Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Aktuella prospekt Företagsetableringar 7 september 2011
Advertisements

Vatten och Företagsansvar
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Studiebesök - erfarenhetsutbyte Lync
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
IT Arbetsplatsen Hur kan det fungera i vår verksamhet
Partner Release Note Vision 80/20 for
System Center.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
Unified Communications – realtidskommunikation och webbkonferens
Sandra Karlsson – studentmedarbetare Lync Elin Eriksson – studentmedarbetare Lync Oskar Brändmark – funktionsspecialist Lync Tove Zellman - miljöledningsstrateg.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Lync & Support Statistik Anställda 4330 Institutioner/enheter 47 Apple - datorer (28%), mobiler (58%) Lync 15% av ITS ärenden.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
VANLIGA FALLGROPAR VID IMPLEMENTERING
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Välkomna och inledning!
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Introduction January 2007 Per Björkegren. To this, the 6th rencontre for the human network of Enterprise Architecture stakeholders, SWEAN.
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Vissa är smarta, andra inte men oavsett så är de bra att ha
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
En guide för effektutvärdering
Grundtvig Learning School Partnership under EU:s Lifelong Learning Program Grundtvig Partnerskap 2012.
Business Intelligence
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
CDT erfarenhet av EU-projektPage: (LTU) CDTs Erfarenheter av EU-projekt INNEHÅLL (20 min): * Kort om vad CDT är/gör * CDT-erfarenheter av EU.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Telefoni - LU Gun Nilsson Telefoniansvarig, LDC
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
LU Desktop.
Big data, plattformar och moduler
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
The Capital of Scandinavia Utvärdering av systemet för ersättning och tidsregistrering Mårten Lindskog
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
PVT Forskning och CDH Dr Peter Parnes /16 Dr. Peter Parnes, LTU Dr. Peter Parnes Ledare av forskningsgruppen för distribuerade realtidssystem.
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Digitization and Management Consulting
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
GDPR - General Data Protection Regulation
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

Here we are – what to expect?

Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent av systemets värde skapas av slutanvändarna •Hur systemet används borde vara fokus för att avgöra hur effektivt eller framgångsrikt ett system är Petter, S., Delone, W., & McLean, E. R. (2012). The past, present, and future of "IS success". Journal of the Association of Information Systems, 13(5), •Reaktionerna på eller motståndet mot införande av nya system skiljer sig åt mellan driftspersonal och slutanvändare •Driftpersonal behöver stöd från ledningen att utveckla kompetens, få överblick över förändringen och specificering av de nya inslagen i jobbet •Slutanvändarna behöver inflytande och engageras i projektet och få god hjälp med den nya tekniken och arbetssättet Shang, S. S. C. (2012). Dual strategy for managing user resistance with business integration systems. Behaviour and Information Technology, 31(9),

Fokus på slutanvändarna Kontaktytor och förberedelser •IT-kontaktpersoner –Beställningar och installationer –Utbildning •Telefonister –Utbildning –Uppföljningar •Slutanvändare –Installation av klienter –Lynckonton

Utbildning och implementering •Utbildning för IT- kontaktpersoner och telefonister •3000 personer migrerades under 3 månader •Utbildningsmaterial –LyncLync –Hänvisning och röstbrevlådaHänvisning och röstbrevlåda

Fyra olika Lync Allt ska fungera precis som förut som när jag hade en vanlig telefon Allt ska fungera precis som förut som när jag hade en vanlig telefon och som det fungerade förut med mobil anknytning Jag vill kunna använda mig av Lync fullt ut från min dator Jag vill kunna använda mig av Lync fullt ut från min dator och från min smartmobil och datorplatta

Hur kan vi kvalitetssäkra Lync? •Support •Felanmälningar •Riktade satsningar •Uppsökande verksamhet

Olika miljöer •Forskning –Samarbetsytor med behörighetskontroll –Insamling och bearbetning av data –Realtidskommunikation (videokonferenser) –Integration med Skype –Tillgänglighet •Utbildning –Informationsytor med behörighetskontroll –Kvalitetetssäkring av utbildningen –Integration med Lync i Office 365 –Strömmande media –Administration

Utvecklingen går snabbare och snabbare •Snabb utveckling av tjänster för smartmobiler och plattor (måste följa marknaden) •Ny Lync 2014 •Nytt Office med Lyncklient för både Mac och PC •Kvalitetssäkring •Långsiktig och uthållig satsning på slutanvändare