Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
Advertisements

Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Tove Forslund
Gymnasiearbetet p..
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
Att studera hos Liber Hermods.
2006 Adobe Systems Incorporated. All Rights Reserved. 1 Komma igång med Adobe Presenter ver.7 (Adobes guide med tillägg av Tove Forslund, Lärcentret )
Utveckla din Praktiska IT
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Moodle, forts.kurs del 1-2 Oktober 2012
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Medieteknik.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Kompetensutveckling Med PIM
Lokal Pedagogisk Planering
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2008 Tove Forslund
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Praktisk nätpedagogik del 1: Kursuppläggning och examination på nätet
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Avslutande seminarium för nätkursprojekt Tove Forslund, Lärcentret
Välkommen till Åbo Akademi
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Lärcentret i Åbo Planering av nätundervisning
Upplägget av delkursen massmedia:
1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Info om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
1 Lärcentret i Åbo Praktisk nätpedagogik del 1: Planering av nätundervisning Ope.fi-utbildning Tove Forslund
Åbo Akademi/Lärcentret i Åbo - Fänriksgatan Åbo1 Lärcentret i Åbo EduTechs och Lärcentrets samarbetsdag Tove Forslund, Lärcentret.
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Praktisk nätpedagogik: Planering av och handledning på nätstödda kurser Tove Forslund Lärcentret
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Projekt i Projektledningskursen och Introduktion till Projektbaserad produktutveckling (“IPP-kursen”
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Multimedia och Pedagogik
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
Planering av digital undervisning
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund

2

3

4 Ansökningar våren 2007 Följande kurser beviljades finansiering: 1. HF/Folkloristik (totalt 10 sp) ( två kurser på ämnesnivå enligt ämnets val, en månads lön) 2. TF/ Kyrkohistoria: Kyrkliga ledare i deras sociokulturella kontext 10 sp 3. MNF/Fysik 6/7 sp (en kurs enligt ämnets val) 4. ESF/PM Nationalekonomi: Den globala ekonomin 5 sp 5. CSK/Kommunikation för ESF/PK 5 sp Följande beviljades - i detta skede - INTE finansiering: 6. HF/Konsumtionshistoria 10 sp 7. ESF/EM Internat. marknadsföring Brand Management 5 sp 8. TF/ Biblisk hebreiska 10 sp 9. TkF/Informationsbehandling: Software Quality 5 sp 10. ESF/PM Offentlig förvaltning: Budgetering och Redovisning 10 sp 11. ESF/PM Sociologi: Socialt kapital 5 sp 12. Historia/Nationalism, Fysik/andra kursen, Folkloristik/tredje kursen, uppdatering av sociologi och internat.marknadsföring, mag.program i historia.

5 Utgångspunkter Behov av nätkurs > kursen ges flera gånger Ämnet får nyttjanderätt (inkl. rätt att göra behövliga modifieringar) > Upphovsrättsavtal upphovsratt.htm upphovsratt.htm Finansiering: –För produktion av nätversion av kursen (innehållsplanering av ny kurs finansieras av enheten själv) –Utbetalning av lön: Huvudprincipen: i efterskott mot timrapport Tidtabell för projektet –Kursen bör vara klar inom 2007

6 Tidtabell Start på utvecklingsarbetet Kursplanen klar i någon form Val av innehåll, material, övningsuppgifter, medium för förverkligande Strukturering i Moodle Produktion av nätföreläsningar, målbeskrivningar, instruktioner för övningsuppgifter Klar för genomgång av ped.handledaren och kollega/examinator minst 2 veckor före kursstart Kursstart

7 Tillgänglig teknik, bl.a. Moodle – kursens ’ryggrad’ Adobe ConnectPro – för handledning Adobe Presenter – för nätföreläsningar

8 Stöd för Moodle Administrator och hjälp i tekniska frågor: –Mikael Ekblom, tfn Grunda kurs: –mejla Mikael Ekblom och ange vilken plattform det gäller samt namn på och e-postadress till dem som bör ha instruktörsrättigheter till kursen, fakultet, ämne, kursnamn, termin+år när kursen skall Användarguider för kursproducenter, handledare och studerande på – Korta kurser –öppna kurser –kurser vid den egna enheten

9 Stöd för desktopvideokonferens Adobe Connect Pro möjliggör muntlig kommunikation i realtid, dvs. deltagare och lärare måste vara närvarande på samma tid, men behöver inte vara på samma plats utan kan delta från sin egen dator varifrån som helst –Användarguide (1 sida) för dem som sammankallar till videokonferens –Användarguide (1 sida) för deltagare i videokonferens –ConnectPros egen mer omfattande användarguide användarnamn till ConnectPro (mejla Stödperson Dan Holm, DC, tfn 4379 epostlista för gemensam problemlösning:

10 Stöd för Adobe Presenter – för produktion av nätföreläsningar Ljud till PowerPoint (+ sjävlrättande test för aktivering) Tilläggsdel till PowerPoint, behövs –nedladdad programvara (närstödaren hjälper) –användarnamn till ConnectPro (mejla –hörlurar med mikrofon Övriga former av nätföreläsningar –Bandad videofil –Windows Movie Maker, enkel produktion av film –MS Producer för kombination av ljud/video + ppt

11 Flash för animerade figurer, modeller Beställ produktioner från Lärcentret: Maria Sundström, FC, tfn 3125,

12 PlaneringProduktionStartGenomförandeAvslutning Förberedelse av yttre ramar Produktion av kursmaterial Handbok för material- produktion Anmälan och antagning av studerande till kurs Introduktion av studerande i inlärningsmiljön Kursavslutning och kursutvärdering Pedagogisk planering Planering av aktivering av studerande Införande av deltagare på kursen Ev. närstudier MedievalPlanering av handledning och feedback Test av utrymmen, utrustning och programvara HandledningDokumentation, uppdatering och vidareutveckling Information om kursen Inlärningsmiljö och layout Användarnamn åt deltagarna Examination Utvärdering och testning av kursen Kursstart Handbok för nätkursutveckling

13 Översikt av kursen + arbetsbelastning för studerande och lärare

14 Planeringsunderlag

15 Planering Planerings- blankett ProduktionPubliceringGenomförandeAvslutning Produktionshjälp år 2006 Idégenerering och målsättningar Exempel på ljud- och video- produktioner Produktion Tillgänglig utrustning och programvara Användar- guider och stödmaterial Adobe Presenter Publicering på nätet Handledning åt användarna Utvärdering av materialet Manuskript och resursplanering TestningProgramvara för användarna Uppdatering och underhåll UpphovsrättUtvärdering av arbetsprocessen Handbok för produktion av digitalt undervisningsmaterial

16 Planering Förbered else av yttre ramar för kursen Pedagogisk planering Medieval Information om kursen Utgångspunkt för kursen / Kursens synopsis –Målsättningen med virtualiseringen? –Analys av deltagarna

17 Planering Förberedelse av yttre ramar för kursen Peda- gogisk planering Medieval Information om kursen Beskrivning av inlärningsprocessen hjälper studerande att se kursen som helhet att se vilka arbetsskeden som ingår i kursen att se vilket stöd han/hon får att uppskatta arbetsmängden att se kursen som en del av helhet/övriga studier –Konkreta målsättningar, vilka kunskaper och färdigheter skall studerande få –Via vilka arbetsskeden, uppgifter, arbetssätt och med vilken tidtabell går studerande framåt –Hur, när och av vem handleds den studerande på nätet –Hur och när bedöms den studerandes lärande, vem bedömer och ger feedback, vilka bedömningskriterier används

18 Personalutbildning Se Lärcentrets kurskatalog Notera speciellt: Moodle-kurser –10 & 11.4, 18 & 20.4, 27.5, 9.5 kl Kursuppläggning, aktivering och handledning på nätet –25.4 kl , 7.5 & 10.5 kl Minikonferens om nätkursutveckling 4.5 kl

19 Deltagande i ope.fi-kurserExempel på produktionerUtvärdering av de egna färdigheterna Kursmodul 1. Att komma igång med nätkurser/Kursplanering Uppläggning av nätkurser Aktivering och examination på nätet Handledning på nätkurser Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 2. Innehållsproduktion Användningen av Blackboard eller Moodle Webbdesign, textbehandling och presentationsprogram. Informationssökning och källkritik Upphovsrätt Produktion av ljud-, bild- och videomaterial för undervisningen Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 3. Att genomföra kurser Pedagogiska metoder och angreppssätt (PBL, samarbetsinlärning, kollaborativt lärande, inlärningsstilar mm) Videokonferens Nätkommunikation Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Exempel på användningen av olika tekniker i undervisningen eller annan virtualiseringsverksamhet -kurs gjord i Blackboard eller Moodle -digitalt undervisningsmaterial -artikel, undervisningsmaterial eller motsvarande om IT i undervisningen -plan för nätkurs eller tillämpning av pedagogisk metod i nätkurs eller produktion av nätundervisningsmaterial -dokumentation av handledning på nätkurs -o.dyl. Kartläggning av färdigheterna (undersökningen tillgänglig på kartlaggning/) kartlaggning/ Rapport som innehåller: -datum för genomförd kartläggning av färdigheterna -reflektion över vad du fått ut av de för dig viktigaste ope.fi-kurserna du deltagit i -pedagogisk grundsyn -beskrivning av hur du använder eller kunde använda IT i undervisningen -dina utvecklingsbehov vad gäller användningen av IT i undervisningen Omfattning: För varje sp krävs deltagande i 12 h närstudier. I portfolion bör finnas kurser från alla tre kursmoduler ovan (Kursplanering, Innehållsproduktion, Att genomföra kurser). Omfattning: För varje sp krävs tillämpningar av två-tre tekniker, programvara eller motsvarande. Omfattning: Rapporten bör omfatta ca en sida (ca 500 ord). Ope.fi-portfolio 2-10 sp pu/portfolio/

20 Individuell handledning Epost, telefon, träffar Kursupplägg och pedagogisk planering > Tove Forslund Moodle och Blackboard > Mikael Ekblom Flash-produktioner > Maria Sundström Nätföreläsningar > Kenneth Sjölund och Maria Sundström ConnectPro > Dan Holm