Om vikten av att undervisa datavetare och datatekniker i professionell etik Gordana DODIG-CRNKOVIC Department of Computer Science, Mälardalen University Västerås, Sweden, Den femte nationella kvalitetskonferensen Högskoleverket i samarbete med Malmö högskola, 2003
De svenska utbildningar i datavetenskap följer för det mesta en internationell modell, den amerikanska ACM/IEEE Computing Curriculum Typiska allmänbildande ämnen som ingår är Vetenskapsteori och Forskningsmetodik. Däremot saknas undervisning i professionell etik, som är en obligatorisk del av ACM/IEEE Computing Curriculum.
Computing Curricula 2001, ACM/IEEE Social context of computing Methods and tools of analysis of ethical argument Professional and ethical responsibilities Risks and liabilities of safety-critical systems Intellectual property Privacy and civil liberties Social implications of the Internet Computer crime Philosophical foundations of ethics
Varför är den professionella etiken viktig för datavetare och datatekniker? Därför att den professionella etiken bör ingå i alla för samhället väsentliga yrken, som en del av innebörd av begreppet professionalism!
Exempel på frågor som omfattas yrkets sociala kontext datavetarens ansvar för risker i teknologiska system äganderätt potentiella hot mot privatliv och medborgerliga rättigheter datorrelaterad brottslighet yrkesrollens etik etiska aspekter av underhållning (datorspel och dyl.) rollen av Internet
Professional Ethics in Science and Engineering Course at Mälardalen University Is Computer Ethics Unique in Relation to Other Fields of Ethics? Codes of Ethics and Professional Conduct Engineering as Social Experimentation What Is Ethics? A Framework for Ethical Decision Making Types of Ethics Inquiry Ethics: A Pluralistic Approach to Moral Theory
Professional Ethics in Science and Engineering Course at Mälardalen University
Mål Det viktigaste målet är att utveckla etisk autonomi, d.v.s. förmågan och vanan att tänka rationellt och kritiskt om etiska frågor.