IAM NetInfo Information Stödprocesser Rollhantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Nyttorealisering på 10 min
Samordnad vårdplanering
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Aktuellt på LU -Ny Förvaltningschef, Susanne Kristensson -Förslag på ny delegationsordning ute på remiss. -IT en del av området infrastruktur -Rektor delegerar.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
Folktandvården Norrland
Dataföreningen i Sverige
Auktorisering & grupphantering Ett SUNET Inkubator projekt 1.
Identitetshantering i praktiken
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Lantmäteriets informationsförsäljning
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Att komma igång Checklistor och tips.
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Barnhälsodataprojektet Skånepilot – mål enligt uppdragsbeskrivning  Kartlägga nuvarande - informationsutbyte mellan BHV och SHV  Kartlägga behovet av.
Christer Bark och Martin Hardenberger Sjukhusläkaren 1 maj, 2012.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Sveriges riksbank IAM Identity Access management
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ny process för hantering av litteraturlistor
NetInfo Planerade – pågående aktiviteter Utveckling LU webb LU-webb, mål, inriktning och roll Webbarbetet, organisation och kvalitetssäkring.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Kartläggning av inköpsprocessen
KIV KIV är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en enhetlig informationsmängd.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
LU Desktop.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
GigaLUNET Presentation NETINFO 23/ Jens Andersson, LDC (Telekomm) Informationsansvarig.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
September 2005, bild 1 Lunds universitets egen IT-leverantör.
Ny mailtjänst vid LU Agenda –Nuvarande situation –Projektets mål –Framtida mål mars 2008, bild 1.
NetInfo L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Verksamhet 2008: ca 6 miljarder SEK ca 1/3 utbildning och 2/3 forskning Sveriges.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Introduktion till The Rational IT Model
Samspelet mellan NyA och Ladok - Webbutbildning Linda Strand Lundberg från Ladok3-projektet Charlotta Beijron och Amer Chuhan från UHR.
Etablering och hantering av personer i nya Ladok
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Lathund-Ladok-97-Rapporter i Uppföljning
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Effekterna i SWAMID av Dataskyddsförordningen
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

IAM NetInfo 2012-11-29 Information Stödprocesser Rollhantering Person Organisation Stödprocesser Rutinbeskrivningar Arbetsflöde Rollhantering Behörigheter Målgrupper Verktygsstöd Användare IT-tjänster

IAM- Identity & Access Management Identitetshantering (Identity Management) är ett begrepp som används för att beskriva hur man hanterar digitala identiteter i organisationens olika IT-system. Området omnämns vanligen även tillsammans med behörighetshantering (Access Management) som är begrepp för hur digitala identiteter används för att ge åtkomst till olika IT-relaterade tjänster. Något som kan vara alltifrån ett IT-system till en lokal via sitt passerkort.

Tidsplan IAM 2012-01 – 2013-12 FAS 1 Verksamhetsbehov FAS 2 Teknisk lösning och införande Jan Maj Förberda projektet Jan-13 Dec-13

Ett av våra mål i Fas 1… En kravspecifikation med funktionella respektive icke-funktionella krav som ska ligga till grund för en upphandling av en teknisk miljö för Bas-IT-tjänst LU-konto

Genomförda aktiviteter Workshop Maj-September 2012 (ca 120 personer har deltagit) - Workshop 1 och 2 Katalogansvariga - Workshop 3 Inriktning studentkonto - Workshop 4 och 5 Tekniker - Workshop 6 Inriktning anställdkonto + övriga konto - Workshop 7 SamIT - Workshop 8 Operativa ledningsgruppen - Workshop 9 LU-kortet - Workshop 10 Teknik, med hänsyn till befintlig infrastruktur - Workshop 11 Organisation Verifiering med nyckelpersoner utanför gruppen Kategorier Arbetsflöden Nuläge och Målläge Källssystem

Projektstatus En del av som kommit fram ur Workshop Kvalitetssäkring av information, undvika inmatning i flera system Rapporter för tilldelade behörigheter Stöd för tilldelning, förändring samt avslut av behörigheter för anställda/studenter genom delvis automatiserade processer Uppbyggnad och stöd för ett unikt ID som ej är beroende av ett svenska personnummer Händelsestyrd identitetslösning för snabbare ledtider Samordnad hantering av titel från Primula med möjlighet att addera på ett fritextfält gärna med engelsk översättning Stöd för tilldelning, förändring samt avslut av behörigheter för gäster Tillhandahålla en möjlighet att skapa enklare konton för tex gästföreläsare delegerat ut i verksamhet för att slippa ett beroende till katalogansvariga. Möjligt att registrera flera olika kategorier, idag finns bara anställd/Student/Temp user

Kategorier Arbetsflöden är framtagna för följande kategorier Anställd Timanställd Stipendiat Långvarig Gäst Emeriti Tidigare anställd Student Doktorand Alumni Biblioteksbesökare Besökare

Arbetsflöden Gemensamma Arbetsflöden, med tydliga arbetsmoment och systemkopplingar dokumenterade, ska kunna möjliggöra automatisering och effektivisering Anställd börjar

Källsystem Källsystem är det system som lagrar den per definition korrekta versionen av den aktuella informationen. All ändring av felaktigheter kring informationen skall alltid ske i respektive källsystem. System kan distribuera vidare utökad information och anses då vara nytt källsystem för den totala informationsmängden men ej för den fristående ursprungliga informationen. System bör endast i undantagsfall distribuera vidare modifierad information som härstammar ifrån ett annat källsystem men får i detta fall betraktas som källsystem för informationen.

Källsystem Primula LADOK Orfi Stipendiesystem (nyutvecklat) Nettools

Pågående aktiviteter. Systeminventering LDC/LU (tekniska krav) Förankrar kravspec i styrgrupp Återkoppling och presentation av kravspec till referensgrupper. Färdigställa och besluta om kravspec inför upphandling.

IAM Information Stödprocesser Rollhantering Verktygsstöd Person Organisation Stödprocesser Rutinbeskrivningar Arbetsflöde Rollhantering Behörigheter Målgrupper Verktygsstöd Användare IT-tjänster

Bakgrund Det finns en katalogtjänst idag bestående av ett egenutvecklat webgränssnitt samt en LDAP-miljö och en Active Directory-miljö som innehåller universitets ca 6 000 anställda och ca 46 000 aktiva studenter samt externa personer med anknytning till universitetet. Det finns ett tydligt verksamhetsbehov inom organisationen att komplettera och kvalitetssäkra informationen som finns idag både för anställda och studenter samt att etablera gemensamma processer för hantering av informationen. Det saknas en hantering som motsvarar verksamhetens behov av att knyta roller till individer för att på detta per automatik tilldela individer korrekta behörigheter baserat på vilken roll de har respektive se till att de finns med i rätt utsökningar när man t ex vill nå användare med specifika arbetsuppgifter. Det mest belysande exemplet är att i den befintlig tekniska lösningen kan man endast registrera tre huvudtyper av individer, anställda, studenter och temporära identiteter.

Syfte Projektet ska dokumentera verksamhetens kravbild för Bas-IT- tjänst LU-konto och därefter implementera en teknisk infrastruktur som tydligt stödjer denna kravbild och ger tillgång till person- och organisationsinformation med hög kvalitet.

Sammanfattning Lunds universitet ska införa en ny identitetshanteringstjänst för att effektivisera och underlätta identitets- och behörighetshantering och stödja kringliggande IT-tjänster för anställda och studenter.   Detta projekt ska genomföra en strukturerad behovsinventering och utifrån verksamhetens önskemål skapa en kravspecifikation. Denna kravspecifikation tillsammans med universitetsgemensamma rutinbeskrivningar inom området ska utgöra grunden för att införa en teknisk infrastruktur som realiserar Bas-IT-tjänst LU-konto, dvs en utökad ersättare till dagens Lucat. En utökning av den lagrade informationen för både anställda och studenter tillsammans med införande av rutiner för att möjliggöra en högre kvalitetsnivå på den lagrade informationen samt införandet av ett ändamålsenligt verktygsstöd ska minska behovet av lokala katalogtjänster. Genom att ansluta fler IT-tjänster till ett gemensamt nav ska administrationen av behörighet till IT-tjänster förenklas. Det ska bli möjligt att via rapporter få tydligare överblick över både organisationen och enskilda individer än idag, presentera information för riktade målgrupper och få överblick och information om vilka IT-tjänster resp individ har tillgång till samt att aktivt bearbeta den presenterade informationen.