15.10.2010Forslund/Lärcentret i Åbo1 Införande av obligatorisk plagiatgranskning och ibruktagnng av programvara för plagiatdetektion vid Åbo Akademi NU2010,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
Högskoleförberedelse
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter Augusti 2014 Tove Forslund, Lärcentret
Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret och enheten för kvalitetsutveckling.
Vad är plagiat och hur unviker man det?
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret
Plagiatgranskning av examensarbeten med Urkund
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för teknologie kandidatexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
Starka och svaga signaler om reformernas effekter MEDBORGAREN I REFORMBRUSET: Bedömning av reformerna och uppfattningar om framtiden SpråKon på Kommunmarknaden.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Plagiathantering vid ÅA
Åbo Akademi/Lärcentret i Åbo - Fänriksgatan Åbo1 Lärcentret i Åbo EduTechs och Lärcentrets samarbetsdag Tove Forslund, Lärcentret.
Inger Offesson Persson
- verktyg för att elektroniskt skicka in avklarade studieprestationer
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Introduktion i egenläraruppgiften
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Allmänt om ÅA praktik Totalt fördelas 393 månader (211 platser år 2004) mellan fakulteterna Fördelning fakultetsvis enligt följande HF 80 (35-40 platser,
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret.
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

Forslund/Lärcentret i Åbo1 Införande av obligatorisk plagiatgranskning och ibruktagnng av programvara för plagiatdetektion vid Åbo Akademi NU2010, Tove Forslund Lärcenterchef vid Lärcentret i Åbo/Åbo Akademi

Forslund/Lärcentret i Åbo2 I den här presentationen  Nuläget  Så här började det  Så här sker plagiatgranskning vid ÅA  Men hur kommer det att fortsätta?

Forslund/Lärcentret i Åbo3 Nuläget  Beslut av Åbo Akademis styrelse att alla examensarbeten skall plagiatgranskas med plagiatprogramvara fr.o.m och att programvaran Urkund används för detta (programvaran skaffas för ett år åt gången)  Direktiv för plagiathantering godkända av Akademins styrelse

Forslund/Lärcentret i Åbo4 Kvalitetsverktyg  Varför anser ÅA att det är bra med programvara för plagiatdetektion? –ur universitetets synvinkel: viktigt att kunna visa på att plagiat inte förekommer Kvalitetssäkring: ÅA bör för trovärdighetens skull kunna visa på system för plagiatkontroll –Programvara möjliggör systematisk plagiatkontroll –Programvara underlättar lärarens granskning –ur studentperspektiv: den stora majoriteten ärliga studeranden blir inte oskyldigt misstänkta för plagiat alla granskas på samma sätt (likabehandling) minskar risken för att studenternas uppsatser plagieras av andra

Forslund/Lärcentret i Åbo5 Direktiv för plagiathantering vid Åbo Akademi  Skiljer mellan ”oförsiktig användning” – ”plagiat” –Med oförsiktig användning avses en situation där studeranden oavsiktligt presenterar material framställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna för oförsiktig användning uppfylls ifall studeranden har missförstått arbetsuppgiften, om studerandens misstag klart beror på slarv eller studeranden uppenbart är okunnig i citerings- och annan referensteknik. –Med plagiat avses en situation där studeranden avsiktligt presenterar material framställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna för plagiat uppfylls ifall studeranden vet eller borde ha vetat att det återgivna materialet är utarbetat av en annan person eller underlåter att följa lärarens anvisningar för att undvika oförsiktig användning.  Behandling av misstänkta fall av plagiat: –Lärare/student prefekt rektor ( ÅA:s styrelse)

Processen för plagiathantering i grundutbildningen

Användningen av Urkund vid ÅA : Särskild uppmaning att testa programvaran januari-maj Från : obligatorisk plagiatgranskning av alla examensarbeten ”Top 5 användare”: (Lärare vid ämne: Totalt antal granskade arbeten) Lärare vid Språkcentret: 279 Lärare i marknadsföring: 136 Lärare i informationssystem: 128 Lärare i marknadsföring: 93 Lärare vid Språkcentret: 84 Inskickade arbeten till urkund

Forslund/Lärcentret i Åbo9 Så här började det

Forslund/Lärcentret i Åbo10 Plagiat  Dokumenterade plagiatfall vid ÅA : 6 varningar + 2 frikännanden av Rektor  Tidningsartikel i november 2008 om plagiering vid universitet och yrkeshögskolor i Finland citerades flitigt

Forslund/Lärcentret i Åbo11  Läsåret : Arbetsgrupp genomförde testning av programvaror för plagiatdetektion vid en fakultet –Arbetsgruppen föreslog: Process för plagiathantering Anskaffning av licenser för Urkund åt alla lärare Obligatorisk plagiatgranskning av alla examensarbeten  Juni 2008: kvalitetsenheten utarbetade direktiv för plagiathantering (inkl. processbeskrivning) – godkändes av ÅA:s styrelse  Hösten 2008: Förfrågan till ämnena om intresset för programvara för plagiatdetektion –19 ämnen (av ca 70, från 6 av 7 fakulteter) + språkcentret ville testa

Forslund/Lärcentret i Åbo12  Magisteravhandling jämförde programvaror för plagiatdetektion > underlag för val av programvara  Vårterminen 2009: Urkund skaffades; kvalitetsenheten, datacentralen och lärcentret genomförde testning av Urkund (programvarans tillförlitlighet och användarvänlighet, underlättades lärarens granskning)

Forslund/Lärcentret i Åbo13 Information och handledning för lärare och studenter  Under testningen våren 2009 –För lärarna: Allmänt e-postutskick åt lärarna Enkel egen användarguide för Urkund Korta informationsseminarier för lärarna a ca 1 h: hur fungerar Urkund –För studenterna: Information via de lärare som i sina kurser testade Urkund Allmänt e-postutskick åt studenterna senare på våren + infoseminarier för studenterna: varför testar ÅA programvara för plagiatdetektion (och hur fungerar den) Olycklig fördröjning?

Våra ”5 minutes of fame” – stort mediaintresse

Forslund/Lärcentret i Åbo15  Testningen: ca 70 lärare testade (ca 360 arbeten); 26 utvärderade  Projektgruppen beslöt föreslå anskaffning av Urkund + obligatorisk plagiatgranskning av examensarbeten  September 2009: ÅA:s styrelse beslöt om obligatorisk plagiatgranskning av alla examensarbeten med hjälp av programvara fr.o.m. 2010

Forslund/Lärcentret i Åbo16  Obligatorisk plagiatgranskning fr.o.m –Allmän information: Via ÅA:s tidskrift Allmänt e-postutskick till hela personalen och alla studerande Personalutbildning för personalen (på båda huvudcampus, på distans via webbkonferens, nätföreläsning) Integrerat i kurser –Läraren informerar studenterna samtidigt som de berättar att och hur de skickar in övnings- och examensarbeten för plagiatgranskning –Övningsuppgifter i studieorienterande nätkurser för åk 1 vid 8 av 12 institutioner, information för åk 1 i valfria studieteknikföreläsningar för övriga, information på obligatoriska kommunikationskurser Tydlig skriftlig information på svenska och engelska på webben –Och så lite mediauppmärksamhet igen... Information och handledning för lärare och studenter forts.

Forslund/Lärcentret i Åbo17 Så här genomförs plagiatgranskning vid ÅA

Så här gör läraren för att plagiatgranska examensarbeten vid ÅA:  0) Läraren bekantar sig med programvaran Urkund och direktiven för plagiathantering vid ÅA: Lärarens snabbguide för Urkund Direktiv för plagiathantering vid ÅA  1) Läraren skapar en mapp för resp. kurs i sitt Urkundkonto på webben (ger en kurskod) - valfritt moment  2) Läraren informerar studerandena om plagiatgranskningen och ger dem den epost-adress dit studerandena skall skicka sina övningsarbeten Material: Audiopresentation om plagiatgranskning vid ÅA (ca 20 min.) PowerPoint-presentation om plagiatgranskninen vid ÅA Stödmaterial åt studenterna (se även på engelska)

 3) Studeranden skickar in sitt övningsarbete per e-post till Urkund  4) Urkund jämför arbetet med andra dokument från olika källor  5) Analysen publiceras som i lärarens webbkorg i Urkund - läraren får ett mejl från Urkund inom ca ett dygn  6) Läraren går igenom analysen  7) Information åt studerandena om resultatet  8) Ingyg över att plagiatgranskningen av examensarbeten genomförts: Handledaren intygar att examensarbetet har genomgått plagiatgranskning med hjälp av Urkund och att arbetet inte innehåller plagiat genom att anteckna detta i utlåtandet, I examensarbetet eller på särskild blankett

Forslund/Lärcentret i Åbo20 Men hur kommer det att gå?

Forslund/Lärcentret i Åbo21 Upphovsrättsfråga  Under testningen våren 2009: skrivelse av Åbo Akademis Studentkår om att användningen av Urkund strider mot studenternas upphovsrätt  Åbo Akademis Studentkår och Åbo Akademi ombad upphovsrättsrådet vid Undervisnings- och kulturministeriet att utreda frågan –Upphovsrättsrådets svar inte lättolkat... –ÅA:s kompromissförslag till studentkåren slutresultatet?

Hur fungerar obligatorisk plagiatgranskning med programvara? PositivtNegativt Teknik Urkund enkelt att använda.Begränsningar i programvara: hanterar (förstås) inte översättningar, Admini- stration Beslut på ledningsnivå ger tydliga ramar. Ansvariga mellanchefer samarbetar smidigt och effektivt med tydlig arbetsfördelning. (För intyg över genomförd plagiatgranskning inte – ännu – enhetligt system). Hur göra om programvara inte kan användas för plagiatkontroll pga. det bryter mot studentens upphovsrätt? Lärandet Uppmärksammar lärare & studenter på vikten av referensteknik Risk för att stirra sig blind på Urkunds analysresultat som anger likhet i %. Hur bedöma vad som egentligen är plagiat och vad inte (ex. ”tillräcklig” omskrivning)? Åsikter Lärarna står definitivt på ”studentens sida”, vill inte tolka som plagiat utan helst som oförsiktig användning. Lärarna: ”Igen en ny programvara att ta i bruk”. Studenter: ”Bryter mot studentens upphovsrätt”