Kartläggning av jourpatienter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sommarbrev till föräldrar
Advertisements

Nytt avtal - AB, Allmänna bestämmelser med SKL / Pacta
Villkorligt antagna till master
Personal-utnyttjande
slutanvändning av blodkomponenter
Anteckningar •Träningsplanering –Planering nästa år •Permanent bemanning av ledare i grupperna, se förslag i ungdomsguppen.xls •Mer återkommande träningar,
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
Tillsammans gör vi studier möjligt
Demens Monica Åhlund Arbetsterapeut
Remiss Anamnes Status UL-bild AMH, BMI
Nationellt prov Sv1.
Solhem Södra Älvsborgs Sjukhus
Nikotinläkemedel Receptfria läkemedel. Undantag Nicorette nässpray som är receptbelagt. Säljes på apotek och i livsmedelshandel. För önskad effekt är det.
Ansökan Sinnescentrums FoU medel
Marie Skoglund och Kjersti Nylander Wahlgren
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
“Bättre flyt II” - opererande verksamhet 2009/2010
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
Möjligheten att röra sig i grannskapet
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
Förbättringsarbete AVA-H. A-TUR vardagar Läsrapport Avstämning med nattpersonal Sitting utgår Dagdriften lägger ut placeringslistor på varje.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Hur låg vi till i början av 2011 med revisionerna?
Folktandvården Övertorneå Jessica Brännvall
Fördjupningsarbete inom teamledarutbildningen Östersund 24/
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
 Kliniken  2 tandsköterskor, 2 tandhygienister, 1 tandläkare  4 behandlingsrum  En sköterska i receptionen under hela dagen  Syfte med undersökningen.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
Program Inledning, Susanna Lindvall, Stockholm
Riktlinjer för telefoni
Hur fungerar missbrukarvården i Piteå? Resultat och Ekonomi!
Mentometer Tryck på den siffra på dosan som motsvarar ditt val. OBS!
Insulinbehandling Vid typ II-diabetes.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Tillståndsöverföring - vad bör man tänka på?
SCHEMAREGISTRERING. SCHEMAREGISTRERING FÖR FÖRSKOLEBARN OCH FRITIDSHEMSBARN Klicka på figuren med barnets namn.
Behovsanalys och brukardialog 2011
DIVISION Folktandvård Förväntningar och upplevelser vid införandet av Beslutsstöd R2, digitalt beslutsstöd för riskbedömning En enkätundersökning Eva Söderberg,NLL.
”Målet för tandvården är en god munhälsa…. ….för hela befolkningen”
DOKTORN SOM DETEKTIV!.
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till det gemensamma Kyrkoavgift +
Bra mottagning – God tillgänglighet
15:45Genomgång i omklädningsrummet Indelning i 4 lag (Svart-Röd-Vit-Grön) 16:00Uppvärmning på isen. Utplacering av koner 16:05Övning 1: Slalom med ögla.
Tillgänglighet och telefoni Förstudie Ökad tillgänglighet och lägre kostnader.
Att mäta för att lära - mätningar i förbättringsarbetet
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Fall 7 Skånska med svår bröstsmärta
Annika Samsioe. 130 milj. barn föds i världen varje år 10% behöver ngn form av hjälpåtgärd 3% (~ 4 milj.) föds med asfyxi som behöver aktiva åtgärder.
Medicinmottagningen/ Endokrinologisektionen Utvecklingsarbete
Brådskande Internmedicin HT 2010
Möte med HSN 6 & 8. Borås Oral Cares uppdrag Organisation Reformen Upphandlingen Informationsarbetet Dagliga problem Framtiden.
Anteckningar Agenda –Föregående protokoll –NOK –Verksamhetsberättelse –Catching features –Övrigt Träningsplanering –Planering 2009 Permanent bemanning.
Kort information om Röntgen Öst –Ystad
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Utbildningsvetenskapliga fakultetens omorganisation Möte med ordförande-gruppen
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Terapiriktlinjer.
Folktandvården – ditt bästa val!.  Mer än hälften av länets vuxna invånare väljer Folktandvården  92% av barn 2-19 år  = revisionspatienter.
Det här är första gången jag facebookar på tre timmar. första gången … på…
Jag har inte fejsbookat på tre timmar inte… på…. Vi har inte kunnat sova på tre nätter! vi – kan sova – tre nätter.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
STARTA KURSEN: RESULTATNOTERINGAR Klicka på skärmen eller piltangenten för att stega dig igenom kursen Du kan göra inställningar i spelaren nedtill t.ex.
Skolår 7, 9 och år 2 gymnasiet
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Välkommen till Bromangymnasiet!
Beredskap för tand och käkskador
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Presentationens avskrift:

Kartläggning av jourpatienter Folktandvården Härnösand Ingrid Sandberg

Kliniken har 8 tandläkare och ca 10.000 revisionspatienter. 7 tandläkare delar på jourverksamheten.

Svårigheter: Hur lång tid behöver varje patient? Hur lång tid behöver sättas av i tidboken för jouren? Hur lång tid behöver varje patient?

Akuta patienter Jour Månd 09.30 – 12.00 EF, 12.30 – 16.00 SK, GN Tisd 12.30 – 16.00 IS, MH-G Onsd ojämn vecka 12.15-16.00 GN, Onsd jämn 12.30-15.40 AL Torsd 12.40 – 16.00 KC-M, VP Fred ojämn vecka AL, IS, EF, KC-M Fred jämn vecka MH-G, SK, GN, VP

Patient med tandvärk ska få tid samma dag Receptionen kollar hur akut det är, genom att ställa följande frågor: - Kan du äta och dricka som vanligt? - Kan du sova på natten? - Har du tagit värktabletter? Av svaret bedömer receptionen, om patienten ska ha tid samma dag, då på röd eller lila tid.

Övriga patienter får tid samma dag, när tid finns Övriga patienter får tid samma dag, när tid finns. Annars erbjuds tid nästa dag på jouren. Kan patienten inte komma på dagens erbjudna tid och det finns tid i tidboken samma dag, får patienten ringa nästa dag. Röd jour som ej utnyttjas kan användas till akuta patienter trots att ordinarie tandläkare arbetar men inte har tid. Lila tider som ej utnyttjas kan användas av jour.

Röd tid Används endast av receptionen: Patient som inte tillhör kliniken Patient, vars ordinarie tandläkare inte är här Lila tid Används endast av receptionen: Akut revisionspatient. Tid till ordinarie tandläkare. Ljusgrön tid Används endast av rummet: Egen reservtid, till exempel för seriebokningar och fortsatt behandling av egen akutpatient. Lappar lämnas från receptionen till ordinarie tandläkare, när det inte finns Lila tid.

Patient hos tandhygienist med akuta besvär eller patient som varit akut hos icke ordinarie tandläkare (där behandling ska fortsätta): lämna lapp hos respektive tandläkare. Patient med tandvärk får 40 minuter hos alla tandläkare. Övriga patienter 30 minuter (Eva, Gunilla, Ingrid och Ann). Övriga patienter 40 minuter (Kasia, Violetta, Monica och Sofia).

Jourtider (röda och lila) under 6 veckor 4 grupper av patientstatus: Revisionspatient Kö patient Uppsökeri patient Övriga patienter, t ex privat patient eller akutpatient. 6 grupper av olika typer av besvär: Fyllning lossnat. Även t ex kuspfrakturer Värk Krona eller bro lossnat, även sitter löst Proteslagning Pericoronit Övriga besvär, t ex trauma, slemhinneförändring, ilningar, ortodonti o s v.

Färdig- behandlad Fyllning lossnat Värk Krona/bro Protes lagning Pericor. Övrigt Revisions- patient J 131 43 6 1 11 41 N 25 38 13 18 Kö- patient 8 2 Uppsökeri-patient 3 Övriga patienter 7 36 10

Vi har haft en allmän känsla av att ha många akutpatienter ”utifrån” Vi har haft en allmän känsla av att ha många akutpatienter ”utifrån”. Det visade sig vara felaktigt. En klar majoritet är revisionspatienter. De flesta av dessa har sökt p g a ”lossnad fyllning”. Kan vi minska detta antal? Vad erbjuder vi för typ av behandling?