Medievanor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSS Medias digitala medier
Advertisements

Föräldrautbildning Schysst på nätet
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Att bygga nätverk genom sociala medier
Media Lagar och regler.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
”Den tredje statsmakten”
MASSMEDIA Lagar och Regler.
Att använda sig av massmedier
Hur definieras en nyhet? Det kan vara en form av intuitiv kunskap.
MASSMEDIERNA omkring oss
Media.
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Att umgås med media Medieutbildning den 16 november 2010
Hur kan vi påverka dem som styr?
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
Individens rätt till integritet Etisk handbok för samverkan med tredje sektorn inom äldreomsorgen i Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Etikettsregler för Internet
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Att lära sig att analysera
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Makt & demokrati 2: Grundlagarna.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Etik och ledarskap.
Massmedia.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Intern kommunikation. Hur kommunicerar SYLF? Mot medlemmar Mot arbetsgivare Mot media Vi skall upplevas pålästa, seriösa och visionära 2.
Yttrandefrihet i Sverige.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Massmedia.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Etiska regler för press, radio och tv
Dataskydd En prioriterad fråga.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Geografi / samhällskunskap
Har du som förälder koll?
Ett samarbetsprojekt mellan
Våra medier.
Våra medier.
Medievanor.
Medievanor.
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Medievanor

Media och demokrati Information och nyhetsförmedling Granskning av makthavare Forum för debatt

IPRED- lagen Pirate Bay Arbetsgivare som kollar var du gör på facebook?

Media och trovärdighet

Värdera information Vilken betydelse har nyhetskällan? Hur värdera ni information? Vilka strategier använder ni? Vad är skillnaden mellan information och propaganda?

Information vs. propaganda

Nyhetsrapportering Vad gör en händelse till en nyhet?

Vad gör en händelse till en nyhet? Nyheten berör (påverkar) människor Nyheten väcker känslor (identifikation) – innehåller personer Nyheten är överraskande (ovanlig) Nyheten är omfattande och/eller dramatisk Nyheten innehåller en konflikt mellan olika parter En nyhet ska vara nära både geografiskt och kulturellt

Nyhetens väg! Olika gatekeepers Tidsmässigt, geografiskt och kulturellt avstånd Händelse Uppgiftslämnare Reporter Nyhetsbyrå Redigare Läsare

Lagstiftning och etiska regler Tryckfrihetsförordningen (TF) Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) Egna etiska regler

Tryckfrihetsförordning Offentlighetsprincipen Etableringsfrihet Censurförbud Ansvarig utgivare Juryrättegångar

Publicistiska eller etiska regler

Publicistiska eller etiska regler Ge korrekta nyheter Var generös med bemötanden Respektera den personliga integriteten Var varsam med bilder Hör båda sidor Var försiktig med namn

Sociala medier

Sociala medier Hur använder ni sociala medier? Ge exempel på hur de sociala medierna hur påverkar samhället?

Media och påverkan