Medievanor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSS Medias digitala medier
Advertisements

Föräldrautbildning Schysst på nätet
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Media Lagar och regler.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
”Den tredje statsmakten”
MASSMEDIA Lagar och Regler.
Hur definieras en nyhet? Det kan vara en form av intuitiv kunskap.
MASSMEDIERNA omkring oss
Journalisten - Den tredje stadsmakten Barbro Alving Bob Woodward
Media.
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Att umgås med media Medieutbildning den 16 november 2010
Hur kan vi påverka dem som styr?
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Ta ställning och handla!
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
Att argumentera för miljörådgivning Introduktionskurs Uppsala september 2014.
Kunskapskrav och matriser
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Hörselskadad Svårighet att höra Avvikande beteende Negativ värdering av avvikelse Negativ värdering av avvikelse Stigmatiserande attityd / beteende Skamkänslor.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Etikettsregler för Internet
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Massmedia.
Att lära sig att analysera
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Etik och ledarskap.
Massmedia.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Yttrandefrihet i Sverige.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Konsten att övertyga.
Landsbygdspartiet Landsbygdens folk behöver ett parti som lyssnar till dess väljare, därför har vi bildat Landsbygdspartiet.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Massmedia.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Etiska regler för press, radio och tv
Dataskydd En prioriterad fråga.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Geografi / samhällskunskap
Har du som förälder koll?
Ett samarbetsprojekt mellan
Våra medier.
Våra medier.
Hållbar utveckling.
Medievanor.
Medievanor.
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Medievanor

Media och demokrati Information och nyhetsförmedling Granskning av makthavare Forum för debatt

IPRED- lagen Pirate Bay Arbetsgivare som kollar var du gör på facebook?

Media och trovärdighet

Värdera information Vilken betydelse har nyhetskällan? Hur värdera ni information? Vilka strategier använder ni? Vad är skillnaden mellan information och propaganda?

Information vs. propaganda

Nyhetsrapportering Vad gör en händelse till en nyhet?

Vad gör en händelse till en nyhet? Nyheten berör (påverkar) människor Nyheten väcker känslor (identifikation) – innehåller personer Nyheten är överraskande (ovanlig) Nyheten är omfattande och/eller dramatisk Nyheten innehåller en konflikt mellan olika parter En nyhet ska vara nära både geografiskt och kulturellt

Nyhetens väg! Olika gatekeepers Tidsmässigt, geografiskt och kulturellt avstånd Händelse Uppgiftslämnare Reporter Nyhetsbyrå Redigare Läsare

Varför blir nyhetsrapportering vinklat Ekonomiska förklaringar – att vi få de nyheter som efterfrågas av konsumenterna Individuella förklaringar – Journalisternas värderingar Praktiska förklaringar – små resurser, lite tid

Lagstiftning och etiska regler Tryckfrihetsförordningen (TF) Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) Egna etiska regler

Tryckfrihetsförordning Offentlighetsprincipen Etableringsfrihet Censurförbud Ansvarig utgivare Juryrättegångar

Publicistiska eller etiska regler

Publicistiska eller etiska regler Ge korrekta nyheter Var generös med bemötanden Respektera den personliga integriteten Var varsam med bilder Hör båda sidor Var försiktig med namn

Sociala medier Hur använder ni sociala medier? Ge exempel på hur de sociala medierna hur påverkar samhället?

Media och påverkan

Sociala medier