Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Den engelska ordföljden
En Dag i Ramadan Ramadan
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
6ornas studieresa till England Bilder från onsdagen den 24/8
Agenda för kvällen är som följer: 17:45 Samling & Pizza 18:00 Performance and testing of BizTalk :00 Paus, mingel, diskussioner. 19:30 "Stories.
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Brev från Pingvinen.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Dag 1 • Frukost på hotellet serveras mellan och • Avresa mot Freetown Football Stadium för att se de bästa talangerna i Västafrika.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
5. Adjektiv och adverb (Adjective and adverbs)
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Vad har du gjort idag, Riitta?
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG.
Vad gjorde de igår? Jan: Jag pluggade. Riitta: Jag spelade innebandy.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
Luncha och lär! hjälpverb.
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Svenska – kurs 1 Internationella studenter
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Who används för att fråga efter personer
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
How to learn a Second Language?
Presens och imperfekt av have. Translate! Jag har huvudvärk. Hon har en röd Volvo. De har två barn tillsammans.
The car which was blue belonged to his sister. The boy who was just 14 years old was very drunk. The castle whose towers were very high belonged to Richard.
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Pågående form (ing-form)
Växjö - Stockholm Jag ska åka till Stockholm i två dagar. Datum: 3 Juni – 5 Juni.
Vad ska ingå i uppgiften?
Up Up and Away! Advances automatically or by clicking Music will recycle to the end of slide show Skicka länkar till.
Gränsöverskridande i flerspråkig kommunikation med datorer Robin Cooper, professor i datalingvistik Föreståndare, Nationella forskarskolan i språkteknologi.
RAE 2012 – RF8. Schema 12/6 – 14/6 Tisdag 12/6 – Skolpresentation sing-sing rum. Albert Danielsson (Jan Wikander föredrar och Ulf Olofsson.
Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet
Huvudsatser och bisatser
The Clock.
Kvarkar finns de mer än för James Joyce i Finnigans Wake — Three quarks for Muster Mark! Sure he hasn't got much of a bark And sure any he has it's all.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Ordföljd.
Obestämd artikel. I svenskan använder vi en/ett. I engelskan använder vi a/an som betyder både en och ett. a är det vanligaste ex) a boy (en pojke)¨ a.
INLÄGG FÖR SOCIALA MEDIER SHAREWEAR. 1.INSTAGRAM 2.FACEBOOK 3.TWITTER INNEHÅLL.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
Träna svenska A och B Häfte 5 Siffror och verb.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
Hur man bokar klubbrummet i Skanstullshallen?
Ordföljd huvudsats.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Course info.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Hör och härma.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
SUBSTANTIV Obestämd form (indefinite) Singular och plural (numerus)
Vecka 39 Tisdag den 26:e september 2017 Dagens namnsdag Einar Enar.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Basic Swedish 1 Lektion 6, den 27 februari Välkomna
Ordföljd huvudsats.
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock Tidsuttryck Verb för vardagliga aktiviteter Bestämd + obestämd form Repetition: numbers, the clock Expressions of time Verbs för everyday activities Definite + indefinite form Ta några kopior på övningsboken för säkerhets skull.

Läxan Vi studerar på Aalto-universitetet Han arbetar på restaurang.

Repetition: siffror (numbers) När är du född? Vad är klockan? Hur många är vi i klassen i dag? Hur många bor i Finland? Hur många studerar på Aalto-universitetet? Hur många minuter går det på en timme? Hur många dagar går det på ett år? Vad har du för telefonnummer? Hur många barn har Barack Obama? Hur många dagar har oktober? Ni får försöka lista ut vad frågorna betyder - tillsammans - annars fråga mig! Fundera på svaren. Jag frågar om en stund. (Finland: 5,3-5,4 miljoner) (Aalto: ca 19-20-tusen) Jag frågar alla: (vissa frågor kan ställas flera gånger - födelseår, telefonnummer, oktober > september osv) (10) Sedan: övning 2B, lyssna, s. 27 (vilka siffror hör du?) (små dialoger) (15)

Vad är klockan? Klockan är... Repetition! Jag frågar ”Vad är klockan?” (Tjuvkika övn. boken s. 21) (20)

När? When? Vilken tid? At what time? (Hur dags?) (At what time?) Börjar Slutar På morgonen På förmiddagen På dagen På eftermiddagen På kvällen På natten When? At what time? (At what time?) Start(s) end(s)/stop(s) In the morning (Before noon) in the daytime In the afternoon In the evening At night Gå igenom orden tillsammans. Ge några exempel: Vi börjar lektionen kvart över 2 på eftermiddagen.... Vi slutar.... Dela ut tv-tablån. De ska diskutera tiderna för tv-programmen.... Försök använda så många av dess fraser som möjligt!! (30) Sedan: lyssna på ”När börjar vi?” titta i boken s. 29. Fråga om det är något oklart. Lyssna igen. Lyssna en tredje gång utan att läsa! (40)

En vanlig dag / An ordinary day Klockan 6.30 vaknar jag (wake up) Klockan 7 äter jag frukost ( I have breakfast) Klockan 8 åker jag bil till jobbet ( I go by car to work) Jag dricker kaffe 9.30 (have coffee) Lunch äter jag klockan 12 (I have lunch) Efter jobbet, ungefär klockan 18, äter jag middag (After work, around / I have dinner) Jag går på en promenad klockan 19 (go for a walk) Efter promenaden sitter jag vid datorn lite eller ser på tv (I sit by the computer / or watch tv) Sedan läser jag en bok (I read a book) Klockan 23 går jag och lägger mig (I go to bed) Jag berättar om en vanlig dag. Visa särskilt på verben! (45) Sedan: fråga alla i klassen: vad för du klockan 8, klockan 10, klockan 12 osv. De kan svara på engelska. Jag skriver upp verb! (55)

Ordföljd / Word order Jag vaknar klockan 6.30 Klockan 7 äter jag frukost Jag åker inte buss till jobbet Lunch äter jag klockan 12 Efter jobbet, ungefär klockan 18, äter jag middag Jag går på en promenad klockan 19 Efter promenaden sitter jag vid datorn lite eller ser på tv Sedan läser jag en bok Klockan 23 går jag och lägger mig OBS! Som jag sagt är ordföljden i svenskan viktig. Som jag sagt: verbet alltid på 2:a plats i huvudsatser (main clauses). Det vanligaste: subjektet först (subject) - men man kan också vilja ha annat än subjektet först - t.ex. adverbfraser som anger tid eller plats. Också möjligt placera objektet först (direct object) Jobba i övningsboken, s. 22. Placera orden i rätt ordning. Börja med orden i fet stil (bold letters) Gå igenom! (65) Sedan också B på s, 23. Tillsammans. Först översätter vi, sedan bestämmer vi ordföljden. (75)

Bestämd och obestämd form Definite and Indefinite form En buss Ett hus En klocka Ett äpple Bussen Huset Klockan Äpplet Grundregeln: ”en” eller ”et” läggs till i bestämd form, men om ordet slutar på vokal skippas ”e”. Övning: titta på övningen vi just gjorde, s. 23 övningsboken. Vilka substantiv hittar ni. Skriv på tavlan båda formerna. Sedan: fler substantiv, t.ex. från textboken s. 24 (eller ur minnet). Jag skriver upp på tavlan - såsmåningom kanske vi hittar oregelbundna bestämda former. Förklara (t.ex. man - mannen, men man - manen) 80

Cornelis Vreeswijk: Jag hade en gång en båt http://www.youtube.c om/watch?v=OSy8Ti 2rh7Y Om Cornelis - Lyssna först en gång - översättning bredvid Sedan en gång till: stryk under substantiven! ruff=cabin köl = keel (bottom)

Om kursens slutprov About the Course exam Omfattning: Kapitel 1- 4, Rivstart (utom imperativ) Tid: Sista lektionen, 18.10 Tips: nok.se/rivstart, gör framstegstest 1 och kolla svaren i facit Scope: Chapter 1-4, Rivstart (except imperative) Time: Our last class, 18.10 Tips: nok.se/rivstart, do “framstegstest 1” and check “facit” Nästa kurs - anmälningstiden har börjat ti 14.15-15.45, to 12.30-14.00 Grading scale: 0-5 Gå igenom listan med frånvaro + uppgifter! OBS! Rita: vill skriva 13 el 14 oktober!

Om den här kursen och nästa About this course and the next one Evaluation: comes automatically by e- mail Registration: has started Times: tuesdays 14.15-15.45; thursdays 12.30- 14.00 Utvärdering: kommer automatiskt per mejl Anmälning: har startat Tider: tisdagar 14.15-15.45; torsdagar 12.30- 14.00