Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTIONER.
Advertisements

Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Pronomen.
Tips för dig som söker en partner. Om du vill ha en partner som äter all mat du lagar utan att klaga på att det inte smakar som mammas mat.... Skaffa.
Åk 9 - året då det händer -.
Luncha & lär! Perfekt particip.
Solros fyller 1 år. Här kommer Putte. Idag är det kalas, kalas, kalas!
adjektiv och substantiv
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
Svenska Grammatik.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Spansk grammatiken Bestämd artikeln del 1.
Luncha och lär! Possessiva pronomen.
Barnens sagor.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Vad har du gjort idag, Riitta?
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
Satsdelar.
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
Substantiv grupper Människor bror, vän, polis, tyska
Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag.
presens, preteritum och futurum
Vad gjorde de igår? Jan: Jag pluggade. Riitta: Jag spelade innebandy.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Svenska – kurs 1 Internationella studenter
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Det svenska kulturarvet: spår 1
Klicka på F5 Klicka på vänster musknapp när du vill gå vidare
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mening eller fråga TRYCK F5.
Substantiv plural.
SUBSTANTIV.
SPARKVIPA.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Ordföljd.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
GRAMMATIK - SATSLÄRA Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
Grammatik.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Adjektiv.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Ordföljd huvudsats.
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Vecka 38 Onsdag den 20:e september 2017 Dagens namnsdag.
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Basic Swedish 1 Lektion 6, den 27 februari Välkomna
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Ordföljd huvudsats.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Vad har vi lärt oss? (What have we learned?) att verben kommer på andra plats: Vi studerar svenska på universitetet. Svenska studerar vi på universitetet. På universitetet studerar vi svenska. Vi börjar klockan fyra. Klockan fyra börjar vi. De dricker kaffe klockan tre varje dag. Kaffe dricker de klockan tre varje dag. Klockan tre varje dag dricker de kaffe.

att verb slutar på –r i presens: Jan läser ekonomi Anna studerar engelska. De bor i samma korridor på Lappis. De sitter ofta i köket och äter. De lagar ibland mat tillsammans. De tittar ibland på teve där. De tycker om varandra.

att verb slutar på –de eller –te i preteritum (past tense): Jan pluggade hela dagen igår. Peter ringde till mamma i fredags. Anna läste en roman förra veckan. Riitta åkte till Uppsala i lördags. Luigi lagade pasta i köket. Maria bodde i Göteborg förra året. Sven satt framför datorn hela söndagen. Sara drack tre glas öl på puben!

att verb nr 2 slutar på -a Jan kan simma. Riitta kan spela piano. Luigi kan laga mat. Anna kan tala engelska. Peter måste plugga. Dimitra måste ringa mamma varje dag. Vi ska skriva en tenta på fredag! Jan och Anna ska gå på bio i kväll.

att verb slutar på –t/-it i perfekt Vi har haft sex lektioner i svenska. Vi har lärt oss många saker. Vi har lyssnat på vår lärare. Vi har läst efter honom. Vi har pluggat mycket. Vi har sjungit. Vi har inte sovit på lektionerna. Vi har inte suttit och sms:at!

att det finns en-ord och ett-ord: en bok en stol ett bibliotek ett bord en fråga en klocka ett svar ett hus en student en lärare ett barn ett prov en hund en katt ett djur ett försök

stolen, bordet, stolarna, husen studenten, barnet, pojkarna, djuren att substantiv har bestämd (definite) form efter ordet, -en, -et, -na, -en: stolen, bordet, stolarna, husen studenten, barnet, pojkarna, djuren frågan, svaret, övningarna, proven sängen, rummet, blommorna, borden flickan, håret, byxorna, skärpen datorn, äpplet, bananerna, ämnena

att adjektiv slutar på –t i neutrum och –a i plural och –a i bestämd (definite) form: en stor hörsal, ett stort rum, stora rum den stora salen, det stora rummet de stora salarna, de stora rummen en snäll lärare, ett snällt barn, snälla barn den snälla läraren, det snälla barnet de snälla lärarna, de snälla barnen en fin stol, ett fint bord, fina stolar den fina stolen, det fina bordet de fina stolarna, de fina borden en rolig fråga, ett roligt svar, roliga frågor den roliga frågan, det roliga svaret de roliga frågorna, de roliga svaren

att substantiv slutar på –or, –ar, –er, –n eller är utan ändelse: flickor, övningar, studenter, ämnen, barn- frågor, tidningar, affärer, äpplen, hus- lampor, sängar, gardiner, täcken, bord- människor, killar, filmer, ämnen, tips- klockor, dörrar, kunder, pianon, språk-

några fraser, som till exempel: – Hur är det? – Hur är läget? – Bara bra! – Och du, då? – Varsågod! – Tack, så mycket! – Ursäkta! – Förlåt! – Jag förstår inte! – Vad betyder det? – Jag älskar dig!