Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

Kliv in i projektet – delaktighet i projekt Steven Kabagambe.
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Forskning som påverkar vår fritid – exempel från informationstekniken Kristina Höök, Professor SU.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
Connecting To The Network (Nätverksanslutningar) Communicating On A LAN (Kommunikation i ett LAN)
Inte en webbdesign-kurs försöker få ett slags helhetsgrepp på hela medie- hypen/visionen fem inte helt oberoende spår: 1. cyberspace (vision) 2. multimedier.
2007 Microsoft Office System - Klienten Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
Datorernas Framtid.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Ladfors, mars 2015 Induktion 13e Mars Ladfors, mars 2015 Reklampaus: Jönköping augusti 2015 Bl.a. Induktions symposium.
Systemdesign som process
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Personal Computer Hardware (Hårdvaran i PC) Personal Computers And Applications (PC och PC-applikationer)
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. PC:ns existensberättigande Fördelar med PC:n – Kan utföra en mängd funktioner – Inarbetad standard Nackdelar –
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
Wireless Technologies (Trådlös nätverksteknik) Wireless Technology (Trådlös nätverksteknik)
Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion.
Examensarbete Hur gör man?.
Quality, service-dominant logic and many-to-many marketing Evert Gummesson (2008) Grupp D1 Per Nilsson, Simon Skott och Joakim Wik 722G60, Strategier och.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 5 – experimental data and their models Lektion5 – experimentell data och deras modeller.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Prototyping. Lärmål Kunskap och förståelse – Känna till två metoder för prototyping Färdighet och förmåga – Kunna använda två metoder för prototyping.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Annika Winsth April 2017.
GDPR - General Data Protection Regulation
Course info.
NuFACT2017 at Uppsala University
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Practice and challenges in involving fathers
Ny styrelse HGF Årsmöte 2018
The director of education and Research-Based Education
Requirement Modelling with UML Use Case
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Wearable Computers

Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk Säkerhet och Integritet Interface Slutsats/framtidsvision

Vad är WC? Starner, Thad: Wearable Computing and Contextual Awareness. Kapitel 1 Definition –“Fully functional, self-powered, self-contained computer that is worn on the body.” –“...provide portability during operation; enable hands-free or hands- limited use; can attract the user’s attention even when not in active use; can run continuously; and attempt to sense the user’s current context.” Persistence och Consistency –Persistence: Alltid tillgängligt –Consistency: Samma interface i olika situationer

Varför WC Starner, Thad: Wearable Computing and Contextual Awareness. Kapitel 1 Symbios mellan människa-maskin Kräver att fyra förutsättningar uppfylls –Ständigt tillgänglig –Läser och modellerar omgivningen –Gallrar bort/betonar information –Seamless interaction

Användningsområden Starner, Thad: Wearable Computing and Contextual Awareness. Kapitel 2 & 3 Ordbehandling Informationsinsamling Informationshämtning Konnektivitet

Utmaningar Starner, Thad: The Challenges of Wearable Computing: Part 1 & 2 Samma problem som med bärbara datorer Mindre studier i WC än äldre områden Viktiga problem –Energi –Värmeutveckling –Nätverk –Integritet –Interface

Energi Starner, Thad: The Challenges of Wearable Computing. Part 1: Power use Begränsande faktor i mobilt användande –Batterier väger mycket –Varje perifer enhet kräver energikälla Lösningar –Batterier med lång livstid Plutonium-238 (pacemaker) Kemiska batterier –Laddningsbara Integrera med vardagen, ladda under sömn Induktiv uppladdning Hämta energi från tgt-bord, skor, sol Hämta energi via Radiobandet eller RFID

Värmeavgivning Starner, Thad: The Challenges of Wearable Computing. Part 1: Heat dissipation Stationär dator avger 300W En WC bör ej bli varmare än 40 grader C Lösningar –Mindre värmeutveckling Hårdvaruutveckling går åt det hållet –Värmeavledning Luftströmmar 3M FluorInert Avledning till människa/batteri/annat material Mjukvara

Nätverk Starner, Thad: The Challenges of Wearable Computing. Part 2: Networking Tre typer av nätverk –Off-body: Till fast nätverk, t.ex. GSM, 2.5G och 3G –Near-body: Till objekt nära användaren, t.ex. Locust –On-body: Mellan enheter, t.ex. Bluetooth, IEEE Tillgänglighet –Satellit, via bilar, caching Flera typer av uppkoppling –Mjukvara för att kombinera t.ex. GPS, radio och TV

Säkerhet och Integritet Starner, Thad: The Challenges of Wearable Computing. Part 2: Privacy När ett system designas får man inte göra avkall på integriteten Personal Area Network Barriärer –Fysisk –Teknologisk –Lagstadgar –Social –Dölja information

Interface Starner, Thad: The Challenges of Wearable Computing. Part 2: Interface design Människa-dator interaktion WC: Kombination av vetenskap, ingenjörskonst, design och mode Avvägningar mellan: –användbarhet och storlek –användbarhet och generalitet

Slutsats/framtidsvisioner Finns redan i omogen form Kommer att bli en del av vardagen Förstärka/utöka våra kognitiva förmågor Cybernetik Omöjligt att förutspå utkomsten Frågor? Annars: Tack för oss!!! We are Borg. U will be assimilated, resitance is futile!!!

Referenser Starner, Thad: The Challenges of Wearable Computing. IEEE Micro July- August Starner, Thad: Wearable Computing and Contextual Awareness. MIT 1999.