URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu Eleven ska börja i åk 6 eller 9 Eleven är godkänd i övriga ämnen, men har en dipp i matte Eleven är motiverad att göra något åt matten Eleven förbinder sig att under läsåret träna extra en gång i veckan efter ordinarie skoltid
Forskningsförankring MTM ”Learning Study Light” Framgångsfaktorer
MTM = Mental Träning i Matematik BAKGRUND ”Icke lärande” elever (Dweck, 2000) Tydlig koppling mellan skolans och idrottens värld, Way to Go Coach (Smith & Smoll, 2002), Idrottspsykologi (Hassmén, Hassmén & Plate, 2003) m fl MÅLSÄTTNING Göra eleverna medvetna om problemen Ge dem verktyg att bemästra stress Förändra elevens självbild
HUR? Konkret matematikträning Tydliga mål och feedback MTM UmeMatte.nu
DIRECT INSTRUCTION Adams & Engelman, 1996 Tydliga mål ”Hook” Formativt arbetssätt ”Exit question” Repetition
TYDLIGA MÅL 29/9 Målprotokoll åk 6 Taluppfattning 1 Positionssystemet 2 Bråk 3 Decimaltal 4 Procent 5 Överslagsräkning/rimlighet Addition och subtraktion 6 Huvudräkning addition 29/9 7 Huvudräkning subtraktion 8 Skriftlig addition 9 Skriftlig subtraktion 10 Miniräknare AoS 11 Terminologi AoS Multiplikation och division 12 Tabellerna 1, 2, 5 och 10 13 Tabellerna 14 Skriftlig multiplikation 15 Kort division
DAGENS TRÄNINGSPASS Uppvärmning 14.45 Uppskattningsuppgift Dagens mål - Huvudräkning, addition - Skriftlig addition Övningar 15.00 2-gruppsarbete (ca 30 min på varje station) med sammanfattning och måluppfyllelse 16.00 Frukt i Bagdad och en kittlare 16.10 MTM Nedvarvning 16.30 Sammanfattning Utvärdering 16.45 Slut för idag
SAMMANFATTNING Forskningslitteratur – bl a Hattie, Skolverkets kunskapsöversikt Utvecklingsarbetet av MTM Reflekterande arbetssätt – ”Learning Study Light” Tydliga mål och tät feedback