Musikhörselskada hos skolungdomar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Akustik eller läran om Ljud
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
Nedsatt hörsel Informationen har i allt väsentlig hämtats på webben:
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Läkemedel och graviditet
Mottagningsgruppen / Familjeavdelningen
Biologi 2 Niklas Dahren Hälsingegymnasiet
Akustik Läran om ljud.
Tidig upptäckt av kolorektalcancer i primärvård – Landstinget i Jönköpings län Bakgrund Alltför många patienter med kolorektalcancer får sin diagnos sent.
Risker och förebyggande åtgärder Avsnitt 6 a Fall, ras, belastning m m
Vilka egenskaper har ljud
Mp3 lyssningsvanor hos unga är både ett nöje och en riskfaktor
Akustik.
Hur påverkar musik människor?
Hur det började. Efter en influensa – år, just börjat jobba igen.
Information till vårdnadshavare
Ljud.
Dövblindhet och Usher syndrom
1. Sätt ut örats delar Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7.
Resonans, eko, ultraljud, infraljud, ljudets hastighet
Anette Sörlin överläkare ÖNH-kliniken Sunderby Sjukhus
Akut mediaotit Akut purulent infektion i mellanörat Vanligaste
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Repetition Ljudvågor kan bara spridas i materia. Därför hörs inga ljud i rymden. Ljud sprids olika snabbt i olika ämnen. Ljudets hastighet är högre ju.
En liten film om ljud Vad är igentligen ljud?. Ljud Det är när förändringar i ljudutrymmet skapas, s.k. variationer Dessa variationer skapas när man gör.
Centre for Research Ethics & Bioethics Risker - en nödvändig del av det goda vi söker Mats Hansson.
Vad söker patienterna Hörselvården för?
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Cochleaimplantat och språkighet
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Mina två språk Malin Johansson 16/
PALLIATIV VÅRDFILOSOFI
Ljud.
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Procent.
Hörselvård.
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Decimaltal Av: Kawa Ali Örtagårdskolan (Ht:2010).
Allt var bättre förr! Eller? NEJ. Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Njutning eller plåga Del 1
Hur går behandlingen till? Bedömning av barnläkare
Tillgänglighet och kommunikation - ett hörselperspektiv Susanna Ahlström HRF Östergötland.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Ljud = vågrörelse En rörelse som sprids genom ett medium, tex luft
Hörseln.
Vilka egenskaper har ljud
Akustik Läran om ljud.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
- En inblick i ljudets värld
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Buller? Icke önskvärt ljud, eventuellt Störande ljud.
Vilka egenskaper har ljud
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Akustik är läran om ljud
Standardiserat vårdförlopp Tjock- och ändtarmscancer.
Mälarhöjdens skola åk 8 Ht 16 Ljud. Vad är ljud Ljud är en svängning i materia. För att ljud ska uppkomma behövs det en ljudkälla. Tex våra stämband eller.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Svår sepsis och septisk chock UNGT FORUM 25 NOV 2008 Östra Sjukhuset, Göteborg.
Litet buller ska man väl tåla, eller? Seminariet Bo i Ro
Standardiserat vårdförlopp Testikelcancer
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Standardiserat vårdförlopp Skelett- och mjukdelssarkom
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Presentationens avskrift:

Musikhörselskada hos skolungdomar Per Broms hörselläkare Skövde Lund

Buller = icke önskvärt ljud svårt att tala om ”musikbullerskada” eftersom musik oftast är önskvärda ljud därför ”musikhörselskada”

Det ljudliga livet och den härligt starka musiken är ofta mer än vi tål

Skolelevers hörsel har hittills testats för att hitta medfödd innerörehörselskada hörselnedsättning vid mellanöresjukdom bullerskada på gymnasiets yrkesprogram

Skolelevers hörsel måste numera också testas för att avslöja innerörehörselskada av det ljudliga livet, särskilt den alltför starka musiken

Hörselkunskap Innerörehörselskada innerörat är mycket komplext byggt inneröreskadan är bestående symtom hörselnedsättning tinnitus ökad ljudkänslighet

Trötthet, ett ytterligare hörselskadesymtom Trötthet p.g.a. för mycket omgivningsljud eller vid hörselskada Tröttheten orsakas av anspänning vid aktiv lyssning

Det ljudliga livet i hemmet i förskolan och skolan i idrotten i nöjeslivet Den förrädiska moderna förstärkningstekniken !!!!!! Höga ljudnivåer på konserter kan ge hörselskador för livet !

Ljudligheten i skolan har omvittnats på senare år, de höga ljudnivåerna har flera orsaker bl.a. : dålig akustik bakgrundsbuller modern pedagogik dålig respekt högljudda barn

Ljudkunskap Frekvens Hertz (svängning/sek) jämför med pianoklaviaturet Ljudstyrka dB (deciBell) (sortlöst uttryck) dB en 10-logaritm

dB-förklaring 10-logaritm innebär att + 10 dB betyder 10 ggr starkare - 10 dB en tiondel så starkt + 20 dB 10 x 10 = 100 ggr starkare - 20 dB en hundradel så starkt + 30 dB 10 x 10 x 10 = 1000 ggr starkare - 30 dB en tusendel så starkt + 3 dB dubbelt så starkt - 3 dB hälften så starkt

Ljudbelastningen beror på både ljudstyrka och tid 85 dB tål ett ”normalöra” i 8 timmar 88 dB - 4 timmar 91 dB - 2 timmar 94 dB - 1 timme 97 dB - 30 min 100 dB - 15 min

Tillfällig bullerskada t.ex. tillfällig musikhörselskada Sus, lockkänsla, nedsatt hörsel etc efter konserten, diskoteket, spelningen Varningssymtom för bestående skada

OBS ! Den tillfälliga musikhörselskadan är inte ett fysiologiskt, ”normalt” fenomen Den tillfälliga musikhörselskadan är ett symtom på skada/sjukdom Den tillfälliga musikhörselskadan får inte upplevas igen, och igen, och igen…….

Kvarstående musikhörselskada starkt tinnitus och höggradig ljudkänslighet, som kvarstår efter musikbelastning innebär ofta stark oro för framtiden inte minst framtiden med musiken

Kvarstående musikhörselskada Måste tas på allvar ! Snabbt omhändertagande Hörselmätning, noggrann förklaring, behandling och prognos

Kvarstående musikhörselskada oron måste brytas, lugnande samtal behandla med ljudvila, hörselskydd och farmaka : kortison, antioxidanter prognosen är god !!

lagom dämpande hörselskydd Vanliga hörselskydd 30 dB musikhörselskydd= lagom dämpande hörselskydd 9, 15,20,25 dB

Viktigt att informera i skolan om riskerna av stark musik Föreläsning för högstadiet Föreläsning för musikgymnasiet

MYT: det är mesigt att inte tåla starka ljud VERKLIGHET: våra öron är olika känsliga för ljud det ljud som en person kan tåla utan problem, kan vara skadligt för en annan !

Musikhörselskada hos skolungdomar Per Broms hörselläkare Skövde Lund