Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Agenda
Uppdrag från våra SF Alla IF ska använda sig av IdrottOnline. Punkt!
Mål Ge en grundläggande förståelse för hela IdrottOnline så att deltagaren efter genomgången argumentera för helheten. 1.Vilka är fördelarna med IdrottOnline? 2.Argumentationsövningar 3.Stöd i form av hemsidan, forum mm.
Inledning IT-dagen 2013 I grunden handlar det om att få till en attitydförändring till vad IdrottOnline är! 1.Ett krav från SF / RF? 2.En dinosaurie? 3.Ett skitsystem?
Det hänger ihop Vilken ingång man än har så måste den förändras till att förstå helheltsnyttan som verksamhetsstödssystem till hela idrotten. Från individen, föreningen till förbundet och RF / SISU.
Bakgrund RIM beslut (demokratiskt) 2007 att införa ett gemensamt IT-verksamhetssystem för hela idrotten.
Idag Det finns fler spelare på marknaden. Alla fungerar lika bra eller bättre på delar som fyller t.ex. lagidrotternas behov. Men det hänger inte ihop med slutrapporter till LOK, medlemsantalet till SF, kontrollfunktioner vs. SPAR mm. De delarna är dock både lite trista att prata om och dessutom kan det uppfattas som ett krav. Bättre är då att beskriva det som ordning och reda.
Fördelarna Det beror på! Problemet har varit att vi ska säga fan allt, hela tiden. Om vi utgår från att individen som vi pratar med är just en individ så kanske vi ligger bättre till.
Målgrupperna Kassör Ledare, tränare, coach Styrelsemedlem Utbildnings- ansvarig Tävlingsansvarig Info, webb, marknad Föräldrar Aktiva Admin, kanslist
Okej. Då finns alla dessa funktioner men sen då? ”
Sätt att få våra IF att använda IdrottOnline Kommunikation Marknadsföring PR Telemarketing Personligt samtal / besök hos föreningarna Utbildning / expertfunktion
Vilka stöd finns? Hemsidan – ny inriktning Utbildarforum – tråd för ambassadörer Redaktionella texter – på gång Denna utbildning Stöd från SISU Idrottsutbildarna
Vad man vill undvika Ny hemsida! Enkel och smidig administration av hemsidan. Närvarohantering via hemsidan och mobilen Kallelse och anmälningsfunktion till matcher/aktiviteter. E-post- och SMS-utskick
Exempel på pratmanus Stöd vid samtal om IdrottOnline Hej! Jag heter Namn och ringer från SISU Idrottsutbildarna. Ni är en aktiv förening när det gäller utbildning och har mycket utbildningsverksamhet, och det är därför som jag nu ringer till er. Mycket utbildning medför, helt naturligt, också en hel del administration eftersom det är en hel del listor som ska fyllas i.
Fortsättning Fördelen med att ha medlemsregistret i IdrottOnline är bl.a: Att det alltid är uppdaterat med aktuella adressuppgifter eftersom systemet samkörs mot folkbokföringsregistret Ni får en bra överblick över medlemmarna Registret sparas inte på någon dator utan på stora servrar på RF…
Ambassadörens roll Vad som förväntas IdrottOnline personifierad Expert på system som ger verksamhetsstöd Kontaktyta mot sina IF Persona Trovärdig God lyssnare
Process Skapa möte Inledning av mötet BehovsanalysMåluppfyllelseFörankringProjektplanGenomförande Avslut / uppföljning
Behov istället för jämförelse Utgå från vad användaren vill ha Jämför inte med befintliga lösningar Vad är viktigt = Behov Vad är jobbigt = Möjlighet Sanning: Vid byte av system kommer alltid någon att verkligen hata det nya systemet!
Dags för övningar 1.Skapa mötet 2.Behovsanalys 3.Avslut / uppföljning