Distribuerade VR-spel Vad är distribuerade spel?Vad är distribuerade spel? Vad är VR-spel?Vad är VR-spel?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
OLA Det tävlingsadministrativa systemet Javaapplikation Klient-Server
Advertisements

Användning av peer-to-peer tekniker för strömmande media
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
30 juni UC enligt TeliaSonera. 30 juni Tony K Andersson Business Management TeliaSonera Business Services.
Maria Kihl och Jens A Andersson Kapitel 9: Applikationer.
Föreningen för Förvaltningsinformation
3D/Fotoarmband – Säkerhet och Marknadsföring
”Ett sätt att distribuera Business Objects via webben”
Så skapar du en spänstigare It-infrastruktur! Per Bergman, IT-arkitekt
Ali Ghodsi Global Computing Ali Ghodsi –Swedish Institute of Computer Science (SICS) Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
Datornätverk A – lektion 2
Trådlös (o)säkerhet Vanliga missuppfattningar Det krävs dyr utrustning Vi har inte trådlös access Vi är säkra för vi använder kryptering Vi är säkra för.
Connecting to the Network
Network Addressing (Nätverksadressering)
Connecting To The Network (Nätverksanslutningar) Communicating On A LAN (Kommunikation i ett LAN)
Examensarbete En central telefonitjänst för talaradaption med lagring och nedladdning till olika applikationer.
e-Learning standarder och specifikationer
Exchange 2010 Martin Lidholm –
MOM - HUR DU FÅR FULL KONTROLL MED PROAKTIV ÖVERVAKNING Nicklas Axelsson Konsult Qbranch.
Distribuerade system & Realtidssystem. Realtidssystem Distribuerade system Problem.
Distribuerade system & Realtids system Erik Löthman Henrik Jacobsson Johan Byggnings Kristoffer Hellstrand Rohith Menon.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
Modern och expansiv verksamhet – alltid i framkant Tre affärsområden Stark lokal förankring – Två kontor i Kalmar län Skandinavien som arbetsområde – Stor.
1 Windows Azure Mikael ÖstbergTorkel Ödegaard. 2.
Lektion 3 Mahmud Al Hakim
Utveckling körsimulator med CarSim på LTU. Bakgrund. Att bygga upp en körsimulator inom CASTT projektet för att stödja biltestnings branchen i övre norrland.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Network Addressing Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
IT för personligt arbete F9 Datalogi, en sammanfattning DSV Peter Mozelius.
A Beginner's Guide to SharePoint 2013 REST API [Rest/Odata/Json]
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Operating Systems Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Presentationsöversikt Syfte med presentationen: Ge en första introduktion till nyheterna i Windows Vista Målgrupp: TDMs i små till stora organisationer.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
UDP Pålitlig byteström TCP
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Enheten för IT och media Per Wising & Roland Fredriksson 10 april 2003 Rörlig bild på webben.
REALTIDS ACTIONSPEL MED NÄTVERK Torbjörn Söderberg Marcus Matèrn.
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
REALTIDS ACTIONSPEL MED NÄTVERK Torbjörn Söderberg Marcus Matèrn.
Network Services (Nätverkstjänster) Client/Servers And Their Interaction (Client/Server och deras interaktion)
Strukturerade Peer-to-Peer System Ali Ghodsi Swedish Institute of Computer Science (SICS) Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
1 Windows Azure Mikael ÖstbergTorkel Ödegaard. 2 Äshur Ashore Azzuure.
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord ” Oavsett om du tror att du kan, eller om du tror att du inte kan, har du helt rätt. ” -
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)‏
6558/G558 DATAKOMMUNIKATION Jan Westerholm hösten 2005 / andra perioden.
Connecting To The Network (Nätverksanslutningar) Building The Distribution Layer (Bygga Distributionslagret)
Windows Server Agenda Hanterbarhet  Server Manager  Powershell Säkerhet  Server Core  Brandväggen och Ipsec Prestandaförbättringar  Virtualisering.
OPERATIVSYSTEM OCH PRAKTISK LINUX Föreläsning 10 – Vecka INNEHÅLL  Säkra nätverksförbindelser  SSH (Secure Shell)  SSL (Secure Sockets Layer)
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Public Thomas Mejtoft Residential gateway som enabler för ASP tjänster i hemmet.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
REALTIDS ACTIONSPEL MED NÄTVERK Torbjörn Söderberg Marcus Matèrn.
William Sandqvist Distributed Computing Client – Server. En skrivarserver kan vara ett exempel på en Client-Server arkitektur. S Burd, Systems.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
SMART – Stability Metrics for Ad hoc Routing. Presentera för vilka vi gjort jobbet för, handledare osv.
Software + Services Robert Folkesson
Mikael Fryksten.  Arbetar som säkerhetskonsult på NSEC  Specialiserad på skadlig kod och intrångsskydd.  Jobbar även med Incidenthantering och övergripande.
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Connecting To The Network (Nätverksanslutningar) Principles Of Communication (Kommunikationsprinciper)
Vetenskapsrådet, 18 april 2007 EUSCEA - ett europeiskt nätverk för festivaler Jan Riise European Science Events Association Wien · Göteborg.
Min Dröm App En App Fyra servrar. Skapar en säker bro tillsammans!
OPC lösningar Softing har även produkter för OPC:
Internet Historia: 1964 Kommunikationsystem för försvaret (USA)
Handboll A flick - 01 Planering
Användning av peer-to-peer tekniker för strömmande media
Händelser i ActionScript
RMI Av: Josefina & Sarah DS04.
Nätverkskommunikation
Whoami Christoffer Claesson Blogs at:
Presentationens avskrift:

Distribuerade VR-spel Vad är distribuerade spel?Vad är distribuerade spel? Vad är VR-spel?Vad är VR-spel?

Historik MUD (Multi-User Dimension)MUD (Multi-User Dimension) ForskningForskning Militära simulatorer, SIMNETMilitära simulatorer, SIMNET Enklare flygsimulatorerEnklare flygsimulatorer Doom, Quake m.fl.Doom, Quake m.fl.

Design av distribuerade VR-miljöer KompatibilitetKompatibilitet BandbreddBandbredd Distribuerad interaktionDistribuerad interaktion

Kommunikation Centraliserad modellCentraliserad modell –Begränsad antal deltagare Distribuerad modellDistribuerad modell –Stor meddelande trafik

Kommunikationstyper 2 spelare på ett LAN2 spelare på ett LAN Client-serverClient-server Client-server med multipla servrarClient-server med multipla servrar Peer-to-peerPeer-to-peer

2 spelare på ett LAN Spelare 1 LAN

Client-Server Server Spelare 1Spelare 2Spelare 3 Kommunikationsvägar

Client-Server med multipla servrar Spelare 2,1Spelare 2,2 Spelare 1,1Spelare 1,2 Spelare 3,1Spelare 3,2 Server 2 Server 3 Server 1

Peer-to-Peer Spelare 1 LAN Spelare 2Spelare n …

Kommunikation Nätverksfördröjning (latency)Nätverksfördröjning (latency) DatahanteringDatahantering SocketsSockets BroadcastingBroadcasting MulticastingMulticasting Hantering av delat tillståndHantering av delat tillstånd Minimering av paketenMinimering av paketen

Broadcast & Multicast RadiosändningRadiosändning TidningsdistributionTidningsdistribution

Hantering av delat tillstånd FilarkivFilarkiv Frequent state regenerationFrequent state regeneration Dead-reckoningDead-reckoning KollisionsdetekteringKollisionsdetektering

Protokoll för VR-miljö Den akademiskaDen akademiska –DIVE - Distributed Interactive Virtual Environment Den militära Den militära –DIS - Distributed Interactive Simulation Ad-hocAd-hoc –Nätverk spel

Arkitektur Object-event arkitekturObject-event arkitektur Autonoma simuleringsnoderAutonoma simuleringsnoder Dead reckoningDead reckoning Dynamisk databas (DIVE)Dynamisk databas (DIVE)

Vilken information behövs? ID (unikt nummer)ID (unikt nummer) TypTyp VärldskoordinaterVärldskoordinater Rotationsmatris (orientering)Rotationsmatris (orientering) Utseende/färgUtseende/färg StatusStatus HastighetsvektorHastighetsvektor

Exempel: Quake 3 Arena

Exempel 2: Q3A

Spelidéer Shoot’em upShoot’em up MissionMission ProblemlösningProblemlösning SamarbeteSamarbete Rollspel/InteraktionRollspel/Interaktion Träning (simulatorer)Träning (simulatorer)