”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Advertisements

om | navigator xlforecast
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Att skriva sig till läsning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Skapa ideala kundprofiler
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Case: Helhetslösning för kodning och distribution samt publicering av kortfilmer via Internet Kund: Ungdomsstyrelsen Projekt: Netdays Workhops runt.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder.
svart - mellan dröm och verklighet
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Persondatorer Felsökning och felhantering ”Vista” (Kapitel 10)
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Christian Zittenbaum Utbildningsansvarig Bisnode information
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Ett arbete av Grupp 1. Företaget Tekniken  Expo  Prepress  CTP  Tryckpress – Arkoffset  Digitaltryck.
Design/eget företagande
Journalister har ofta kontakt med forskare
Viet Tran.  Syfte och mål  Forskningsfrågor  Metod  Resultat  Slutsats  Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Marknadsföring -Möjlighet till samaktiviteter
Lojalitetssystem för Hallunda Centrum
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Affärsidé - företagets vägvisare
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
marknadsförarens verktygslåda
Finns databaserna? Viktor Sarge Regionbibliotek Halland Utvecklingsledare – Digitala biblioteksmiljöer.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
En intruduktion till INVID CMS.
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag Rekrytering på kort sikt Rekrytering på lång sikt –Organisationer.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Tillgänglighet - är det dyrt?
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Yrken inom Datorteknik
T i p s - o c h r å d a k u t e n Kristina Berg Gabriella Alexandersson Institutionen för informationsteknologi och medier Praktisk informatik våren 2005.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Talböcker och teknik Kristina Elding och Karin Ohrt Bibliotek, bildning och media.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
Massmedia och reklam.
Nya Karolinska Solna – framtidens universitetssjukhus
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
En lättläst sajt om politik
Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden
Presentationens avskrift:

”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder vi? Vilka modeller arbetar vi från? Död åt parallell publicering

ROBERT RYBERG Chef digitala medier på Magazine AB Författare till Grafisk Kokbok Lärare på diverse skolor Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray

UPPDRAG Nordens ledande designbyrå 30 tryckta och 10 webbttidningar Skapar koncept, design och avancerade webbtekniklösningar Vi har professionell repro och hanterar komplexa projekt med många språk. Arbetar med stort nätverk av redaktioner, journalister, fotografer och illustratörer. Direkt mot kund, eller med redaktionella partners eller reklam- och PR-byråer.

MAGAZINES KUNDER Acacia AB Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa AB Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard Ikea International A/S ITT Flygt Journalisten Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Netcom Consultants Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA Scala Business Solutions N.V. SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Vin & Sprit AB Volvo

VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Anpassat till webben Interaktivt Uppmuntra delaktighet (Community)

TEKNIKEN Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD

RESURSERNA Dedicerade personer En bra publiceringsmodell Satsa på förarbetet Både informations- och teknikkunniga

VILKA ÄR PROBLEMEN Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns

svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?

TEKNIKEN VI ANVÄNDER Eget Modulbaserat Publiceringssystem (ännu inget namn) Öppen lösning Flexibelt Standardkomponenter Standardkommunikation Bygger på SQL-ODBC /dll:er eller ASP främst på NT.

KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Arbetsflödet för webb är unikt

MODELLER Bara en kanal Två kanaler med samma innehåll Olika innehåll Både och Bästa vägarna?

ETT EXEMPEL betygsätt skicka rösta sök kategorisera prenumerera återkom ofta språkversioner DATABAS

svart VARIANTER PÅ ETT TEMA MAGAZINES VÄG

BARA WEBB W W W W #1 #2 #3 #4

ENÄGGSTVILLINGAR WTWT #1 #2

ENÄGGSTVILLINGAR kejsarsnitt TW TW #1 #2

TVÅÄGGSTVILLINGAR T W funktionalitet för mervärde #1

SMÅSYSKON T kontinuerlig utgivning på webben samlas i tryck #1 W W W W

KOMPISAR T W #1 T W #2 T W #3

FRÖGURKOR TTT W #1 #2 #3

PUSH / PULL T W L L L L L L L L

svart - mellan dröm och verklighet MELLAN DRÖM OCH VERKLIGHET

DRÖMMEN OM PARALLELL PUBLICERING ”all information i en hink hos grafiska företaget” alla kanaler kräver olika innehåll vilka lösningar finns?

DRÖMMEN text film ljud bild tryck webb tv radio

VERKLIGHETEN text film ljud bild tryck webb tv radio

OLIKA MEDIER tryck webb tv radio linjärt användande kvalitativ bild långläsning var man vill olinjärt användande animerad bild skummande läsning framför datorn linjärt sporadiskt film text för läsning i soffan linjärt sporadiskt kvalitativ bild dramtiserad läsning med radion vid örat

RELEVANS nytta mervärde

VAD KRÄVS? Utnyttja webbens styrkor och funktioner Ta hänsyn till webbens svagheter Avsätt arbete speciellt för webben Nytta och mervärde

robert ryberg magazine ab repslagargatan stockholm

svart