KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Biobränsleoptimerad oxidationskatalys för framtidens avgasefterbehandling September 2013 – hösten 2017 FFI Energi och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Bioenergikombinat -integreringsmöjligheter för fjärrvärmesektorn
Extrudering för ökad biogasproduktion – och lite till..
Fordonets Teknik o Mekanik
Provrötning av marina substrat Docent Ulrika Welander Linnéuniversitetet Institutionen för bygg- och energiteknik.
Mikrobiologisk Processstyrning för optimerad drift
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
VÄRLDENS SKILLNAD.
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
Lönsamhet i produktionsförbättringar
KEMINS BETYDELSE FÖR TEKNOLOGISKA LANDVINNINGAR Kemister har bidragit med många uppfinningar inom energi och transportsektorn som gett oss möjlighet att.
The effects of black carbon on soiling of materials
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Termo- och Fluiddynamik
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
GPS SYSTEMET Föreläsare: Modi Jones.
vanliga bilar vs miljöbilar
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Kontroll av DiVA-poster Peter Sjögårde School of Education and Communication in Engineering Science KTH Royal Institute of Technology DiVA-möte
Kvalitet i grundutbildningen1
Resultat från följeforskning Projekt: Tillväxt Halland 16 september 2010.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
för dig som reser i Skåne
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Mot hållbart byggande: Livscykelanalys av (järnvägs)broar
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
Strukturella kompositbatterier för energieffektiva fordon
Sveriges första anläggning för flytande biogas
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Ett klimatvänligt alternativ
Avfall och återvinning
ReformTech Sweden AB CONFIDENTIAL This document is solely for the use of ReformTech personnel. No part of it may be used, circulated, quoted, or reproduced.
Ewa Wäckelgård (progr.dir.) Mathias Cehlin (bitr. progr.dir.)
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Biologisk kemi, 7,5 hp KTH Vt 2010 Märit Karls
The Genesis of an Industry  1860: Lenoir-motorn  1865: Hugon-motorn  1870: Bisschop-motorn  Utan kompression; Errani-Anders, Hock  Kompression: Million,
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Forskning. Bred forskning, från naturvetenskap till samhällsplanering Forskningen involverar fler än medarbetare –Fler än 600 personer tillhör fakulteten.
Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence.
Anders Glynn Risk- och nyttovärderare/docent
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier
AB Volvo Industrial Electrical Engineering and Automation, Lund University, Sweden SuperCool.
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Säkrare energilagerlösningar med fluorfria elektrolyter [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 6,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV,
Samspelseffekter vid deaktivering av efter- behandlingskatalysatorer för biobränsledrift Projektbudget 25,7 MSEK Sökta medel: 50 % Projektgrupp Hanna Lind.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
Ett samarbetsprojekt mellan KTH & Einar Mattsson
647 PROJEKT 262 Avslutade projekt 385 Pågående projekt.
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Reaktioners riktning och hastighet
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Miljö kemi.
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Biobränsleoptimerad oxidationskatalys för framtidens avgasefterbehandling September 2013 – hösten 2017 FFI Energi och miljö, stödsumma: 6,55 MSEK

Oxidationskatalysatorns roll JONAS GRANESTRAND 2

Oxidationskatalysatorns roll Oxiderar CO och kolväten Oxiderar NO till NO 2 Underlättar passiv regenerering av partikelfilter Förbättra SCR-aktivitet Har en utsatt position i systemet Robustare katalysator möjliggör motoroptimering och lägre bränsleförbrukning JONAS GRANESTRAND 3

Ökad bränslediversifiering i framtiden Biodiesel Fischer-Tropsch-diesel ED95 DME Biogas JONAS GRANESTRAND 4

Hur kan bränslesubstitution påverka oxidationskatalysatorn? Ändrad drift av motorn Spårämnen i avgaserna som kan förgifta katalysatorn Andra kolväten i avgaserna JONAS GRANESTRAND 5

Intressanta fenomen från litteraturen: Reaktantinhibering Benzene (○), o-xylene (■), and styrene(∆) Individuella kolväten Blandning av kolväten JONAS GRANESTRAND6 Barresi, A.A. and G. Baldi, Deep Catalytic Oxidation of Aromatic Hydrocarbon Mixtures: Reciprocal Inhibition Effects and Kinetics. Industrial & Engineering Chemistry Research, (12): p

Biobränsleoptimerad oxidationskatalys för framtidens avgasefterbehandling: Fokusområden Sammanställning av gifter och inhibitorer i avgaser från olika bränslen Karta över avgaskomponenters förgiftningsindex, inklusive synergieffekter Identifiera strukturella faktorer hos katalysatormaterialet som påverkar reaktiviteten för konventionella Pt, Pd och PtPd-baserade katalysatorer Utveckling av alternativ katalysatorformulering optimerad för biodieseldrift JONAS GRANESTRAND 7

Intressanta fenomen från litteraturen: partikelstorleksberoende JONAS GRANESTRAND Den totala reaktionshastigheten (hastighet per g katalysator) minskar efter sintring. Den specifika reaktionshastigheten (hastighet per m 2 tillgänglig Pt-yta, eller TOF) ökar efter sintring Carballo, L.M. and E.E. Wolf, Crystallite size effects during the catalytic oxidation of propylene on Ptγ-Al2O3. Journal of Catalysis, (3): p

Tre huvudområden att förstå Bränslen Katalytiska material Gifter Hur hänger de samman? JONAS GRANESTRAND9

Kinetik Katalytisk aktivitet Temperatur Avgassammansättning Hysteres Karakterisering Deaktivering Termisk deaktivering Förgiftning Labbuppställning Avgassammansättning Produktionsprocesser Bränsleegenskaper Kokpunkt Bränslespecifikationer Reaktivitet vid oxidation Kemisk sammansättning Spårämnen Bränslen Diesel FT-diesel Biodiesel/FAME HVO ED95 DME Biogas Naturgas Gifter Svavel Fosfor Klorid Alkalimetaller Zink Kolväten CO Andra Katalytiska material Olika aktiva metaller Olika bärarmaterial Olika promotorer JONAS GRANESTRAND10

Metodik Litteraturstudie Laboratorieskalereaktor som byggs under projektet Synthetic Catalyst Activity Testing-rigg hos Scania Tester i motorcell Materialkarakterisering JONAS GRANESTRAND 11

Tack Tack för finansiering från –Scania –Energimyndigheten –FFI Fordonsstrategisk Forskning och Innovation JONAS GRANESTRAND 12

Design av laboratorieskalereaktor Monolitdimensioner: D = 20 mm, L =30 mm GHSV: – h JONAS GRANESTRAND13