URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Advertisements

Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Text och bild från wikipedia
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
En presentation av projektet
Nationellt prov Sv1.
En övning i att formulera sig matematiskt
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Föräldramöte
1 Välkomna till föräldramötet läsåret År 2.
Välkomna till föräldramötet läsåret
Mental träning Mål & Motivation
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
Välkomna.
Text och bild från wikipedia
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Stora additionstabellen
UPPSTÄLLNINGAR Tobias Larsson Gumaeliusskolan.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber.
Den individuella utvecklingsplanen
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
Föräldraråd
Hovstaskolans styrdokument
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Cirkelträning, söndag Uppvärmning 45 sek hopprep
Beräkna en ekvation (metod 1)
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
PROEFF ”Projekt för energieffektivisering i skånska företag genom tillsyn och rådgivning” GRUNDUTBILDNING -Energieffektivisering och energitillsyn 20 mars.
Mer om tal MatteDirekt 6B.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber Procentplattor.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Matematik A - Introduktion
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
ARITMETIK – OM TAL.
Min praodag på dagiset Kotten. Förmiddan  ställde frågor  Byggde lego med Felicia  gick ut  Fanns 8 barn på stora  När vi kom ut åt frukt.
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
Välkomna till klass 3!.
Mot -eller välj era mål och gör något! Dagens uppdrag! -Den egna skolans konkreta åtgärdsförslag.
Att vara professionell
Skolelevers drogvanor
Rubinen Åk 9 Välkomna !. Speciellt schema denna vecka  Tisdag-Torsdag  Fredag/ Lektioner enligt ordinarie schema  Välkommen tillbaka ÅK.
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Mer om tal MatteDirekt 6B.
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 6 Mahmud Al Hakim
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
En övning i att formulera sig matematiskt
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
X Matte-Doobidoo Kap 1.
Lektion om samband.
5A - LÄXOR v.11 Vad händer vecka 11? Vad händer längre fram?
GRNMATB - KAP 1 DE FYRA RÄKNESÄTTEN.
Y 1.5 Potenser 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 = 35 Vad är en potens?
Prioriterings regler Matematik 1a.
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
GRNMATC – KAP 4 BRÅK.
Z 1.7 Kvadrater och kvadratrötter
Presentationens avskrift:

URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu Eleven ska börja i åk 6 eller 9 Eleven är godkänd i övriga ämnen, men har en dipp i matte Eleven är motiverad att göra något åt matten Eleven förbinder sig att under läsåret träna extra en gång i veckan efter ordinarie skoltid

Forskningsförankring MTM ”Learning Study Light” Framgångsfaktorer

MTM = Mental Träning i Matematik BAKGRUND ”Icke lärande” elever (Dweck, 2000) Tydlig koppling mellan skolans och idrottens värld, Way to Go Coach (Smith & Smoll, 2002), Idrottspsykologi (Hassmén, Hassmén & Plate, 2003) m fl MÅLSÄTTNING Göra eleverna medvetna om problemen Ge dem verktyg att bemästra stress Förändra elevens självbild

HUR? Konkret matematikträning Tydliga mål och feedback MTM UmeMatte.nu

DIRECT INSTRUCTION Adams & Engelman, 1996    Tydliga mål ”Hook” Formativt arbetssätt ”Exit question” Repetition

TYDLIGA MÅL 29/9 Målprotokoll åk 6 Taluppfattning 1 Positionssystemet   2 Bråk 3 Decimaltal 4 Procent 5 Överslagsräkning/rimlighet Addition och subtraktion 6 Huvudräkning addition  29/9 7 Huvudräkning subtraktion 8 Skriftlig addition 9 Skriftlig subtraktion 10 Miniräknare AoS 11 Terminologi AoS Multiplikation och division 12 Tabellerna 1, 2, 5 och 10 13 Tabellerna 14 Skriftlig multiplikation 15 Kort division

DAGENS TRÄNINGSPASS Uppvärmning 14.45 Uppskattningsuppgift Dagens mål - Huvudräkning, addition - Skriftlig addition Övningar 15.00 2-gruppsarbete (ca 30 min på varje station) med sammanfattning och måluppfyllelse 16.00 Frukt i Bagdad och en kittlare 16.10 MTM Nedvarvning 16.30 Sammanfattning Utvärdering 16.45 Slut för idag

SAMMANFATTNING Forskningslitteratur – bl a Hattie, Skolverkets kunskapsöversikt Utvecklingsarbetet av MTM Reflekterande arbetssätt – ”Learning Study Light” Tydliga mål och tät feedback