Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Advertisements

Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Föreläsning 3 Lista Array/länkad lista Lista implementerad som länkad lista Inlämningsuppgifter.
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
Objektorienterad utveckling Lektion 2 Objekt, överlagring, överskuggning, klasshierarkier och dynamisk bindning KTH Peter Mozelius.
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Exception Handling Kapitel 9. Agenda Exceptions try, throw and catch Skapa en egen exception-klass Multipla throw / catch Slänga vidare en exception Olika.
i olika programmeringsspråk
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT CD5250 OOP med C++
Programmering i C# 3. Klasser.
Föreläsning 2, Kapitel 2 Att förstå klassdefinitioner Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Programmering B PHP Lektion 2
int res2=Math.max(tal1,tal2);
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Next previous Föreläsning ii - Mer om Java bla this och konstruktorer Av Björn Eiderbäck Adress: Rum 1641, 6tr NADA Osquars Backe.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Mer om arv - Polymorfism Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Programmeringsteknik för Media1 & K1
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Presentationens avskrift:

Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller skapade som: String, Random, Car , Student, Konto k…. Variabel deklaration - datatyp variabelnamn ; Ex: int tal; String s; char c; double d; boolean b; Car minBil, Student stud1; (om class finns definierat eller om den finns i Java biblioteket) Tilldelning tal=2; s ="text"; c='t'; d=3.4; b=true; minBil=new Car( eventuell parameter); Metoder : 2. Metod anrop objektnamn.metodnamn( argument) eller klassnamn.metodnamn(argument) class B { A obj=new A(); // skapa objektet int svar=obj.räkna_sum( 3 , 4); } 1. Metod definition etikett datatyp metodnamn( paramemetrar) { // kropp } class A{ public int räkna_sum( int tal1, int tal2) int sum = tal1+tal2; return sum; lokala variabler variabel som tar emot värdet från return

Jämförelse operatorer och logiska operatorer( används i samband med if/else for eller while) < <= mindre,mindre lika med > >= störe,störe lika med == lika med != inte lika med ! inte && och || eller Upprepa -iterera Uppräkningsoperator ++ på en variabel ökar värdet I variabeln med 1 int sum=0; for (startvärde ;villkor; steg) for(int i=0; i<5; i++) { { sats; sum=sum+i; sats; } } upprepa så länge villkor sant int counter=0; while(villkor) while(counter!=5) { { sats; sats; System.out.prinln("HBK är bäst"); } counter++; exempel exempel

Val , selektion: om villkor är sant gör if sats , annars gör else sats if (villkor) if( k= =2 ) { { sats; System.out.println(“hej”); sats; } } else else { { System.out.println(“hå”); sats; } sats; } när man har mer en två alternativ många alternativ if(villkor) switch(variabelnnamn) { { sats; case 1: sats; } break; else if (uttryck) ...................... { case n: sats; sats; break; } default: sats; else break; { } exempel

K L A S D E F I N T O class KlassNamn { 1.instansvariabler - variabler som kommer att förvara data när objekt skapas - kan vara av grunlägande datatyp eller referens variabler 2.konstruktor -anropas med new när objekt skapas - konstruktor kan vara tom - brukar ha parametrar som tilldelas till instansvariablerna 3.metoder public -brukar ändra instansvariablernas värde (då bör metoden ha parametrar -brukar läsa instansvariablerna (då metoderna måste returnera värdet i instansvariablerna private - brukar användas som hjälpmetoder till de publika och bara i de klasserna de finns definierade -kan inte användas i en annan klass genom anrop protected - i samband med arv fungerar de som publika i subklasser } K L A S D E F I N T O class KlassNamn extents EnAnnanKlassSomRedanFinns { metoderna och variablerna från EnAnnanKlassSomRedanFinns har du ärvt här här metoder och variabler som den nya klassen du skapar ska ha }

K L A S D E F I N T O class Person { private int ålder; private String namn; private Konto personKonto; public Person(int a,String n, Konto k) ålder=a; namn=n; personKonto=k; } public Person() public void ändraNamn(String nyNamn) namn=nyNamn; public int getÅlder() return ålder; private boolean omMyndig() if(ålder>=18) return true; else return false public void fåKöpaSprit() { boolean result = omMyndig(); if(result= =true) System.out.println("Personen får köpa sprit"); System.out.println("Personen ska köpa läsk"); }} 1. Instans variabler K L A S D E F I N T O 2. Konstruerare 3. Metoder

Array deklaration: datatyp [ ] arrayNamn ; Arrayer är objekt i Java. Används för att förvara stor mägd data av samma typ Array deklaration: datatyp [ ] arrayNamn ; Ex: int[ ] array1; char [ ] array2 ; String[ ] array3; Person[ ] lista; Skapa själva array objektet: new datatyp[antal_element]; Ex: array1=new int[3]; array2= new char [ 1000 ] ; array3=new String[ 5 ]; lista=new Person[ 10 ]; eller skappa array med innehåll : int myArray=new int {3,5,7,1}; Tilldela värde till ett enda element i arrayen: array1[0 ]=3; array3[0]= "Kalle"; lista[3]=new Person(); arrayNamn.length , ger storleken på arrayen For-loopar används då man indexerar arrayer : for(int i=0;i<arrayNamn.length; i++ ) { arrayNamn[ i ]= …. System.out.println(arrayNamn[ i ] ); lista [i ].fåKöpaSprit(); }

2 1 3 4 4 Program design: Programm består av flera klasser. 1.Klassen som startar programmet-alltså klassen som innehåller main() metoden, sk.- Controler klasser 2.Klasser för inläsning av data, sk- Input view klasser 3.Klasser för utmatning av data, sk -Output view klasser 4.Klasser som behandlar data eller gör beräkningar mm, sk.-Model klasser class Program { main(...) Scanner scan=new Scanner( System.in); Person p=new Person(); p.ändraNamn(s); System.out.println(s); } class Scanner { …………… } 2 class System { .......... } 1 3 class Person { ........... } class String { ........ } 4 4