Vad har vi lärt oss? (What have we learned?) att verben kommer på andra plats: Vi studerar svenska på universitetet. Svenska studerar vi på universitetet. På universitetet studerar vi svenska. Vi börjar klockan fyra. Klockan fyra börjar vi. De dricker kaffe klockan tre varje dag. Kaffe dricker de klockan tre varje dag. Klockan tre varje dag dricker de kaffe.
att verb slutar på –r i presens: Jan läser ekonomi Anna studerar engelska. De bor i samma korridor på Lappis. De sitter ofta i köket och äter. De lagar ibland mat tillsammans. De tittar ibland på teve där. De tycker om varandra.
att verb slutar på –de eller –te i preteritum (past tense): Jan pluggade hela dagen igår. Peter ringde till mamma i fredags. Anna läste en roman förra veckan. Riitta åkte till Uppsala i lördags. Luigi lagade pasta i köket. Maria bodde i Göteborg förra året. Sven satt framför datorn hela söndagen. Sara drack tre glas öl på puben!
att verb nr 2 slutar på -a Jan kan simma. Riitta kan spela piano. Luigi kan laga mat. Anna kan tala engelska. Peter måste plugga. Dimitra måste ringa mamma varje dag. Vi ska skriva en tenta på fredag! Jan och Anna ska gå på bio i kväll.
att verb slutar på –t/-it i perfekt Vi har haft sex lektioner i svenska. Vi har lärt oss många saker. Vi har lyssnat på vår lärare. Vi har läst efter honom. Vi har pluggat mycket. Vi har sjungit. Vi har inte sovit på lektionerna. Vi har inte suttit och sms:at!
att det finns en-ord och ett-ord: en bok en stol ett bibliotek ett bord en fråga en klocka ett svar ett hus en student en lärare ett barn ett prov en hund en katt ett djur ett försök
stolen, bordet, stolarna, husen studenten, barnet, pojkarna, djuren att substantiv har bestämd (definite) form efter ordet, -en, -et, -na, -en: stolen, bordet, stolarna, husen studenten, barnet, pojkarna, djuren frågan, svaret, övningarna, proven sängen, rummet, blommorna, borden flickan, håret, byxorna, skärpen datorn, äpplet, bananerna, ämnena
att adjektiv slutar på –t i neutrum och –a i plural och –a i bestämd (definite) form: en stor hörsal, ett stort rum, stora rum den stora salen, det stora rummet de stora salarna, de stora rummen en snäll lärare, ett snällt barn, snälla barn den snälla läraren, det snälla barnet de snälla lärarna, de snälla barnen en fin stol, ett fint bord, fina stolar den fina stolen, det fina bordet de fina stolarna, de fina borden en rolig fråga, ett roligt svar, roliga frågor den roliga frågan, det roliga svaret de roliga frågorna, de roliga svaren
att substantiv slutar på –or, –ar, –er, –n eller är utan ändelse: flickor, övningar, studenter, ämnen, barn- frågor, tidningar, affärer, äpplen, hus- lampor, sängar, gardiner, täcken, bord- människor, killar, filmer, ämnen, tips- klockor, dörrar, kunder, pianon, språk-
några fraser, som till exempel: – Hur är det? – Hur är läget? – Bara bra! – Och du, då? – Varsågod! – Tack, så mycket! – Ursäkta! – Förlåt! – Jag förstår inte! – Vad betyder det? – Jag älskar dig!