Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: 36396-1 Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?
Advertisements

Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Europaparlamentariker
Solenergi- dagar Datum Ort.
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
Tillverkning Produktionsanläggningen är belägen i Tierp, 13 mil norr om Stockholm. Produktionsstart i nya moderna utrymmen Tillbyggnad färdigställd.
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Anders Grauers Svenskt hybridfordonscentrum
SAMMANFATTNING Fordon och bränslen
Presentation Energikollen Lantbruk Gruppträff 2
Energi, grunder Lars Neuman Energi- och teknikrådgivare LRF Konsult
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Air Engine NÄSTA GENERATIONS LUFTMOTOR Namn2 1 av 10
Trender inom elförbrukning och elgenerering
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Global Sustainable Cities Network
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
1DT066 (5c) Distribuerade Informationssystem
Resultat Nattfaste-mätningar dec 2013
Samt förslag på utbyte av bromblock på befintliga godsvagnar till 2020
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Ängelproblemet Johan Wästlund. Ängel = Schackpjäs med ändlig räckvidd.
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
TriLi – Långlivade litiumelektroder för EV och HEV batterier K. Edström (projektledare), T. Gustafsson, D. Brandell, F. Björefors, L. Nyholm, M. Strömme.
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
*text. Sustainable engineering and design. Min rubrik idag kWh- och resurskunskap Fin- och ful-el (är det samma sida av olika mynt?)
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
Laddning, en del av den smarta staden EVlink Manager – Gustav Gustavsson Schneider Electric.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Enervent Booster Cooler
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Xylem och Hållbar utveckling
Strukturella kompositbatterier för energieffektiva fordon
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,
ELVÄGAR I SIMULATOR Projekt: Demonstration och test av elektrifierade fordon och vägar i körsimulator Start: Slut: Deltagare: VTI,
1 L U N D U N I V E R S I T Y – Faculty of Engineering Material – en viktig del av byggnaders totala miljöpåverkan Catarina Thormark Byggmaterialdagen.
Avfall och återvinning
Mekaniska bröst-kompressioner: En bro till fortsatt behandling
Monolitiskt Integrerade Energilagringsmoduler
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Provtagning i vatten Jens Fölster Inst. För vatten och miljö, SLU
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Pilotstyrt eller förarlöst flygplan – Vad väljer du?
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Projekt 19 Decentraliserade pumpar i kylapplikationer Jörgen Rogstam och Zhengqian (James) Cai Sveriges.
FS Dynamics Sweden AB Jungmansgatan 31 • SE Göteborg • Sweden • Tel: +46 (0) e-post: • internet:
Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier
Avfall och återvinning
TRUPER TRAKTIONSMOTORER UTAN PERMANENTMAGNETER - ALTERNERAD POLKONFIGURATION Samuel Estenlund, Industriell Elektroteknik och Automation,
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 4 – discrete series and their solutions Lektion4 – diskreta serier och deras lösningar.
Närvärme Piteå Hans Gulliksson Småskalig bioenergi.
Rubriken kommer här - underrubrik. 2Energy is in the air! Miljö Ekologiskt Energi- effektivitet Energismart Grön el.
Arbete, energi och effekt
Tillståndsmaskiner Elbilar MF 1016 Elektroteknik.
Behovsstyrd ventilation
Kunskap – Nyckel – Förändring av natur, miljö och klimat. Ett program av K-G Ahlström, med enkel och saklig fakta om energi. ©K-G Ahlström 1.
Bränslereduktion med Interceptorer
Florida The Sunshine State. The history of Florida.
Experience and development of the NOX charge in Sweden
Tema energi.
Räckvidd Jämförelse sommar/vinter
Fuel Cell Conference 2019 Bertil Wahlund Energiforsk
Presentationens avskrift:

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära, Uppsala universitet Program: SHC, tema 2 och 3 Stödsumma: tkr

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Höga effekttoppar Låg medeleffekt Många mikrocykler Många tillämpningar Vad är problemet?

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Batteriet laddar ur med konstant låg effekt Svänghjulet tar hand om alla effekttoppar Varför denna lösning?

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Hur? Det enda som går att reglera när svänghjulet väl är byggt är hastigheten (energi) och därmed också accelerationen (effekt).

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Hur?

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Drivlina i labbet Drivmotor Kraftelektronik Motor som simulerar körcykel Svänghjul 1 ”Batteri” Svänghjul 3 Styrning av magnetlager Systemets hjärna

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 1)Design och konstruktion av en drivlina för ett elfordon kapabel att hantera effekter upp till 60 kW 2)Design och konstruktion av en lågviktsvakuumkammare för minimering av svänghjulsförluster 3)Design och konstruktion av ett mätsystem som kan hantera spänningar upp till 1 kW 4)Demonstration av systemet i ett elfordon med total verkningsgrad för återvinning av bromsenergi över 60% 5)Verifiering av nyttan med svänghjul med avseende på energieffektivitet för ett batteridrivet elfordon med toppeffekt för batteri mindre än 40% av körcykelns toppeffekt (d.v.s. energibufferten i svänghjul kan skydda batteriet från toppeffekter) 6)Verifiering av ökad räckvidd vid stadskörcykler med minst 10% Projektmål

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 1)Design och konstruktion av en drivlina för ett elfordon kapabel att hantera effekter upp till 60 kW Drivlinan är designad och konstruerad från ”batteri” till motor som simulerar körcykler (jfr bilden på lab-uppställningen). Kraftelektroniken klarar 90 kW per enhet. Svänghjulet är designat för 30 kW kontinuerlig effekt (så länge energin räcker!) men klarar betydligt mer under kortare stunder. Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 2)Design och konstruktion av en lågviktsvakuumkammare för minimering av svänghjulsförluster Leverantör (Swerea SICOMP) är kontaktad och står beredd att tillverka vakuumkammaren. Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 3)Design och konstruktion av ett mätsystem som kan hantera spänningar upp till 1 kW Färdigt! Vi använder Hall-sensorer direktmonterade på mätkort för strömmätning. Detta gör att mätsystemet blir robust (okänsligt för störningar) och galvaniskt isolerat. Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 4)Demonstration av systemet i ett elfordon med total verkningsgrad för återvinning av bromsenergi över 60% Demonstrerat i simuleringar. Återstår att visa experimentellt. Verkningsgrad för bromsenergiåtervinning är ett luddigt begrepp! Projektmål – status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 5)Verifiering av nyttan med svänghjul med avseende på energieffektivitet för ett batteridrivet elfordon med toppeffekt för batteri mindre än 40% av körcykelns toppeffekt (d.v.s. energibufferten i svänghjul kan skydda batteriet från toppeffekter) Demonstrerat i simuleringar. Återstår att visa experimentellt. 40% borde kunna – åtminstone – halveras till 20%. Simuleringar visar att batterieffekten kan minska med en faktor 10! Projektmål – Status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon 6)Verifiering av ökad räckvidd vid stadskörcykler med minst 10% Demonstrerat i simuleringar. Återstår att visa experimentellt. 10% är en konservativ räckviddsökning. Räckvidden kan – i extremfallet – fördubblas! Projektmål – Status

Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Tack för visat intresse! För mer information, kontakta oss på: URL: Mejl: Tel:

HISTORY The Gyrobus (MFO) Rotor: 1.6 m (diam.) and 1500 kg 52 kW traction motor rpm (3.3 kWh useful energy) 2-5 min charging time Hydrogen-filled chamber at 0.7 bar Losses > 10 kW

Modern Flywheel Systems Audi R18 e-tron quattro Flywheel from GKN (WHP) Electric transmission Mechanical bearings, vacuum Composite material Won the 24 h Le-Mans endurance race 2012 and 2013 Volvo KERS, 2013 Mechanical transmission (CVT) Mechanical bearings, vacuum Composite material 25% more fuel efficient Model S60 with additional 80 hp

Losses in the Flywheel Magnetic bearings – 40 W constant loss Air drag losses heavily dependent on the speed of the flywheel (see below) Electric losses (resistive, eddy current etc.)

Misc Mechanical Construction Winding of shell (Swerea SICOMP) The third time’s the charm… Assembly of rotor

Misc Magnetic Bearings

Misc Material Cost - Flywheel