ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Hur kan jag vara viss om min tro?
Att förstå anonymiteten (översättning från

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Barnanpassad utredning
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Pronomen.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Välkommen till Ungdomssamling!
Idrottslärare om astma
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Mindfulness – en hjälp på vägen
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
Att inleda och avsluta en berättelse
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Vem är jag, Vem är du?.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Presentationens avskrift:

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare 1

De fem djuren - En Qi Gong övning 1. Hjorten 3. Apan Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort    2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet  3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva    2

De fem djuren - fortsättning 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå   5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. 3

Förra veckans tanke ”Allting är mycket osäkert och det är just det som lugnar mig” - Too-Ticki i ”Trollvinter”, Tove Jansson 4

Träff 4 De fem djuren Genomgång av öva mellan träffarna Tankar som ett schackspel Bip-boink Olika sätt att förhålla sig till tankar 5 5

Träff 3 De fem djuren Vad hindrar mig? Tumme upp eller ner Kedjeklapp Bussen, vilka passagerare säger vad? 6 6

Träff 2 De fem djuren Genomgång av öva hemma Livskompassen Livsriktning, handlingar och hinder Ljudbollen Balans och livsutrymme Ta steg mot det jag tycker är viktigt 7

Träff 1 Tänka eller uppleva. Kim på livslinjen. Bip-bionk De fem djuren. Livskompassen. Gå på 90-årskalas 8

Hur mycket har du övat mellan träffarna? 1. Medveten närvaro Poäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 poäng/vecka) + max 4 poäng (2 poäng/vecka) = 8 poäng 2. Värdekompassen Poäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 3. Ta hand om min kropp Poäng ? På det sätt jag har valt ägnat mig åt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag valt) Varje hem får själva bestämma om arbetet mellan träffarna ska ges poäng och belöningar. 8 9

Övat mellan träffarna Namn CD Livskom-pass Ta hand om min kropp (max 4 p) Vardags-närvaro (max 4p) Livskom-pass (max 2 p) Ta hand om min kropp Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico 10

Övat mellan träffarna Namn CD Livskom-pass Ta hand om min kropp Håkan (max 4 p) Vardags-närvaro (max 4p) Livskom-pass (max 2 p) Ta hand om min kropp Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/ Peter Undvikande Ulrika/ Ulrik Närvarande Nina/ Nico Totalt Håkan 4 2 3 Både P.P & N.N 13 Fredrik 7 1 N.N 14 11

Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv 12 12

Träff 5 De fem djuren (gjort) Vad gjorde vi sist? (gjort) Genomgång av öva hemma (gjort) Dansa jobbig tanke Festinbjudan Paus Ljudbollen Att ge sig själv det man behöver Saker jag gjort i min riktning Planera att öva mellan träffarna 13 13

Veckans tanke ”Nuet är den enda tid som finns” - Okänd Jag är alltid här och nu 14

Vägval ”Jag är…” ”Dansa en jobbig tanke” Kom ihåg att du i förväg ska ha valt vilken av de tre övningarna du ska göra här samt lagt in detta i din powerpoint. Alternativen är; 1. Dokumentärfilmen om mig. 2. Jag är… 3. Dansa en jobbig tanke. Notera att övningarna ”dansa en jobbig tanke” och ”jag är…” ligger i manualen´och att ”dokumentärfilmen om mig finns på hemsidan under extramaterial för träff 5.

Jag är…

Dansa din jobbiga tanke! CP-unge Bögjävel Du är korkad! Rasist Du klarar ingenting 15

Partyinbjudan 16 18

Paus? 17

Ljudbollen Skapa en ljudboll. Den har både storlek och ljud. Skicka i väg ljudbollen, nästa tar emot ljudbollen som den skickades i väg. Skapa en ny ljudboll och skicka i väg till din granne. Vad fick du för tankar under övningen? 18 20

Att vara schysst mot sig själv 19 21

Smärta från det förflutna Vissa händelser i våra liv kan kännas så fel, så orättvisa att det känns som att vi inte kan släppa taget om dem. Finns det någon jag håller på kroken? Det kan vara svårt att gå vidare om vi är ”fastkrokade” i vårt förflutna. Vem är det som fortfarande lider? JAG 20 22

Att komma loss från kroken JAG Acceptans, en gåva till dig själv. Betyder inte att du godkänner det som inträffat eller säger att det var okej. Betyder inte att smärtan aldrig inträffade. Att leva ett rikt vitalt liv istället för att få ”rätt”. Handlar om att släppa dig själv från kroken. Handlar om att få det liv du vill leva, inte det förflutna du ville ha. Att byta skuld mot att ta ansvar för sitt liv Att stiga ut ur lidande och smärta genom att inte fortsätta skada sig själv. 21 23

Fem saker jag gjort i min livriktning under senaste veckan Steg jag tagit för att det är viktigt för mig. Det kan vara små eller stora saker. Det kan vara saker jag tänkt att göra. Det behöver inte ha blivit som jag velat. 22

5 saker du gjort i riktning mot din livskompass sedan sista träffen Vad? 1. 2. 3. 4. 5. 3

Alla är slavar till rutiner Att göra nya saker Varje dag är samma sak … men inte idag! Alla är slavar till rutiner 24 4 26

Att göra nya saker - slå av autopiloten Att göra saker jag aldrig (eller sällan) har gjort: 1. 2. Att göra saker jag brukar göra fast på ett nytt sätt 1. 2. 25

(vitalitet = starkt, livskraftigt) Inte vitalitet (vitalitet = starkt, livskraftigt) 26

(vitalitet = starkt, livskraftigt) 27

Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag? Ta steg för att det är viktigt för mig. Vad kan jag göra redan idag? Kan jag göra något nytt eller på ett annorlunda sätt? Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? Gör jag det för min egen skull? Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. Planera steg att ta under veckan som kommer. 28 30

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Relationer Egen tid Hälsa 29

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Låna en bok/tidning om något jag är intresserad av. Svårt att komma på vad jag ska läsa om. Acceptera att det kommer vara lite jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Vara koncentrerad när jag pratar med andra. Tappar lätt koncentrationen och tänker på sånt som hänt. Acceptera; märka att tankarna finns där och fortsätta koncentrera mig på den jag pratar med. Egen tid Ha tid för mig själv Vara ute och känna luften mot ansiktet Att jag inte har tid. Andra kommer att tycka att jag är konstig. Acceptera; gå ut och känna luften med tankarna i ett fast grepp. Hälsa Träna Gå på den schemalagda träningen Känner mig tvingad. Känns jobbigt. Acceptera att det känns jobbigt och som tvång. Välja att gå för min egen skull. 30

Vad har vi undersökt idag? - summering 31

Öva på till nästa träff Fortsätta lyssna på skivan med medveten närvaro. Fortsätta att arbeta med livskompassen. Skatta livsutrymme. Ta steg i min livsriktning. Fortsätta med brevet till dig själv. Eller skriva ner 5 saker jag gjort i min livsriktning Följa den schemalagda verksamheten. Vem är jag när jag övar hemma? - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Niklas 32

Veckans tanke ”Nuet är den enda tid som finns” - Okänd Jag är alltid här och nu 33

Lycka till! 34

Planering av att öva mellan träffarna 35

1a. CD Medveten närvaro, vecka 3 Dag Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 36

4. Att ta hand om min kropp Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 34 39

Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? Handlingar Hinder Acceptera eller förändra? . 38

Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - Bilaga 1 ( ) gjort en snöängel ( ) haft ett te-party ( ) byggt ett sandslott ( ) hoppat i en vattenpöl ( ) lekt finklädd ( ) hoppat i en lövhög ( ) åkt släde ( ) fuskat när jag spelat spel ( ) varit ensam ( ) tittat på en solnedgång ( ) rört en orm ( ) sovit under stjärnorna ( ) blivit kittlad ( ) blivit missförstådd ( ) lekt polis och rånare ( ) sjungit karaoke ( ) varit kär ( ) blivit dumpad ( ) dumpat någon ( ) skippat att plugga till ett prov ( ) pluggat mycket till ett prov ( ) haft känslor för någon som inte känt samma sak ( ) gått på en blinddejt ( ) varit förälskad i en kompis ( ) hånglat med någon av samma kön ( ) hälsat på någon på sjukhus ( ) varit kär i en av mina internetkompisar ( ) flugit ( ) accepterat kyla 39

Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - Bilaga 2 ( ) dansat i regn ( ) provat yoga ( ) vunnit en tävling ( ) cyklat med hjälm ( ) haft kramp ( ) känt mig som en utstött ( ) hatat mitt utseende ( ) tyckt att jag är snygg ( ) ifrågasatt mitt hjärta ( ) gått barfota i lera och pressat leran mellan tårna ( ) varit vilse ( ) känt vinden mot ansiktet ( ) gråtit mig själv till sömns ( ) legat på rygg och sett molnen flyga förbi ( ) fångat en snöflinga på tungan ( ) skrivit ett brev till tomten ( ) tittat på solnedgången med någon jag bryr dig om ( ) blåst bubblor ( ) gjort upp eld på en strand ( ) åkt rullskridskor ( ) ätit hund-/kattmat ( ) sagt till någon att jag älskar honom/henne ( ) kysst en spegel ( ) sjungit i duschen ( ) burit en svart klänning ( ) drömt att jag gift mig med någon 40

1. Jag är…………………...... 2. Jag är…………………...... 3. Jag är…………………...... 4. Jag är…………………...... 5. Jag är…………………...... 6. Jag är…………………...... 7. Jag är…………………...... 8. Jag är…………………...... 9. Jag är…………………...... 10. Jag är…………………......

Livskompassen 11 41

Livskompassen 11 42

Livskompassen 11 43

Livskompassen 11 44

Livskompassen 11 45

Livskompassen 11 46 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang HÄLSA Mat Sömn Träning 11 46