde, t ex Facebooksidan ”Trafikplats Eskilstuna”, så finns en skyldighet att svara, bör lämnas i samma medium.

Slutsatser PM våren 2010, myndigheter och sociala medier -BBS-lagen (lag om elektroniska anslagstavlor fr 1998) gäller ofta. Ansvarsregler för den som tillhandahåller tjänsten ”elektronisk anslagstavla”. Blir tillämplig för myndigheten även på externa webbplatser.

Det finns flera omständigheter som talar för att en myndighets Facebooksida skall anses vara en sådan avgränsad anslagstavla som omfattas av lagen och att myndigheten skall ses som tillhandahållare av denna.

Undantag från förvaringskriteriet (biblioteksregeln) Pappershandlingar och upptagningar som en myndighet använder sig av som ett bibliotek för att hämta referenser och faktauppgifter från är inte allmän handling (biblioteksregeln). Information som en myndighet har tillgång till på internet och som är tillgänglig för envar omfattas av Biblioteksregeln. Myndighetens internet-access alltså ej allmän handling. (JO dnr )

Åtgärder för att underlätta sökande efter allmänna handlingar -Diarieföring ska göras eller att handlingar hållas ordnade på annat sätt (5 kap. 1 § tredje st OSL) som gör att de lätt kan återsökas. -Varje myndighet måste ha en beskrivning över sina allmänna handlingar (4 kap. 2 § OSL och 6 § arkivlagen -En förteckning över vilka externa webbplatser som myndigheten är aktiv på bör finnas, t ex på den egna webben.

Sociala medier och handläggning av ärenden -Om en myndighet för handläggning av mål el ärende använder sig av en upptagning för automatiserad behandling, ska upptagningen tillföras handlingarna i ärendet i läsbar form (pappersakt el elektronisk akt) om inte särskilda skäl talar emot det, 4 kap 3 § OSL.

Handlingar av tillfällig eller ringa betydelse -Myndigheten kan fatta ett generellt gallringsbeslut om att handlingar av tillfällig eller ringa betydelse får gallras då de inte längre är aktuella. -Vår bedömning : En stor del av kommunernas och landstingens aktiviteter på sociala medier kan gallras direkt eller med kort frist. -Samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor. /verksamhetssystem-och-webb/hur-kan-man- hantera-sociala-medier

Yttrandefrihet för anställda hos kommuner och landsting -Yttrandefriheten enligt grundlagen är mycket omfattande för anställda hos kommuner och landsting. Rätt att offentligt kritisera arbetsgivaren finns. -Anställningsavtalet innebär lojalitetsplikt- meddelafrihet-meddelarskydd med stöd av grundlagen. -Privatanställda-lojalitetsplikten går alltid före, kritikrätten mkt mer begränsad. -Ordningsregler för myndighetens sociala medier.

Personuppgiftslagen Myndigheten (nämnden) är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter som äger rum på en webbplats, både kommunens egen webbplats och en extern webbplats. Personuppgiftsansvarig är den som ensam eller tillsammans med annan bestämmer över ändamål och medel med behandling av personuppgifter (3 § PuL). Den anställde/förtroendevalde är själv personuppgiftsansvarig för sådan behandling av P-uppgifter som helt ligger utanför tjänsten.

Personuppgiftslagen -Datainspektionen har i beslut i tillsynsärende gällande Katrineholms kommun kommit fram till att kommunen är personuppgiftsansvarig för information på -Facebooksidan ”Katrineholms kommun” -Bloggen ”Kommunledningsförvaltningen” -Twitterkontot ”Katrineholm_se” Ansvaret gäller både den information kommunen publicerar och andra användares inlägg (Facebooksidan och bloggen). Ansvaret omfattar bara det kommunen själv publicerar (Twitterkontot). Missbruksreglerna (5 a §) är tillämpliga.

Lagen (1998:112)om elektroniska anslagstavlor -Gäller elektronisk förmedling av meddelanden (ej e-post, ej meddelanden inom eller mellan myndigheter eller inom ett företag el koncern). -Den som tillhandahåller ”tjänsten” har en informationsplikt mot användare och en uppsiktsplikt innebärande skyldighet att ta bort eller blockare vissa brottsliga meddelanden. -Lagen är tillämplig på sociala medier på myndighetens egen webblats. -lagen kan bli tillämplig när myndigheten har egna sidor på externa webbplatser, t.ex. Facebooksidor.

Sammanfattningsvis o De inlägg som görs på olika sociala medier inom ramen för myndighetens verksamhet, är allmänna handlingar. o Handlingar som inte omfattas av sekretess behöver inte registreras utan kan hållas ordnade så att de är lätt sökbara. o Myndigheten bör fatta ett generellt gallringsbeslut om att handlingar av tillfällig eller ringa karaktär i sociala medier får gallras när de inte längre är aktuella. o Myndigheten bör ha en förteckning över vilka sociala medier myndigheten är aktiv på. o Webbplatsen,bloggen etc. bör ”ögonblickförvaras” t.ex. varje halvår.

Kontakt Staffan Wikell 08 – , Avdelningen för juridik, SKL