Visualiseringar av intressentdata

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Portal för elektroniska beställningar via Asynja
Sidnummer DDK i praktiken. Sidnummer KB nationellt ansvar
Virtuella kurser Helsinge – Mattliden – Grankulla - Kyrklätt.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Att kläcka och vaska idéer
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Introduktion till XML.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Page 1 GADD Software en introduktion Publik version, September 2013, gaddsoftware.com.
Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 mars 2010
Ord blir bild: bildförståelse genom kreativt skrivande
Filmprojekt sommaren 2014 Ett Oskarshamn ~ Kristdalabygden.
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Begreppsschema – Levandegör noveller
Vision "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv." Copyright © 2007 Stadium "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Fortsättningskurs i Programmering lektion 3 Johan Hjerling
Visualiseringar av intressentdata. Struktur Varför visualiseringar? Sätt att tänka kring visualiseringar Ett par olika tekniker Gemensam övning på att.
Informationsvisualisering Emma Rozada Samuel Sjöberg.
Interaktiv visualisering och storytelling av Big Statistik Data.
Areamöte den 17 april 2010 i Uddevalla Ingrid Rylander, Info Master i Area 03 bost , mob , arb
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Interaktiv användning av MULTIMEDIA n Dn Dn Dn Datorstödd utbildning n In In In Infotainment n In In In Interaktiva terminaler n Vn Vn Vn Visualisering.
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
OpenHierarchy introduktion
Läroplansnätverk förskola
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
GRUNDKURS TRÄNARE BANGOLF.
Elevledda utvecklingssamtal
E-tjänstexempel Logga in Legitimeringstjänst XYZ Svensk E-legitimation Detta är ett exempel på hur.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Reserverat för stickkafé kl Välkommen, sätt dig och sticka med oss! Reserverat för stickkafé kl Välkommen, sätt.
4/12-14 Resan från vetande till tro Visualiseringscenter – Synagogan i Norrköping.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Religionskunskap Religion och identitet. Vecka 5-8
Anläggningar och omgivningen Politiska krav Krav på miljö, estetik och säkerhet Allmänhetens krav.
Systemdesign som process
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Formulär som funkar Andreas Blackne
NO Med Sanna.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Fair race – en kampanj för en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
OTP-PROJEKTET jämför bästa praxis och Integrerad Psykiatri (IP.) Från forskning till evidensbaserad praxis.
Finns det utomjordingar? Aliens. Alla ``bevisen´´ ni inte ville ha, rakt i ansiktet. Njut.
Tidigmodern tid Prov.
Välkommen till Fördjupningsdag öppna data Fördjupningsdag Öppna data Offentliga rummet, Visby 1 juni 2015.
Mikrosystem Vad är det?.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
”Att göra en Albin” Ett tjänstedesign projekt för bättre handhygien.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik2 Introduktion till Systemdesign C.1 Systemdesign.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
”IT-flyttningen”. Inloggning  Arcada går in för en gemensam modell för inloggning. Användare kommer att ha ETT användarnamn och ETT lösenord för alla.
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Lycka till med din dator! Fler guider på Good Luck!
Svenska – skriva berättelser
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
Vi påverkar varandra!.
The customer journey Kall Evaluation Conversion Vem är här? Vad ska de
Presentationens avskrift:

Visualiseringar av intressentdata

Struktur Varför visualiseringar? Sätt att tänka kring visualiseringar Ett par olika tekniker Gemensam övning på att göra visualiseringar

Varför visualiseringar? Klocka – väckarklocka – hotelluppväckningsexemplet Stefans exempel Bilden ett annat exempel. Så många faktorer spelar roll; kunds trötthet, anställds humör, råvarors tillgänglighet etc

Varför visualiseringar? Nu titta lite på vad forskning har att säga. Anledningar till att visualisera angivna av tjänstedesigners från konsultföretag i intervjuer. Deras olika motiveringar kan sammanfattas i tre huvudanledningar. Artikulera insikter – vissa insikter från användarna framträder först när man analyserar och söker mönster över grupper (t.ex bygga personas) Kommunicera insikter – att förmedla vad man lärt sig under användarundersökningarna till olika intressenter i projektet som kunder eller i ert fall oss lärare. Behålla empati – Att minnas vad man lärt sig och kunna komma ihåg det genom designprocessen. Undvika risken att man glömmer det man lärt sig

Diana, Pacenti & Tassi Ramverk för att kategorisera visualiseringar Två dimensioner Ikonicitet: Med vad representeras tjänsten? Realistiska bilder å ena sidan eller ikoner/avatarer på den andra? Isf abstrakt. Tid: Lite dåliga namn här. Synkron innebär att man med hjälp av endast en bild försöker visa hur tjänsten är uppbyggd. Diakron å andra sidan försöker visa tjänsten mha av en sekvenser av handlingar och stadier av tjänsteutförandet. The representations can give an instantaneous picture of the service –synchronic– or can either visualize the sequence of actions and stages that compose the service experience –diachronic–.

Sätts de två dimensionerna ihop får vi en karta med fyra olika typer av visualiseringar Maps: Översiktsbilder över tjänstesystemet där allt visas på en gång Flow: Flöde som visar resan genom tjänstesystemet Images: Bilder från användarundersökningar Narratives: Berättelser kryddade och byggda baserat på riktigt material

www.servicedesigntools.org

Tekniker – favoriter & longtail

Vad ingår i kategorierna? Journey Illustrations 1 Narratives Story 3 Media Film 6 ∑ 17 Customer journey ∑ 12 Comics ∑ 10 Photo 2 Experience journey Narrative Sounds Stakeholder journey Posters Websites Journey mapping Storyboard 4 Layered journey mapping Pictures+text Scenario User scenario Sketches

Teknikgenomgång Desktop walkthrough Blueprint Customer Journey System map Samma case; köpa glass på Pressbyrån Maps: System map, mind map, affinity diagram, service ecologies Flow: Blueprint, customer journey Images: Posters Narratives: Stoyboards, filiming the interaction, experience prototype Storyboard Filma Scenario

Tjänsteritning (Blueprint) Shostack original

Tjänsteritning (Blueprint)

Tjänsteritning (Blueprint) Bild från servicedesigntools.org

Kundresa (Customer Journey)

Kundresa (Customer Journey) Bild från servicedesigntools.org

Kundresa (Customer Journey) Bild från servicedesigntools.org

Desktop walkthrough

Desktop walkthrough Bild från thinkpublic

Persona Högra bilden från servicedesigntools.org

Scenarios

Storyboard

Systemkarta (System map)

Systemkarta (System map) Bild från servicedesigntools.org

Systemkarta (System map) Bild från servicedesigntools.org

Ni kommer få prova på olika typer av visualiseringar under kursen Intressentundersökningar: Systemkarta & Storytelling/Scenario Konceptualisering: Tjänsteritning & Kundresa Prototypning: Storyboard & Desktop Walkthrough