TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Advertisements

PTS Bredbandskartläggning
Siffror om jämställdhet
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
Ulvik 2007.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (Nytt program – 1 september) LifePak ® (Exempel) – PSV kr med 5% rabatt= (59.19 PSV) Frakt=
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
HÖJDENVÄGENS INFORMATIONSKANAL mail:
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
TURISM I NORDEN TURISM I NORDEN
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Bokföring av Lönekostnader
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
1 Stockholm ”””Intelligenta” armband Poolsäkerhet.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
BREDDAD REKRYTERING.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
Byggmaterialindustrierna - en viktig näring för Sverige April 2008.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Övningsexempel till Kapitel 7 Ex 1. BRÄNNBOLLSDILEMMAT ! En person funderar över hur man bäst uppskattar 28 meter. Av erfarenhet vet han att hans steglängd,
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
London 2006 Deltagare: SVT – Håkan Sandberg Viasat (UK) – Gunnar Pettersson, Laura Alarcon-Blythin, Jeremy Martin TV4 Tobias Egge Kanal 5 – Rebecka Thulin.
Presentationens avskrift:

TV-marknaden i Finland efter digitaliseringen - hur timeshift inverkar på tittarbeteendet Hans Edin MMS 23.10.2008

Konsumenterna utnyttjar möjligheten att flytta på tidpunkten för tittande av favoritprogrammen… 37 % av hushållen har DVR Web-TV

TV marknaden i Finland

Fria digitala terrestriella TV-kanaler i Finland YLE MTV MEDIA Nelonen Media SBS

TV in Finland är nu 100 % digital Ingen analog sändningsverksamhet sedan 1 mars 2008 alla TV hushåll har minst 10 fria kanaler Analog switch-off impleterades i hela landet samtidigt Terrestrial TV digital fr.o.m 1 Sept 2007 Kabel TV digital fr.o.m 1 Mars 2008 Över en tredjedel av TV hushållen har nu DVR Pay-TV i var fjärde TV hushåll Kommersiell TV växer i Finland… mediamarkanaden 1-9 /08 + 2,7 % TV + 6,1 % * DVR = Digital Video Recorder

Varför valde Finnpanel Unitam för mätande av TSV ? känd och fristående teknologi Fungerar på alla platformer imponerande lösning för audio matching Möjligt att integrera med existerande TAM system Bra support från Media Instruments Framtidsplanerna (handset, mobile, software meters)

Roadmap för raporting av Time Shift Viewing (TSV) 2005 2006 2007 2008 2009 2008: 1.1.2008: TSV reportering Installationerna av Unitam fortsätter Kabel analog switch-off DVR penetrationen 34 % (Febr 08) Tredje Unitam ordern (+ 100 hushåll) 2007: Unitam set-up färdig hos Finnpanel Definitionerna för TSV reportering färdiga Analog terrestrial switch-off Start av Unitam installeringar i panelen Andra Unitam ordern (+ 100 hushåll ) DVR penetrationen 26 % (Dec 07) 2006: DVR penetration 9 % (Dec 06) Första Unitam ordern (200 hushåll)) December 2005: DVR penetration 4 % Intresse för DVR’s/TSV

Regler för raporting av Time Shift Viewing (TSV) två olika tittardata varje dag Gårdagen tittande (live + vosdal) Consolidated (live + vosdal + 7 days ) = Valuta för reklamförsäljning Raw data med option att analysera TSV varje enskild dag TSV är inkluderad i alla siffror Programmes, breaks, spots, time bands, channels Ratings, reach, market share, frequency, cumulative reach Med TSV, the reach (or share) för en specifik dag är det samma som reach (share) av programmen under den specifika dagen * e.g. lead-in, lead-out of programmes and/or dayparts

Utvecklingen av digiboxar och PVR i Finland Källa: Finnpanel, TV-taloudet Suomessa-tutkimus (TV-hushåll i Finland –basundersökning)

Utveckling av PVR hushåll i TV - mätarpanelen Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

Utvecklingen av TV-tittandet i Finland Total TV, 10+ min/dag TV:n katselu on hieman kasvanut viimeisen vuoden aikana – digitalisoinnin jälkeen. Meillä on näkemys, että TV:n katseluun käytetty aika ei tule merkittävästi nykyisestä kasvamaan, koska kuluttajien ajasta kilpailee niin moni muukin asia. Nyt kehitys on ollut jopa yli meidän ennusteiden. Tosin osan tästä muutoksesta selittää mittaustavan muutos eli nyt vieraskatselukin näkyy kohderyhmäluvuissa mukana. (Se selittää noin puolet minuuttien kasvusta.) Myöskään katseluajankohdassa ei ole tapahtunut muutoksia. Katselu keskittyy edelleen primetimeen klo yhdeksän molemmille puolille. Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 10+ 1995-2007 innehåller inte gäst tittandet. 2008 innehåller gäst tittandet

Utvecklingen av TV-tittandet i Finland Total TV, 10-44 år min/dag Myös 10-44 vuotiaissa TV on pystynyt pitämään asemansa!! Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 10-44 2000-2007 innehåller inte gäst tittandet. 2008 innehåller gäst tittandet

Genomsnittliga tittarminuter Total TV, 10+ Min/dag 173 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

Genomsnittliga tittarminuter Total TV, 10-44 Min/dag 120 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

Tittarandelar 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

Tittarandelar 10-44

Kommersiella tittarandelar 10+ Main/spahoitteisten Osuus pysynyt hyvällä tasolla. Mitä sitten on tapahtunut kaupallisten janavien vàlisessä m!rkkinaosuustaistossa. 10+ . MuutoKset ovat yleensä hitaampia kuin nuoremissa kohderyhmissä. Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

Kommersiella tittarandelar 10-44 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

Kommersiella tittarandelar – Nelonen Media 10-44 Haastavassa kohderyhmässä ja tilanteessa, jossa tarjonta lisääntyy voimme olla todella tyytyväisiä Nelosen kehitykseen. Nelonen on pystynyt aavistuksen kasvattamaan markkinaosuuttaan. Tämä oli myös näkemyksemme ennen digitalisointia. JIM:n suhteen sen sijaan olemme olleet täysin väärässä. Se on ylittänyt kaikki ennusteet ja odotuksemme. Ja sillä on pian 7 % kaupallinen osuus ryhmässä 10-44. Urheilukanavan osalta työ on vielä kesken, mutta myös sielläkin on pientä kasvua. Syksyllä taisto taas tiiviistyy, mutta syksyn ohjelmistoon palaamme myöhemmin. Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, Nelonen 2000-2006, Nelonen, JIM , KinoTV 2007, Nelonen, JIM, Urheilukanava, Nelonen Media betalkanaler 2008

Nelonen Media TV kanaler når olika målgrupper Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning (veckor 1-26 / 2008)

TV-tittandets dagsrytm Total TV, 10+ Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, Total TV, GRP per timme

PVR hushåll 10+ - TV-tittandet på vardagarna Total TV GRP Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, PVR hushåll 10+

Tillväxten av utbudet har fått tv-publiken att välja flere kanaler att titta på under veckan Katsojat ovat sanoneet lisääntyneelle tarjonnalle kyllä kiitos! Se mikä on muuttunut on katsottujen kanavien määrä. Tällä hetkellä suomalaiset katsovatkin keskimäärin 10 eri kanavaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkia kymmentä kanavaa katsottaisiin kutakin yhtä paljon, vaan kuluttajilla on muutama tietty pääkanava, joita sitten täydennetään muilla. Kanavan katseluksi lasketaan vähintään yhden minuutin mittainen katseluaika. Mainostajalle tämä tarkoittaa sitä, että kuluttajien muuttuessa monikanavaisiksi myös mainostajien on seurattava perässä. Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning / antal kanaler som olika målgrupper har tittat på under en vecka

Vem har och använder PVR? Otsikko Tallentavien digiboxien käyttö on noudattanut hyvin tarkalleen kansainvälistä kaavaa. Eli suomalaiset käyttävät digiboxejaan samalla tavalla britit ja jenkit omiaan. Ainoa yllätys tallentavien boxien nopea yleistyminen. 37 % talouksista on boxi mikä on maailman ennätys. Q1-Q2 ei muuta muutosta kuin boxien yleistyminen. Under 55 åriga, mest vanligt bland 30-44 åriga Familjer med barn Stadsbor Hushåll med högre inkomster

Programtyper som är mest inspelade i PVR hushåll Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, kanaler: YLE1, YLE2, MTV3, Nelonen, Sub, PVR hushåll 10+

Exempel på vilka kanalers utbud är mest inspelat i PVR hushåll Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, 1-6 2008, PVR hushåll 10+

Exempel på de mest populära PVR inspelade program September 2008, 10+ Typology Channel Weekday Date Time '000 A10+ live '000 A10+ only TS TS gain % House Foreign series MTV3 Thu 18.9.2008 21:01:00 586 65 11 % Salatut elämät (Secret Lives) Domestic fiction Fri 19.9.2008 19:28:00 631 64 10 % Prison Break Tue 16.9.2008 546 57 Idols Entertainment Sun 21.9.2008 20:00:00 961 46 5 % Heartbeat YLE 1 5.9.2008 19:10:00 354 41 12 % Apprentice Wed 3.9.2008 22:30:00 202 20 % Big Brother Sub Sat 20.9.2008 21:58:00 392 Emmerdale 17:59:00 227 38 17 % Kotikatu (Home Street) 25.9.2008 19:45:00 543 35 6 % Maajussille morsian (Farmer Seeks Wife) 20:01:00 737 34 Men in Trees 4.9.2008 221 31 14 % Criminal Minds Nelonen 11.9.2008 124 24 % Amazing Race 14.9.2008 20:59:00 353 30 8 % C.S.I. New York 21:00:00 452 27 Dexter 21:59:00 71 26 37 % Survivor 20:45:00 359 7 % Big Brother Talk Show 576 4D: Confessions of a Cannibal Documentary 22:02:00 133 25 Fear Factor Finland 13.9.2008 19:58:00 276 9 % Salatut elämät (2. es.) (Secret Lives) 13:00:00 123 Top Model Mon 22.9.2008 249 Idols Extra 297 Private Practice 2.9.2008 336 UPE: Matrix Revolutions (K15) Movies 22:36:00 126 24 19 % Sano että rakastat (K15) 27.9.2008 22:00:00 164 15 % Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, 10+, Nelonen, MTV3, Sub, YLE1, YLE2

Exempel på de mest populära PVR inspelade program på Nelonen September 2008, 10+   A10+ live (000) A10+ Consolidated (000) TS tillägg tillägg % Nelonen Thursday 11.9.2008 21:01:00 Criminal Minds 124 154 30 24 % Tuesday 16.9.2008 22:02:00 4D 133 159 26 20 % 25.9.2008 21:59:00 Dexter 71 97 37 % Saturday 13.9.2008 19:58:00 Fear Factor Finland 276 301 25 9 % Monday 22.9.2008 20:01:00 Top Model 249 274 10 % Friday 19.9.2008 Hauskat kotivideot 211 233 22 21:03:00 Las Vegas 140 161 21 15 % Wednesday 10.9.2008 Sinkkuäidille sulhanen 289 308 19 7 % 23.9.2008 18:58:00 Sjukhuset (Finland) 138 156 18 13 % 15.9.2008 17:54:00 Top Model Australia 111 129 16 % 22:04:00 Rome 78 93 15 19 % 18:56:00 Inno 160 172 12 8 % Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, 10+

8.6.2008 Top Model Finland, 10+ tittarsiffror live (+0d) vosdal (+0d) timeshift (+1d) timeshift (+2d) timeshift (+3d) timeshift (+4d) timeshift (+5d) timeshift (+6d) timeshift (+7d) Viewers 10+ 262 29 5 3 4 Cumulative viewing figures 291 296 299 303 Reporting   Over- night Consoli-dated VOSDAL = viewed on same day as live TSV = Time shifted viewing Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

TS inverkan på kommersiella TV kanalernas ratings Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, september 2008, kanaler: Nelonen, JIM, MTV3, Sub

Desperate Housewives 6.10.2008, exempel på hur TSV påverkar program och reklamavbrott ratings i målgruppen kvinnor 25-44 TRP Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning

TS inverkan på kampanjernas nettoräckvidd 25-44 Live Consolidated TRP 240 243 1+ reach 70,4 71,7 2+ reach 50,2 50,7 3+ reach 35,4 36,0 OTS 3,4   162 167 60,3 62,1 38,9 39,9 22,5 23,8 2,7 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, kampanjexempel april-maj 2008, Nelonen

Top 20 Time Shifted Programs: Spring 2008, 7-Day Lift (3+) Source: Finnpanel, People Meter Survey - Arianna

Genomsnittliga tittarminuter Total TV, 10-44 Min/dag 126 120 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, obs. PVR hh 10-44, innerhåller inte gäst tittandet

Andel av TSV per månad i PVR hushåll, 10+ Total TV, 2008 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, PVR hh 10+

Andel av TSV per månad i PVR hushåll, 10-44 Total TV, 2008 Källa: Finnpanel Oy, TV-tittarmätning, PVR hh 10-44

Tack ! hans.edin@nelonenmedia.fi