Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTIONER.
Advertisements

1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Prevent honor related norms, traditions, violence and crime.
En Dag i Ramadan Ramadan
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Svenska som andraspråk
Kroksbäcksskolan.
Pronomen.
Svensk pluralbildning
Luncha & lär! Perfekt particip.
adjektiv och substantiv
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
PowerPoint Bildspel med ljud. Klicka för nästa bild.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Vad har du gjort idag, Riitta?
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag.
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
Dom, de eller dem? Förklaring.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Vintern kall och grå Sitter och fryser så, så Djuren sover då
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
” kommer att, Tänker eller ska”?
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Svenska – kurs 1 Internationella studenter
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Huvudsatser och bisatser
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Preteritum, perfecto simple
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
De eller dem, det är frågan?
Substantiv plural.
Den magiska dörren.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
DU GAMLA, DU FRIA Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord, du tysta , du glädjerika sköna! Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord, din sol, din himmel, dina.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
SPARKVIPA.
Det va en gång en katt och hund del 1
Vem är jag, Vem är du?.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordföljd.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Substantiv / Nouns. EN eller ETT?  70-80% are EN-words Simplified rules (1): EN-words end in –R in plural  -OR (1), -AR (2), -ER (3) 1.EN-words ending.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
Bengt-Olof, Jennie och Lotta
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
pro = before in time, place, order etc
SUBSTANTIV Obestämd form (indefinite) Singular och plural (numerus)
Verb Texterna 1.2, 1.3.
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari. Det är mulet och grått ute. Det snöar och är och ganska kallt. Här inne är det varmt och skönt. Vi studerar svenska. Det är svårt ibland, men roligt. Department of Swedish Language and Multilingualism

Lektion 4 During lesson 4 we are going to practice: How to say you’re sorry How to describe things Definite forms of nouns – the plural Verbs - imperative Small talk Department of Swedish Language and Multilingualism 2

Förlåt! / Ursäkta! Förlåt! Ursäkta! Hoppsan! Förlåt mig! Ursäkta mig! Department of Swedish Language and Multilingualism 3 3

Bestämd form – definite form en student en lärare en klass en skola ett universitet ett bibliotek ett språk ett ämne studenten läraren klassen skolan universitetet biblioteket språket ämnet Department of Swedish Language and Multilingualism 4

Plural ett språk ett universitet ett år en skola en läxa en fråga en student en familj en idé många språk flera universitet 25 år skolor läxor frågor studenter familjer idéer Department of Swedish Language and Multilingualism

Rules for pluralizing nouns – summary Nouns Plural- Example ending EN-nouns ending in –a +or en blomma två blommor EN-nouns ending in –e en pojke två pojkar or –ing +ar en tidning två tidningar En-nouns with stress en telefon två telefoner on the last syllable or ending in –het +er en myndighet två myndigheter EN-nouns ending in –are - en lärare två lärare or -ande - en studerande två studerande Department of Swedish Language and Multilingualism

Rules for pluralizing nouns – summary Nouns Plural- Example ending ETT-nouns ending in a consonant - ett hus två hus Ett-nouns ending in a stressed vowel +er ett konditori två konditorier Ett-nouns ending in an unstressed vowel +n ett trauma två trauman Department of Swedish Language and Multilingualism

Pluralövning 1 ett språk ett namn språk namn en adress en fråga frågor ett svar svar ett namn namn en adress adresser ett år år en fabrik fabriker Department of Swedish Language and Multilingualism 8

Pluralövning - 2 en student studenter ett universitet en övning en film filmer ett program program en övning övningar ett intresse intressen ett ämne ämnen Department of Swedish Language and Multilingualism 9

Bestämd form – definite form en student en lärare en klass en skola ett universitet ett bibliotek ett språk ett ämne många studenter många lärare många klasser många skolor många universitet många bibliotek många språk många ämnen studenterna lärarna klasserna skolorna universiteten biblioteken språken ämnena Department of Swedish Language and Multilingualism 10

Födelsedagssång Ja, må hon leva, ja, må hon leva, ja, må hon leva uti hundrade år! Javisst ska hon leva, javisst ska hon leva, javisst ska hon leva Department of Swedish Language and Multilingualism

Det är (De’ e’) Det är tråkigt. Det är intressant. Det är lite svårt. Det är ganska lätt. Det är vackert. Det är fult. Det är fint. Det är regnigt ute. Det är mörkt. Det är soligt. Det är inte så kallt. Det är inte så varmt. Det är ganska roligt. Det är (De’ e’) Department of Swedish Language and Multilingualism 12

Kortsvar KAN JAG VILL JA DU SKA DET HAN MÅSTE HON NEJ INTE FÅR VI HAR NI GÖR DE Department of Swedish Language and Multilingualism

När min fru vill att jag ska göra något säger hon: Lyssna på mig! Diska! Städa! Hämta mina glasögon! Vakna! Somna inte!  Ring barnen! Stäng av teven! Hjälp mig!  Köp mat! Sitt inte och läs! Kom hit! Sätt på teven! Ta av dig skorna! Gå ut med hunden!  Ge mig en puss!  Department of Swedish Language and Multilingualism 14

VERB PRESENS - IMPERATIV T A L A ! R I N G ! F Ö R S Ö K ! L Ä S ! T R O ! E R E R E R R Department of Swedish Language and Multilingualism 15