Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Nulägesanalys genom frågor

Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Pronomen.
Les meilleures photos de
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Psykisk ohälsa 2006Gymn åk2 1 Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer.
Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer
Hur du skriver en bra historia
Muntligt Jag kan….
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Sektorn för socialtjänst Copyright © Härryda kommun KRAFTKÄLLAN.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Klok filosofi … ?.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vad är du för typ av person?
Elizabeth Odalen Bjord
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Niklas Olsson Sps3d. Mina intressen Som ni säkert redan har sätt så brinner jag för golfen, därför tillbringar jag en hel del av min vakna tid på eller.
Barnkonventionen Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen.
Flickors psykiska ohälsa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
SIM TEAM.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Identitet Vad formar oss till oss?.
Vad menas med Normkritik egentligen?
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Har du nån gång undrat vad djuren hittar på när dom är ensamma hemma?
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Barn och stress.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa Se hela mig! Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa

1971 3åriga Maria

2011 Område Antal Procent Sexuella övergrepp 1351 5,2% Fysisk misshandel 1740 6,7% Psykisk ohälsa 4545 17,5%

Artikel 19 Skydd mot fysiskt, psykiskt och sexuellt våld.

Trauma Psykisk ohälsa

”Ibland kan jag drömma om att nån ska komma och ställa mig mot väggen och tvinga mig att prata. Men det är det ju ingen som gör. Alla är för upptagna med sitt eget.” Ett exempel för att ”sätta tonen för föreläsningen”, komma in på varför vi är här. Hur kan vi vuxna möjliggöra barns berättelse?

Fokus Barnets berättelse Vikten av relationer Bara ett förslag på hur du skulle kunna få in båda fokusen på en slide och visa på relationen dem emellan. Dessa kan du ju animera så att de kommer fram i tur och ordning. Kanske kan du även ha lite olika färgkod på de olika fokusen genom presentationen så att det blir tydligt när du pratar om vad och när brottet i presentationen kommer ex. blått/lila. De går ändå i samma skala liksom.

Definition

Symtom Skadar mig Kan inte kontrollera min ilska Vill inte leva

Skadar mig ”Jag skadade mig själv genom att ”knulla runt” Inte för att jag tyckte det var kul, jag bestraffade mig själv. För att hela jag var en skamfläck. Jag lät dom förnedra mig, för jag förtjänade det.” Exempel från ”Skadar mig”.

Kan inte kontrollera min ilska ”Jag hamnar ofta i bråk, fast jag egentligen inte gillar att bråka, det bara blir så.”

Vill inte leva ”Jag klarar inte detta vill inte leva såhär. Just nu vill jag bara ta mitt liv, skjuta en kula i huvet sluta andas sova aldrig mera vakna. Jag klara inte detta en minut till. Hatar mitt liv så himla mycket har inget att leva för längre!” Exempel från ”Sociala problem”.

Vad lär vi oss av barnens berättelser?

”Det jag är mest rädd för är att mina föräldrar ska få reda på att jag mår dåligt, vill inte se deras sorgsna blickar eller deras oro. Därför har jag gått runt med allting inom mig. Jag vill inte längre leva i ett svart hål. Ibland saknar jag en vuxen att prata med, någon utbildad med erfarenheter. Men den hjälpen kommer jag nog aldrig få…” Exempel på motstånd att berätta.

Detta är svårt att prata om

Därför vågar och vill jag inte berätta

Berättar på andra sätt

Visar inte mina känslor ”Jag brukar bli beskriven som lugn och stark och en person som man kan prata med om vad som helst. Under teatermasken jag bär är det egentligen jag som skulle behöva prata med någon.”

Alternativ till berättande

Hur kan vi hjälpa barn att berätta? Information Relation Barnets villkor

Verktyg Kontroll Ansvar

Motstånd Döljer Nya sätt

Fokus Barnets berättelse Vikten av relationer Kom tillbaka till sliden som sammanfattade allting i början igen och använd den för att sammanfatta de två fokusområdena. Det upprepar och tydliggör.

Våga Fråga!

marina.andersson@bris.se, 031-727 71 88 bris.se/brisakademin marina.andersson@bris.se, 031-727 71 88