Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
Advertisements

MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Nordisk balansavräkning 29 april
En reviderad läroplan för förskolan
Fibernät till Dybladet?
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Multiplicera lika tal med 3 siffror som slutar på 55
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
© CSN 2008 Nils P. Christensen Tekniken.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Produktionsplanering
EDIEL avräkningskonferens
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Tabeller.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
Hållbarhetsportalen är webbaserad, vilket möjliggör enkel, gemensam och kontinuerlig uppföljning av mål i Kalmar län. Inga installationer krävs.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
London 2006 Deltagare: SVT – Håkan Sandberg Viasat (UK) – Gunnar Pettersson, Laura Alarcon-Blythin, Jeremy Martin TV4 Tobias Egge Kanal 5 – Rebecka Thulin.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
1 Panelfakta Februari 2006 Pirjo Svedberg, MMS. 2.
BOO FF Generell info HT 2015 P07:12. Ledare Boo FF P07:12 Lagledare:Gabriella Elmroth Tränare:Mattias Fråhn Tränare: Henrik Hagel Tränare:Fredrik Hultner.
  2 f ( 2 ) Chi-Square Distribution: df=10, df=30, df=50 df = 10 df = 30 df = 50 Chi-2-fördelningen.
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Komponentavskrivning och underhåll
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Ledningsgruppsutveckling Lunds universitet
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Vad blir vårt nästa steg?
Svensk idrotts verksamhetssystem
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS

Planer Avtalet kring nya mätare blir troligtvis klart till sommaren. Installation av nya mätare kommer att ske i alla hushåll som har video, dvdr och/eller PVR. Installationstid cirka 1 år. Installation av Unitam mätare och dess tillkommande produkter kommer att ske i flera steg. Mätningen av tittande kommer troligtvis att utökas enligt följande:  Steg 1: mätning av det förskjutna tittandet i hemmet, dvs det som sker genom video, DVDr och PVR (hårddisk)  Steg 2: mätning av tittande på andra plattformar i hemmet med hjälp av flyttbar mätare  Steg 3: mätning av tittandet på olika plattformar utanför hemmet med hjälp av bärbar mätare.

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Vilka olika möjligheter finns? Live Live+vosdal (viewing on the same day as live) Live + vosdal + en dag till Live + vosdal + 2 dagar Etc till 7 dagar SVT, TV4, Kanal 5 förordar alla 7 dagar, SVT rekommenderar svenska tester som underlag innan definitivt beslut Samma definition för program som reklam? Samma för RBS enl Sveriges annonsörer Kanal 5 föreslår konsolidering vid slutdatum för kampanj Konsolideringsperiod

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Vilka siffror gäller som valuta? Live + vosdal är preliminära siffror dagen efter MMS Hottop Live + 7 dagar är de officiella siffrorna SVT, TV4, Kanal 5 förordar alla live + vosdal som preliminära siffror och att de officiella siffrorna är de som konsoliderats 7 dagar.

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Tittarberäkningar- ska tittaren räknas fler ggr? Genomsnittsmått som rating och tittartid samt genomsnittlig räckvidd räknas tittaren endast en gång: Live, endast en möjlighet att titta på samma minut TS, flera möjligheter att titta på samma minut. Finns två möjligheter: Räkna tittare som tidigare, dvs endast en gång per unik minut Räknas alla gånger som man tittat SVT förordar att man räknas en gång per minut, nytt mått kan skapas som ger det ”dubbla tittandet”. TV4 vill diskutera men kan tänka sig att samma minut räknas flera ggr, Kanal 5 kan tänka sig att man räknar samma minut flera gånger.

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Tittarberäkningar- ska tittaren räknas fler ggr? Hur beräkna share på daglig nivå? Hur ska share beräknas på konsoliderad nivå? Möjligt att ha två mått även här: share på traditionellt vis dvs redovisning av tittartidsandelen för en given tid Share på nytt sätt där man räknar ny share efter det att ts lagts till

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Tittarberäkningar avseende räckvidd över tiden Tittaren räknas flera gånger? Vilken paneldag för tittarna ska anges? Ska tittare som sett utanför paneldagen räknas med? SVT, tittaren ska räknas en gång i den genomsnittliga räckvidden, TV4 och Kanal 5, tittaren räknas flera gånger både i genomsnittlig räckvidd och r&f

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Officiell valuta avseende tittarmått Om vi ska ha olika former av rating, räckvidd, med eller utan återläggning av tittare- vilka mått är de officiella?

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Vilka kanaler ska referensbandas? Beslut om vilka kanaler som ska mätas? Hur göra för att fånga upp nya kanaler? Begränsning på antalet kanaler då referensbas av kanaler används, kostnadsfråga Regionala kanaler hanteras som unika kanaler, extra kostnad för de kanaler som inte kan skicka ljud till referensbas i Stockholm Vad händer med tittande där syntetiskt tal används? Förslag: 150 kanaler referensbandas varav ca 10 används för sweeps, analys av nya kanaler. SVT ”störst går först” får gälla, inte önskvärt med frekventa byten av Kanaler, TV4 inga ”sweeps” av nya kanaler, det märks, Kanal 5 största kanaler ref.bandas, bra med ”sweeps”

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Total-TV definition Alt 1: Alla kanaler som referensbandas bildar total, övrigt tittande fångas upp som övrig TV, exkl. video och dvd, Timeshift etc efter 7 dagar läggs till video resp DVD. Alt 2: Allt tittande som fångas upp bildar en total, exkl. Video och DVD. Timeshift etc efter 7 dagar läggs till video, DVD. Alt 3: Ett estimat för övriga kanaler används beräknat på de hh där vi mäter tittandet med TVM5, läggs samman till det tittande referensbanden fångar upp SVT önskvärt samma def. som idag dvs alt 2, TV4 alt 2, Kanal 5 helst alt 2 men kan tänka sig alt 1.

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Rapportering Preliminära siffror och konsolidering sätter valutan och redovisas enligt beslut. Rapportering kan sedan ske på olika nivåer: Live Vosdal Live+1 dag Live+2 dagar etc. Timeshift-tittande redovisat dag för dag etc. Olika filter medger analyser på alla de nivåer som man önskar. MMS redovisar allt tittande varje dag i rådatat.

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Nästa steg Beslut om mätning av ts Beslut om vilka kanaler som ska referensbandas Finslipande av definitioner Övriga frågor